Jak přestat kouřit trávu

Pokud máte pocit, že vám tráva začíná řídit život a nahrazuje vám přátele, koníčky a zábavu, je na čase přestat kouřit a převzít kontrolu nad svým životem. Na marihuaně můžete být psychicky závislí, takže musíte být odhodlaní a připravení se svého zlozvyku vzdát. Pokud chcete vědět, jak přestat kouřit trávu, jste na správném místě.

Metoda 1 z 3:
Přestaňte ze dne na den.

  1. 1
    Vyhoďte všechnu trávu a všechny pomůcky ke kouření. Když se těchto věcí zbavíte, budete mít větší šanci, že nepodlehnete pokušení. Udělejte toto:[1]
    • Zbavte se všech zapalovačů, sirek, papírků, filtrů, krabiček a dýmek. Vyprázdněte všechny kapsy a přesvědčte se, že jste na nic nezapomněli.
    • Spláchněte všechnu trávu do záchodu, abyste se pro ni nemohli vrátit.
    • Zničte všechny své zásoby trávy. Pokud je nechcete zničit, vyhoďte je na nějakou škaredou skládku.
    • Zbavte se všeho, co vám připomíná kouření trávy, včetně svých oblíbených video her a plakátů. Zní to sice extrémně, ale jedině tak se svého zlozvyku zvládnete rychle zbavit.
    • Pokud máte dealera, smažte si jeho číslo z telefonu.
  2. 2
    Řekněte o svém rozhodnutí svým přátelům a rodině. Když řeknete svým blízkým o tom, že chcete přestat, jistě budou nadšení a budou vás podporovat.
    • Je to důležité hlavně pokud chcete zůstat přáteli s lidmi, kteří aktivně kouří trávu. Řekněte jim, že je nebudete přemlouvat, aby přestali, ale že byste ocenili, kdyby vás oni nenutili do užívání. Když budete mít podporu všech lidí, na kterých vám záleží, bude to pro vás jednodušší. Když vám někdo podporu neprojeví, pravděpodobně to není správný kamarád.
    • Možná se budete chvíli muset vyhýbat kamarádům, kteří trávu kouří. Pokud se celý váš společenský život točí kolem marihuanové kultury, najděte si nové přátele. Zní to tvrdě, ale pomůže vám to.
  3. 3
    Připravte se na abstinenční příznaky. Dobrou zprávou je to, že tyto příznaky nejsou dlouhodobé – objeví se jeden den po tom, co přestanete kouřit, nejsilnější budou 2-3 dny po tom a trvají nejdéle 1-2 týdny. [2]. Možná nepocítíte všechny tyto příznaky, ale je důležité mít plán a vědět, co dělat, když se některý z nich objeví. Bohužel existuje několik nepříjemných příznaků. [3] Zde je několik z nich:
    • Nespavost. Snažte se prvních několik dní po tom, co přestanete s trávou, vyhýbat kofeinu. Jděte spát hned jak ucítíte únavu.
    • Snížená chuť k jídlu. Nejprve vám možná bude špatně od žaludku. Snažte se jíst jídla, která nezatěžují zažívání, například banány, rýži, ovesnou kaši nebo jablka.
    • Podrážděnost. Během marihuanového odvykání možná budete vznětliví a plačtiví. Buďte na to připraveni a když se to stane, uvědomujte si to. Říkejte si, že se takto většinou nechováte a myslete na to, že to přejde.
    • Úzkost. Nepříjemné a úzkostlivé pocity jsou častým abstinenčním příznakem, který se objevuje po vysazení všech drog. Pokud máte chvilku, zavřete oči, dýchejte zhluboka a myslete na to, že to přejde.
    • Zvýšená tělesná teplota. Možná vám bude horko a budete se potit více, než běžně.
  4. 4
    Najděte si nějakou náhradní činnost. Místo kouření marihuany věnujte svůj čas nějakému koníčku nebo sportu. Snažte se najít si něco, co vás nadchne a co vás bude hodně bavit – například hru na nějaký nástroj nebo nějaký nový sport. Pokud jste moc unavení nebo nemáte náladu, pusťte si nějaký svůj oblíbený film nebo si promluvte s kamarádem, který nekouří. Zkuste třeba následující věci:
    • Choďte na dlouhé procházky
    • Zavolejte nějakému kamarádovi
    • Jděte si zaplavat
    • Něco si uvařte
    • Čtěte si noviny
  5. 5
    Změňte svoji každodenní rutinu. Kromě nových koníčků musíte změnit také svůj denní plán, jinak vám kouření trávy začne brzy chybět. Udělejte to takto:[4]
    • Změňte svůj ranní plán. Zkuste se vstát trochu dříve, udělat si k snídani něco jiného, nebo se osprchovat v jinou dobu.
    • Změňte svůj pracovní plán. Jeďte do práce jinou cestou, sedněte si na jiné místo a k obědu si dejte něco, co jste ještě neměli.
    • Změňte svůj učební plán. Pokud se normálně učíte u sebe v pokoji (kde míváte chuť na trávu), jděte se učit do kavárny nebo do knihovny.
    • Neměli byste ale jíst méně jen proto, abyste trochu změnili svůj denní plán. Možná budete mít menší hlad, ale stále byste měli jíst dostatek jídla.
  6. 6
    Ovládejte své touhy. Když vás přepadne chuť na trávu, je důležité vědět, jak na to zareagovat. Zde je několik věcí, které vám pomohou ovládnout svoji touhu:[5]
    • Vyhněte se místům, která vám způsobují chuť na trávu. Nechoďte na místa, kde jste dříve kouřili trávu, ať už jde o sklep vašeho kamaráda, nebo odlehlé místo v parku.
    • Odejděte. Jakmile pocítíte chuť na jointa, zvedněte se a odejděte někam jinam. Když změníte prostředí, změní se i vaše myšlenky.
    • Dýchejte zhluboka. Zhluboka se nadechněte nosem a na několik vteřin dech zadržte. Potom vydechněte pusou a celý postup několikrát zopakujte.
    • Dejte si něco do pusy. Najděte si náhražku dýmky nebo jointa – pokud tedy nepůjde o jinou drogu nebo alkohol. Žvýkejte žvýkačky, jezte přírodní bonbony, pijte vodu, nebo si hrajte s párátkem.
    • Pijte vodu. Když budete dostatečně pít, nebudete dehydrovaní a budete své touhy zvládat lépe.
  7. 7
    Vydržte to. Nejhorší to bude asi týden po tom, co přestanete kouřit. Všichni víme, že trvá asi tři týdny, než se člověk odnaučí nějaký zlozvyk. Během jednoho měsíce byste měli být naprosto „čistí“ a osvobození od své závislosti. Může se to zdát jako věčnost, ale ve skutečnosti to vůbec není tak dlouho.
    • Měsíc po tom, co přestanete kouřit trávu, si naplánujte menší oslavu. Když se budete mít na co těšit, budete mít větší motivaci.
    Advertisement

Metoda 2 z 3:
Vyhledejte profesionální pomoc

  1. 1
    Zajděte si k psychiatrovi. Lékař vám může předepsat léky, které vám pomohou překonat abstinenční příznaky. Pokud se pokoušíte přestat ze dne na den, nebo pokud víte, že to sami nezvládnete, rozhodně si nechejte pomoci od lékařů.
    • Ujistěte se, že to myslíte vážně a skutečně chcete přestat. Návštěvy lékařů jsou drahé a když se po léčbě dáte znovu do kouření, už vás příště nepřijmou.
  2. 2
    Najděte si psychologa. Pokud máte nějaké psychické problémy, které si řešíte užíváním marihuany – například depresi nebo úzkosti, najděte si dobrého psychologa a vyřešte je ještě před tím, než přestanete kouřit. Najděte si nejlépe psychologa, který se zabývá léčbou závislostí.
    • Projděte si různé modely terapie. Existuje několik modalit terapie, které se hodí pro závislost na marihuaně. Nejběžnějším typem je terapie mluvením, ale je možné zahrnout také kognitivně-behaviorální terapii.
  3. 3
    Najděte si nějakou podpůrnou skupinu. Pokud nedokážete přestat sami, protože nemáte dost sebevědomí, nebo na vás přátelé tlačí, najděte si skupinu lidí, kteří odvykají a travte čas s nimi.
    • Můžete se také zdarma registrovat u odborného poradenství pro Prevenci závislosti. Na internetu si vyhledejte nejbližší organizaci v místě svého bydliště.
  4. 4
    Zapište se do léčebny. Pokud nefunguje nic jiného a vaše závislost na marihuaně vám znepříjemňuje nebo ohrožuje život, možná budete muset využít služeb léčebny.
    • Nejprve se snažte situaci řešit jinak. Léčebny jsou nepříjemné a drahé a rozhodně byste měli dobře zvážit, jestli se do ní chcete nechat zavřít. Pokud si ale už nevíte rady, možná to bude to nejlepší, co pro sebe můžete udělat.
    • Zjistěte si, kolik dní hospitalizační léčby vám pojišťovna uhradí.
    Advertisement

Metoda 3 z 3:
Přestaňte postupně

  1. 1
    Určete si datum, do kterého chcete přestat kouřit úplně. Naplánujte si to někdy v rozmezí dvou týdnů a měsíce, abyste to měli stále na paměti, ale neměli pocit, že to nezvládnete. Pokud máte pocit, že je to nerealistické, dejte si na to klidně několik měsíců. Pokud kouříte dlouho a velmi často, nebude snadné přestat během několika týdnů.
  2. 2
    Vymyslete si plán. Naplánujte si, jak často budete kouřit a kdy přestanete. Snažte se pracovat na tom postupně, například mezi dnešním dnem a dnem, kdy chcete přestat kouřit, byste měli kouřit jen z poloviny tak často, jako nyní.
    • Zapište si svůj plán do kalendáře a držte se množství, které si dovolíte každý den vykouřit. Kalendář si dejte na místo, kde ho budete mít každý den na očích.
  3. 3
    Nachystejte si příděly trávy dopředu. Nespoléhejte se na to, že se budete v každé situaci držet svého plánu a nachystejte si své příděly dopředu. Nebudete nad tím muset přemýšlet a prostě si vezmete to, co jste si nachystali. Jako kdyby to byly léky.
  4. 4
    Stále něco dělejte. Protože kouříte méně a trávíte tím méně času, budete si muset najít nějaké činnosti, které budete dělat hned po kouření. Můžete začít dělat nějaký nový koníček nebo sport, abyste nemysleli na čas. Měli byste také odpočívat a relaxovat, ale přesto se snažte zaplnit svůj den prací, koníčky, společenskými interakcemi a jinými činnostmi, které vás přimějí nemyslet na trávu.
    • Prohlédněte si svůj denní plán a snažte se ho každý den zaplnit činnostmi, které vás budou bavit. Jen to nepřežeňte.
  5. 5
    Mějte motivaci. Pokud chcete skutečně přestat kouřit trávu, budete muset myslet na výsledek. Připomínejte si, proč s tím chcete přestat, ať už jde o zdraví, společenský život nebo celkový pohled na svět, a myslete na tento cíl dnem i nocí. Napište si ho na papír a přilepte si ho do pokoje, noste v kapse kartičky s motivačními hesly a stále si připomínejte, proč to děláte.
    • Když vás přepadne slabá chvilka, zamyslete se nad tím, jaké to bude, až nebudete kouřit. Budete aktivnější, budete mít více času a energie a budete mít motivaci dělat nové věci.
    Advertisement

Tipy

  • Než přestanete kouřit trávu, musíte být odhodlaní a rozhodnutí, že to chcete. Zvažte všechny výhody a nevýhody a jistě zjistíte, že být střízlivý má něco do sebe.
  • Napište si všechny věci, které si budete moci koupit za ušetřené peníze a těšte se na ně.
  • Když si při odvykání každý den půl hodiny zacvičíte, nebudete trpět tak silnými abstinenčními příznaky.
  • Ze začátku odvykání se snažte spát tak dlouho, jak budete moci.
  • Najděte si na internetu stránky o odvykání a příběhy ostatních lidí. Když si jich několik přečtete, získáte představu o tom, jak se zbavit vlastní závislosti.
  • Nejúčinnějším způsobem je přestat najednou.
  • Pokud vaši přátelé kouří trávu, netravte s nimi čas. Jen by vás to lákalo a mohli byste do toho spadnout znovu.
  • Promluvte si o svém rozhodnutí i s lidmi, kteří trávu kouří. Možná vám jejich názory pomohou ujasnit si, kterou cestou se vydat.
  • Zkuste autosugesci. Stále dokola si opakujte „nekouřím trávu“.
Advertisement

Varování

  • Omezte kontakt s kamarády, kteří stále kouří trávu. Možná jsou to vaši nejlepší přátelé, ale tlak ze strany vrstevníků je hlavním důvodem, proč mladí lidé nedokážou přestat s kouřením.
Advertisement

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement