Jak překonat pocity viny

Spoluautor Tasha Rube, LMSW

Vina je skličující pocit, kvůli kterému můžete mít problém posouvat se v životě kupředu. Může být náročné pochopit, jak se zbavit negativních pocitů a vyrovnat se s minulostí. Tento článek vás provede celým procesem a nasměruje vás ke světlejším zítřkům.

Část 1 ze 2: Pochopení viny

  1. 1
    Pokuste se porozumět významu viny. Většinou se cítíme provinile, pokud jsme udělali nebo řekli něco, co ostatním nějak ublížilo. Tento typ viny vám pomáhá pochopit, že děláme něco špatně, což je zdravé a normální.[1]
    • Pokud například zapomenete na kamarádčiny narozeniny, můžete se cítit provinile, protože lidé by si měli pamatovat narozeniny svých přátel a slavit je. Toto je zdravý pocit viny, protože vás upozorní na to, že jste v něčem selhali a může to uškodit vašemu vztahu s danou osobou.
  2. 2
    Naučte se rozpoznat neproduktivní pocity viny. Někdy se můžeme cítit provinile, i když k tomu není důvod. Tento typ viny je nezdravý neboli neproduktivní, protože k ničemu nevede. Jenom se prostě cítíme špatně.[2]
    • Pokud se například cítíte provinile, protože jste v den kamarádčiných narozenin museli pracovat a nemohli jste přijít na její oslavu, jedná se o nezdravé pocity viny. Pokud máte naplánovanou práci a nemůžete si vzít volno, nelze s tím nic udělat. Kamarádka by měla vědět, že jste nemohli přijít na oslavu, protože jinak byste přišli o práci.
  3. 3
    Zjistěte, kvůli čemu se cítíte provinile. Pokud máte pocity viny, je důležité určit, kvůli čemu se cítíte provinile a proč. Když zjistíte příčinu svých pocitů viny a uvědomíte si, proč se tak cítíte, můžete tak určit, jestli se jedná o zdravou nebo nezdravou vinu. V každém případě musíte s těmito pocity pracovat, abyste se jich zbavili.[3]
  4. 4
    Pište o svých pocitech. Když budete o svých pocitech viny psát, může vám to pomoct tyto pocity pochopit a vyřešit. Nejprve zkuste najít důvod, proč se cítíte provinile. Pokud to bylo něco, co jste udělali nebo někomu řekli, popište co nejpodrobněji, co se stalo. Přidejte popis toho, jak jste se v tom okamžiku cítili a proč jste se tak cítili. Proč byste se měli cítit provinile?[4]
    • Například můžete psát o tom, proč jste zapomněli na kamarádčiny narozeniny. Co se dělo, že vás to tak zaměstnalo? Jak vaše kamarádka reagovala? Jak jste se cítili?
  5. 5
    Pokud je to potřeba, omluvte se. Jakmile zjistíte, jestli jsou pocity viny zdravé nebo nezdravé, můžete určit, jestli se potřebujete za své činy omluvit. Pokud jste zapomněli na něčí narozeniny, měli byste se omluvit, protože jste selhali v něčem, co by přátelé měli dělat.[5]
    • Vaše omluva by měla být upřímná a neměli byste se vymlouvat. Je důležité, abyste za své chování přijali plnou zodpovědnost a ukázali tak kamarádce, že se cítíte špatně. Řekněte něco jednoduchého jako: „Moc se omlouvám za _____.“
  6. 6
    Zamyslete se nad danou situací, abyste jí v budoucnu zabránili. Když jste popřemýšleli o své vině, určili její zdroj a v případě potřeby se omluvili, měli byste nějaký čas popřemýšlet o svém chování, abyste se mu v budoucnu vyvarovali. Když se zamyslíte nad tím, co jste udělali špatně, pomůže vám to v osobním růstu a nebudete opakovat pořád ty stejné chyby.[6]
    • Když jste se například zamysleli nad tím, že jste zapomněli na kamarádčiny narozeniny, možná se rozhodnete, že v budoucnu si musíte dávat pozor na to, abyste si pamatovali důležitá data. Dále si můžete určit kroky, jak podobné situaci v budoucnu zamezit.
    Advertisement

Část 2 ze 2: Zbavte se viny

  1. 1
    Proměňte vinu ve vděčnost. Když se cítíte provinile, máte i provinilé myšlenky, které jsou neproduktivní a neposkytují vám žádné řešení do budoucna. Místo toho zkuste provinilé myšlenky změnit na pocity vděčnosti.[7]
    • Když jste tedy například zapomněli na kamarádčiny narozeniny, možná si pomyslíte: „Měl/a jsem si vzpomenout, že včera měla narozeniny!“ Tato myšlenka ale situaci nijak nezlepší, jenom se budete cítit hůř, že jste na ty narozeniny zapomněli.
    • Místo toho můžete provinilé výroky změnit na pozitivní jako například „Jsem vděčný/á za připomínku, že kamarádi jsou pro mě důležití, a za šanci, abych jim to v budoucnu dokázal/a.“
  2. 2
    Odpusťte si. Odpusťte si stejně, jako byste případně odpustili přátelům. To je důležitá součást procesu učení, jak nakládat s vinou. Pokud se snažíte vypořádat s vinou za činy, u kterých jste ostatní už za odpuštění požádali nebo které nejsou ve vaší moci, naučte se odpouštět sami sobě. Jedním ze způsobů, jak se viny zbavit, je odpustit si, kdykoliv uděláte nějakou chybu, stejně jako byste odpustili dobrému kamarádovi.
    • Až se příště začnete cítit provinile, hluboce se nadechněte a přestaňte se vnitřně ubíjet. Místo toho řekněte něco jako: „Udělal/a jsem chybu, ale to ze mě ještě nedělá špatného člověka.“[8]
  3. 3
    Poučte se z fiktivní postavy Scarlett O'Harové. Popřemýšlejte nad citátem: „Nakonec… zítra je taky den.“ Uvědomte si, že každý den je novým začátkem naplněný nadějí a možností začít znova. Vaše činy sice mohly být špatné, ale neměly by ovládat vaši budoucnost. I když mají následky, nemají nadvládu nad zbytkem vašeho života.
  4. 4
    Udělejte dobrý skutek. Když pomůžete ostatním, pomůže to i vám. Dobrý skutek sice nezvrátí vaše skutky, ale pomůže vám se začít hýbat kupředu k lepší budoucnosti. Některé studie dokonce dokazují, že pomoc ostatním je přínosné pro duševní i fyzické zdraví.[9]
    • Poptejte se okolních nemocnic, charit a dalších podobných organizací, jestli byste tam nemohli pomáhat jako dobrovolníci. I když budete pracovat jako dobrovolníci jen pár hodin týdně, může vám to pomoct překonat pocity viny.
  5. 5
    Dejte svému životu duchovní rozměr. Některé víry umožňují pokání za hříchy, což vám může pomoci vyrovnat se s pocity viny. Navštivte bohoslužby vám blízkého náboženského směru či církve nebo si vytvořte vlastní duchovní postupy. Výzkumy dokázaly, že spiritualita a modlitby uvolňují stres a zkracují dobu uzdravování během nemoci.[10]
    • Navštivte místo, kde se provozuje víra, a modlete se s ostatními.
    • Zkuste meditaci nebo jógu.
    • Běžte ven a obdivujte krásy přírody.
  6. 6
    Pokud se nemůžete zbavit sami pocitů viny, navštivte terapeuta. U některých lidí může vina zasahovat do každodenního života a štěstí. Bez pomoci může být těžké pocitům viny porozumět a určit, jak nejlépe s těmito pocity zacházet. Profesionální psycholog nebo terapeut vám může pomoci s porozuměním těchto pocitů a naučit vás, jak s nimi pracovat.
    • Pokud se cítíte příliš provinile, může to být součást nějaké duševní poruchy, která vyžaduje léčbu. Když si promluvíte s terapeutem, pochopíte, o co jde, a budete se moct správně rozhodnout.
    Advertisement

Tipy

  • Pokud byste svou situaci rádi udrželi v tajnosti, ale potřebujete útěchu, řekněte o tom člověku, kterému důvěřujete (členu rodiny nebo blízkému příteli).
  • Vina a vtíravé myšlenky mohou být způsobeny depresí nebo jinou duševní poruchou. V případě potřeby vyhledejte lékařskou pomoc.
Advertisement

O tomto wikiHow

Licencovaný magisterský sociální pracovník
Spoluautorem tohoto článku je Tasha Rube, LMSW. Tasha Rube je magistra a licencovaný sociální pracovník v Missouri. V roce 2014 získala titul MSW na University of Missouri.
Kategorie: Zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement