Jak přestat žárlit

Flirtuje váš kluk s ostatními dívkami? Baví se vaše nejlepší kamarádka s někým jiným a netráví s vámi již tolik času? Žárlivost je vcelku přirozená v podobných situacích, ale pravdou je, že vás pouze stahuje k zemi. Zde je návod, jak si zachovat chladnou hlavu a nežárlit. Prostě se nadechněte a uvědomte si, že jde o jejich život, ne o váš.

Metoda 1 z 3:
Rozeznejte pocity žárlivosti

  1. 1
    Zjistěte, které situace ve vás probouzejí žárlivost. Může to být například když:
    • Kluk nebo dívka, který/á se vám líbí, tráví čas s ostatními lidmi a nevšímá si vás.
    • Váš nejlepší kamarád se raději baví s jinými lidmi, než s vámi.
    • Jeden z vašich rodičů si najde nového partnera.
    • Jedno z vašich dětí preferuje druhého rodiče namísto vás.
    • Někdo jiný dostane zásluhy za něco, co jste udělali vy, například v práci nebo ve škole.
    Reklama

Metoda 2 z 3:
Vypořádejte se s žárlivostí

  1. 1
    Vybudujte se sebevědomí. Žárlivost je většinou pouze vedlejší produkt nejistoty a nízkého sebevědomí. Možná se bojíte, že vás někdo blízký odmítne nebo opustí. Nebo se snažíte celou svoji identitu vložit do jediné vášně, takže když o ni přijdete, ta ztráta velmi otřese vaším sebevědomím.
    • Nejsnadněji si sebevědomí vybudujete, když se budete chovat tak, jak se chovají sebevědomí lidé. Rozhodujte se tak, jako byste byli ti nejsebevědomější lidé na světě. Nakonec se i vaše pocity sladí s vašimi činy.
    • Když se sebevědomým lidem někdo vysmívá nebo je opustí, nenechají se tím zlomit. Vědí, že lidé jsou někdy krátkozrací a neviní sami sebe.
    • Jste dostatečně dobří. I když se vám něco nepovedlo, berte to jako šanci něco nového se naučit. V tomhle jsou sebevědomí lidé opravdu dobří, nic je nezastaví.
  2. 2
    Nesrovnávejte se s ostatními lidmi. Zkuste se spřátelit s někým, kdo je podle vás dokonalý a jistě brzy zjistíte, že i takoví lidé musejí s něčím bojovat.
    • I slavné a krásné celebrity mají problémy, o kterých se nedozvíte. Mohou třeba přijít o velkou filmovou roli, kterou chtěli, mohou prohrát v nějakém zápase, nebo například bojují s drogami a alkoholem. Jen proto, že někdo navenek působí skvěle, nemusí být také skvělý uvnitř.
    • Nesoustřeďte se na své chyby, myslete na své pozitivní vlastnosti, dovednosti a charakterové znaky, které můžete světu nabídnout. Vše je to jen o tom, být sebevědomější. Máte mnoho skvělých vlastností, které vám nikdo nemůže vzít.
  3. 3
    Dělejte opak toho, co by udělal žárlivý člověk. Když cítíte, že nad vámi přebírá kontrolu žárlivost, nereagujte destruktivně, neobviňujte nikoho, ani s tím druhým nepřestávejte mluvit, ani netruste sarkastické poznámky. Místo toho se snažte udělat to, co by na vašem místě udělala důvěřivá osoba.
    • Pokud si například váš kamarád chce vyjít s někým jiným, doporučte mu dobrý film nebo restauraci.
    • Pokud se vaše dívka/kluk baví s někým jiným, slušně se k nim přidejte.
    • Když někdo dostane práci, kterou jste si sami přáli, buďte milí a nesnažte se danou osobu jinak shodit. Namísto toho jí pogratulujte a nabídněte pomoc.
  4. 4
    Uvědomte si, že součástí žárlivosti je paranoia. Žárlivost způsobuje, že si vytváříte scénáře uvnitř své hlavy. Ve skutečnosti se ale věci, které si představujete, nemusejí nikdy stát. A pokud se stanou, jste dost silní na to, abyste to zvládli. Máte ve svém životě jistě i jiné lidi, na které se můžete spolehnout a můžete pracovat i sami na sobě.
    • Pokud například váš partner zavolá svému bývalému partnerovi, například aby mu k něčemu pogratuloval nebo vyjádřil soustrast, nevyšilujte! Nejprve si uvědomte, že váš partner nemusí být nutně na svoji expřítelkyni stále vázaný. Také si uvědomte, že je váš partner milý a pozorný a to je přece jeden z důvodu, proč ho tolik milujete.
    • Vaše dítě si může vytvořit dobré vztahy s ostatními dospělými. Možná si myslíte, že vaše dítě někoho miluje více, než vás, ale není to pravda. Vychovat dítě chce více lidí a vy si musíte uvědomit, že si vaše dítě zaslouží lásku od tolika lidí, od kolika ji může dostat.
    Reklama

Metoda 3 z 3:
Naučte se důvěřovat

  1. 1
    Důvěřujte. Je jasné, že se to snadno řekne. Pokud žárlíte často, pravděpodobně vaše důvěra byla někdy v minulosti narušena. Musíte přestat myslet na minulost a žít přítomností. Podívejte se na toho, na koho žárlíte. Dala vám tato osoba někdy důvod jí nevěřit?
    • Pokud vás ten člověk nikdy nezklamal, musíte vždy předpokládat to nejlepší, ne to nejhorší. Dobrý přítel se pokusí podpořit vaši nedůvěru a ukázat vám, že to myslí vážně, nikdo to ale nevydrží navždy. Pravděpodobně svůj vlastní strach způsobený událostí z minulosti přenášíte na naprosto hodného člověka. Důvěra je riziko. Musíte akceptovat fakt, že důvěra s sebou přináší rizika.
    • Pokud vám někdo ublížil opakovaně, měli byste vztah ukončit. V tomto případě máte rozhodně dobrý důvod tomu člověku již nedůvěřovat. Jděte dál, zasloužíte si něco mnohem lepšího!
  2. 2
    Naslouchejte svým pocitům, ale snažte se nepřehánět. Vaše pocity jsou pro vás cenným nástrojem. Pokud cítíte žárlivost, vaše emoce vám dávají najevo, že se děje něco, co se vám nelíbí. Možná jsou pravdivé a možná ne (když budete otevřeni tomu tyto pocity poznávat, brzy se to naučíte), ale někdy vám tato reakce jednoduše dává najevo, že se musíte mít na pozoru.
    • Například: Váš přítel/přítelkyně flirtuje s ostatními lidmi více, než by se vám líbilo. Nepředpokládejte hned to nejhorší a uvědomte si, že váš partner možná ani neví, že vám jeho chování ubližuje. Nicméně je nutné nastavit hranice, abyste oba věděli, co je přípustné a co si při interakci s jinými lidmi dovolit nemůžete. Zeptejte se svého partnera, jaká hranice by vyhovovala jí/jemu (flirtování? polibek na tvář? pusa na rty? masáž ramen? tanec?). Zjistěte, zda hranice vašeho partnera odpovídají těm vaším. Společně tyto věci proberte a nastavte si takové hranice, abyste je oba dokázali respektovat a žárlivost již neměla šanci.
  3. 3
    Buďte realističtí ohledně toho, kolik času s vámi lidé tráví. Pokud vaše dítě nebo partner netráví vůbec žádný čas s vámi, máte důvod mít obavy. Pokud ale někdo tráví mnoho času s vámi, ale vy máte stále pocit, že to není dost, požadujete toho příliš mnoho.
    • Podívejte se na sebe. Proč máte pocit, že nemůžete být šťastní bez toho druhého?
    • Snažte se trávit více času s ostatními lidmi, nebo si najděte nějakou činnost, díky které jste šťastní. Někdy se prostě potřebujete jen začít více starat sami o sebe, místo abyste se soustředili pouze na někoho jiného.
  4. 4
    Vytvořte si optimistický náhled na lidi. Žárlivost je skrytým strachem. Trávíte spoustu času tím, že se bojíte něčeho, co se ještě nestalo a možná se to ani nestane. Bohužel si vytváříte situace, kdy se mohou takové věci skutečně stát, protože vše vidíte negativně. Je to ironie, že? Říká se tomu „sebenaplňující proroctví“. Pokud někomu důvěřujete, důvěřujte mu naplno. Dobří lidé si vaši důvěru zaslouží.
    Reklama

Tipy

  • Vyhněte se duševnímu ataku tak, že se zaneprázdníte. Pracujte na svých osobních projektech. Zaneprázdněný člověk má velmi atraktivní život.
  • Nikdy si nesmíte myslet, že nejste dost dobří. Možná si myslíte, že si váš partner najde někoho jiného a proto žárlíte.
  • Dostanete pouze tolik lásky, kolik sami myslíte, že si zasloužíte.
  • Věřte tomu, že jste dost dobří a jedineční. Když si to uvědomíte, pomůže vám to uvolnit se a uklidnit se. Pokud skutečně hodně žárlíte a už to nemůžete vydržet, zhluboka se nadechněte a myslete na něco příjemného.
  • Jste úžasní a jedineční! Nikdo vám nesahá ani po paty! Nikdy na to nezapomeňte.
  • Říkejte si pravdu. Možná budete muset připustit, že váš kolega, kterého povýšili, pracoval lépe, než vy. Naučte se poučit ze svých chyb a pracujte na sobě. Další povýšení bude jistě vaše.
  • Někdy pomůže říct to tomu, na koho žárlíte. Společně můžete svůj problém vyřešit.
Reklama

Varování

  • Nikdy nedovolte, aby vás pocity žárlivosti nutily někoho zneužívat nebo napadat. Pokud svůj vztek nedokážete ovládat, měli byste vyhledat odbornou pomoc.
  • Můžete požádat o pomoc kamaráda, kterému věříte, nebo někoho kdo ví, jak zvládat vztek.
Reklama

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.
Kategorie: Vztahy

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama