Jak překonat, že muž neopětuje vaše city

Spoluautor Tasha Rube, LMSW

Zamilovala jste se do někoho, kdo vaše city neopětoval, nebo jste zjistila, že vašemu příteli na vás nezáleží tolik, jako vám na něm? Odmítnutí je v milostných vztazích běžné, ale přesto může hodně bolet a může být náročné ho překonat. Abyste se uzdravili rychleji, musíte se pokusit změnit svůj úhel pohledu a posunout se dál. Můžete také lehce pozměnit svůj životní styl, abyste se cítili lépe, nebo požádat o pomoc své blízké.

Metoda 1 z 3:
Změňte úhel pohledu

  1. 1
    Pojmenujte situaci pravým jménem. Bez ohledu na to, jak moc jste se sblížili s mužem, který o vás nemá zájem, musíte si své pocity přiznat a situaci pojmenovat. Popírat, že vám na tom člověku záleželo nebo že jste o něj měli zájem, vám nijak nepomůže.[1]
    • Nepředstírejte, že se to nestalo a nechovejte se, jako že vás ta situace nezasáhla. Abyste překonali lásku k jinému člověku, podle psychologů byste si měli uvědomit a přiznat, s čím bojujete. Bez ohledu na to, jak vážný váš vztah s mužem byl, je to důležitý krok v procesu truchlení.
    • Svěřte se kamarádovi, kterému věříte, nebo si své pocity napište do deníku nebo diáře.
  2. 2
    Neobviňujte se. Když zjistíte, že na vás muži nezáleží tolik, jako vám na něm, je snadné se podívat na sebe a najít, kde je chyba. Když si to ale budete vyčítat, nedokážete se posunout kupředu a jen se budete cítit ještě hůř.[2]
    • Místo abyste si začala myslet, že je něco v nepořádku s vámi a že byste to mohla nebo měla napravit, se těchto negativních myšlenek raději zbavte. Nechte jít toho, komu na vás nezáleží a znovu získejte kontrolu. Nechcete být přece s někým, kdo o vás nestojí, a to, že o vás nestojí, není váš problém. Úspěšný vztah je založen na vzájemné náklonnosti a pokud to tak ten druhý necítí, nestojí takový vztah za to, abyste mu věnovali svůj čas a energii.
    • Může vám pomoci, když se budete utvrzovat v tom, že selhání vztahu není vaše chyba. Zpočátku se vám takové ujišťování možná bude zdát hloupé, ale díky němu se budete cítit šťastnější a méně odpovědní za to, jak vás vnímají druzí lidé.
  3. 3
    Přijměte svou nezávislost. Překonat to, že jste se zamilovala do muže, který o vás nemá zájem, je těžké, ale pokud přijmete svou nezávislost, půjde vám to lépe. Připomínejte si, že nepotřebujete druhé lidi k tomu, abyste byla šťastná.[3]
    • I když se právě v tuto chvíli necítíte nijak zvlášť nezávislá, a nemáte velkou radost z toho, že jste sama, když si řeknete, že svou nezávislost a samotu přijmete, budete se cítit o hodně lépe.
    • Uvědomte si všechny ty věci, které děláte sama a chvíle, kdy se cítíte příjemně nezávislá. Jste například nezávislá finančně? Ve kterých ohledech přijímáte zodpovědnost za své vlastní štěstí?
  4. 4
    Sepište si seznam svých vlastností a silných stránek. Ve chvíli, kdy se snažíte překonat pocit, že o vás nemá zájem muž, který se vám líbí, je těžké cítit se báječná a silná, proto si najděte čas napsat si seznam svých dobrých vlastností a silných stránek. Pomůže vám to cítit se sebevědomá, atraktivnější, silnější a schopnější se v životě posunout kupředu.[4]
    • Pocity odmítnutí vám mohou rapidně snížit sebevědomí a toto cvičení je speciálně navrženo k tomu, abyste si vzpomněla na to, že jste pro muže stále lákavá.
    • Vzpomeňte si na konkrétní výzvy, které se vám podařilo zdolat, nebo na události a okolnosti, které byly testem vaší síly. Pravděpodobně jste v životě překonala mnohem víc, než si uvědomujete, a dokážete své síly sebrat i teď, abyste zvládla odmítnutí od muže, který o vás nemá zájem.
    • Občas může pomoci, když požádáte dobrou kamarádku o její názor. Občas máme potíže uvědomit si své dobré vlastnosti. Pamatujte, to co vy vnímáte jako slabost, mohou jiní lidé vidět jako vaši sílu.
  5. 5
    Buďte trpělivá. I když možná cítíte frustraci z toho, že překonat neúspěšný vztah dlouho trvá, nebuďte na sebe zbytečně tvrdá. Požadovat po sobě, abyste se rychle otřepala, může vaši situaci ještě zhoršit, protože se budete cítit pod velkým tlakem.[5]
    • I když jste spolu třeba vztah ani nezačali, ztratila jste někoho, o kom jste si myslela, že je pro vás důležitý. Musíte si proto dopřát čas na uzdravení, aniž byste měla pocit, že by váš pokrok měl být rychlejší.
  6. 6
    Uvědomujte si svůj pokrok. Důležitou součástí překonání citů k někomu, kdo je neopětuje, je uvědomit si pokrok, který v tom děláte, i když se vám zdá jako malé krůčky. Každý den si uvědomte něco, co jste zvládla, abyste se přes zraněné city dostala.[6]
    • Může vám pomoci psát si seznam svých drobných pokroků do deníku nebo diáře. I když některé dny budou náročnější, než jiné, budete se pak moct ohlédnout zpět a uvědomit si, jak skvěle se vám zatím dařilo a jak se váš stav den za dnem zlepšuje.
    • Zaznamenávejte si i ty nejjednodušší věci, které jste zvládli. Například bylo pro vás jednodušší jít ven s přáteli a myslet na jiná témata? Navštívila jste nějaké místo a vůbec jste při tom nemyslela na muže, do kterého jste byla nešťastně zamilovaná? Potkala jste se s někým, o kom jste si řekla, že je přitažlivý?
  7. 7
    Věřte, že se všechno zlepší. I když se vám to teď možná nezdá, musíte si říkat, že všechno bude dobré a že své city k někomu, kdo o ně nestojí, nakonec překonáte. Mít naději do budoucna a doufat ve zlepšení, je pro vaše uzdravení zásadní.[7][8]
    • Myslete například na to, že až se uzdravíte z lásky k někomu, kdo o vás nestojí, potkáte někoho jiného, kdo vás bude milovat stejně, jako vy jeho. Představujte si, jaké to bude cítit se šťastně a radostně. Je úplně v pořádku unikat do snění a představ o budoucnosti, pokud vám to pomůže získat znovu optimismus.
    Reklama

Metoda 2 z 3:
Změňte svůj životní styl, abyste se cítili lépe

  1. 1
    Užívejte si čas o samotě. Pokud zjistíte, že muž, který se vám líbí o vás nemá zájem, nebo že na vás partnerovi nezáleží, bude představa samoty působit děsivě a depresivně. S trochou snahy se nicméně naučíte užívat si svobodu a užít si čas o samotě k tomu, abyste se uzdravili.[9]
    • Psychologové doporučují uzdravení prostřednictvím zlepšení vztahu k sobě samým. To znamená, že byste se měla cítit spokojeně ve své vlastní společnosti.[10]
    • Jedna z nejlepších věcí na tom být nezadaná je, že si můžete dělat co chcete. Pokud se potřebujete přenést přes muže, který o vás nemá zájem, pomůže vám, když si uděláte čas na činnosti, které vás baví, nebo si myslíte, že by vás bavit mohly.
    • Někdy pomůže začít i se základními a jednoduchými činnostmi. Například co takhle přečíst si knížku, dát si šálek čaje, nebo si dopřát koupel? Každý den si na tyto aktivity udělejte čas. Až si zvyknete na trávení času o samotě, můžete se přesunout k náročnějším činnostem a třeba vyrazit sama na výlet nebo se zapsat na nějaký kurz.[11]
    • Pokud jste hodně zaneprázdněná, může vám pomoci vyhradit si na tyto aktivity každý den nějakou dobu, jako součást vašeho denního plánu. Máte někdy během dne hodinu jen pro sebe? Vyplňte ji něčím, co vás baví a co ráda děláte.[12]
    • Máte-li pocit, že nemáte dost času, položte si otázku, zda byste nemohla svůj rozvrh trochu pozměnit, aby v něm nějaký volný čas zbyl. Můžete například každé ráno vstát o 15 minut dříve nebo se zbavit nějaké povinnosti? Jste důležitá, a pokud vám tato činnost pomůže uvolnit se, získat sebevědomí a cítit se nezávislá, stojí za trochu úsilí.[13]
  2. 2
    Přestaňte s nezdravými návyky a činnostmi. Když se snažíte překonat neopětované city, může být lákavé pokusit se se situací vyrovnat s pomocí nezdravých návyků jako je přílišné pití, užívání drog nebo náhodný sex. I když vám tyto věci mohou přinést zdánlivou úlevu, zároveň vás budou ničit a rozhodně vám nepomohou jít v životě dál zdravým, konstruktivním způsobem.[14]
    • Pokud máte problém s užíváním drog, pitím, sklony k náhodnému sexu nebo jinému destruktivnímu chování, raději kontaktujte terapeuta nebo jiného odborníka, který vám pomůže najít účinnější a bezpečnější způsoby, jak se přenést přes neopětovanou lásku.
  3. 3
    Dopřejte sami sobě prostor. Když se snažíte zapomenout na muže, který o vás nemá zájem, může vám kontakt s ním vaši situaci bolestivě připomenout. Abyste své uzdravení urychlili, je dobrý nápad na nějakou dobu vyklidit pole a udržovat kontakt s tím mužem na naprostém minimu.[15]
    • Může to znamenat trávit svůj čas na jiných místech nebo se bavit s jinými přáteli, pokud se pohybujete ve stejných kruzích. Také raději dotyčného zablokujte na sociálních sítích nebo si kontakt na něj vymažte z mobilu. Nemusíte se tomu člověku vyhýbat za všech okolností a třeba ani není možné ho úplně vymazat ze svého života, ale měla byste udělat všechno, co potřebujete, abyste se cítila lépe.
    • Využijte to jako příležitost poznat nové přátele, seznámit se s novými lidmi nebo vyzkoušet nové aktivity. Například se můžete přidat do nějakého čtenářského klubu, zapsat se na kurz malování nebo zajít do kavárny, kde jste ještě nikdy nebyla.
  4. 4
    Dovolte si plakat. Je pochopitelné, že se cítíte mizerně, když zjistíte, že na vás nějakému muži nezáleží tolik, jako vám záleží na něm, a když celou situaci obrečíte, může se vám velmi ulevit.[16][17]
    • Průzkumy ukazují, že pláč pomáhá uvolňovat stres a podporuje uzdravení, takže se nestyďte, pokud cítíte lítost a nezadržujte slzy v sobě.
  5. 5
    Smějte se, abyste se cítili lépe. Pláč vám může pomoci, když se potřebujete přenést přes to, že muž neopětuje vaše city, ale smích to dokáže také a většinou ještě mnohem lépe. Průzkumy ukazují, že smích pomáhá léčit bolest, zmenšuje úzkost, pomáhá nám čelit strachu a pomáhá nám cítit se optimističtěji.[18][19]
    • Abyste překonala, že o vás muž nestojí, najděte si čas na smích s přáteli, rodinou nebo kolegy. Podívejte se na komedii nebo si vyberte činnost, která vás rozesměje.
  6. 6
    Cvičte, abyste se cítila lépe. I když cvičení je nejspíš ta poslední věc, do které máte chuť, když se cítíte mizerně, výzkumy ukazují, že při cvičení vaše tělo vylučuje endorfiny, které vám pomohou cítit se sebevědoměji a méně depresivně.[20][21]
    • Nemusíte hned uběhnout maraton nebo se vrhnout na posilování, aby se vám zlepšila nálada. Jděte na procházku do parku nebo se projeďte na kole. Postupně svou aktivitu zvyšujte den po dni a týden po týdnu a brzy si všimnete, jak se vám zlepší nálada. Když se budete cítit lépe tělesně i duševně, bude snazší se v životě posunout dál.
    • Cvičením také získáte pocit kontroly nad situací a vnitřní síly. Představte si, že jste pánem svého života stejně, jako jste pánem své fyzické aktivity.
    Reklama

Metoda 3 z 3:
Požádejte o pomoc ostatní

  1. 1
    Neizolujte se od ostatních. Je normální cítit se v depresi, když zjistíte, že muž, o kterého máte zájem, nemá zájem o vás, ale nesnažte se izolovat od lidí, kteří vás mají rádi a podporují vás. Když se odstřihnete od svých příbuzných a známých, budete se cítit ještě hůř. Raději požádejte o pomoc někoho, na koho se můžete spolehnout.
    • Požádejte své přátele a rodinu o názor a o pomoc. Pravděpodobně si s vámi o vašich pocitech rádi popovídají a vymyslí plán na to, jak se budete cítit lépe. Je také vysoká pravděpodobnost, že se někdo z nich s podobnou situací už někdy musel vyrovnat a tak se dokáže vcítit do toho, co prožíváte.
  2. 2
    Plánujte si zábavné aktivity a činnosti. Abyste mysleli na něco jiného, než na své problémy a tím pádem se v životě posunuli kupředu, užívejte si zábavné činnosti s lidmi, se kterými jste rádi.[22]
    • Jděte na večeři, do kina, naplánujte si výlet nebo si užijte den v lázních.
    • Může být lákavé trávit svůj čas jen neustálým rozebíráním vaší neopětované lásky, ale každý si společný čas užije lépe, když si prostě vychutnáte tu chvíli. Nepřehrabujte se v minulosti.
  3. 3
    Najděte si nové přátele. Poznat nové lidi může být zdravý způsob, jak se s odmítnutím vypořádat, protože noví lidé nebyli součástí vaší bolestivé zkušenosti. Tady je několik nápadů na to, jak si najít nové přátele:[23]
    • Seznamte se s někým, koho pravidelně potkáváte v práci, ve škole nebo třeba na hodině aerobiku. Každý den se setkáváme s mnoha lidmi, ale nikdy se s nimi doopravdy nepoznáme. Každý den možná chodíte okolo člověka, se kterým byste mohli být dobří přátelé.
    • Navštěvujte nová místa, třeba restaurace, knihkupectví a kavárny. Když budete sedět doma, moc nových lidí tam nepotkáte.
    • Místo abyste trávila všechen svůj čas tím, že budete kamarádům vyprávět o svých minulých vztahových peripetiích, se jich raději ptejte na jejich životy a zájmy. S novými lidmi se setkáváte proto, aby se váš život posunul dál, takže nedovolte minulosti, aby vás ohrozila hned na startu.
  4. 4
    Zkuste pomoct někomu jinému. Když se snažíte vyrovnat s bolestným nebo potenciálně nepříjemným zážitkem, třeba se situací, kdy se dozvíte, že muž neopětuje vaše city, může být lákavé fixovat se pouze na svou bolest. Dobrým způsobem, jak se začít cítit lépe a přestat myslet na své trápení, je pomoct někomu jinému.[24]
    • Pomáhání druhým dokáže postavit naše vlastní problémy do úplně jiného světla. Ty se pak budou jevit méně závažné a vy se s nimi lépe vyrovnáte.
    • Zvažte dobrovolnictví pro nějakou neziskovou organizaci. Nabídněte pomoc kamarádovi nebo udělejte něco hezkého pro člověka, který to potřebuje.
    • Podporovat ostatní lidi můžete i tím, že budete přátelská a budete organizovat setkání, terapeutická sezení nebo se přidáte na internetové diskusní fórum.
  5. 5
    Zajděte si k profesionálnímu terapeutovi. Když se objednáte na schůzku k terapeutovi, psychologovi nebo psychiatrovi, pomůže vám překonat skutečnost, že milujete někoho, kdo vás nemiluje. Jsou to zkušení odborníci, kteří umějí lidi provést fází truchlení a pomoci jim s životem a budoucími vztahy.[25]
    • Pokud máte obavy, že vaše kamarády a blízké už nebaví poslouchat, jak neustále mluvíte o muži, který vás nechce, nebo jste netrpělivá, protože nevidíte žádný pokrok, vyhledat odbornou pomoc může být to pravé řešení. Práce psychologa není posuzovat váš pokrok. Místo toho vám nabídne podporu a bezpečné prostředí, ve kterém můžete vyjádřit své pocity.
    • Pokud trpíte depresí nebo se s tím, že vás konkrétní muž odmítá, nemůžete vyrovnat, zkušený odborník vám dokáže navrhnout vhodnou terapii, možnost podpůrné skupiny nebo dokonce léky, díky kterým se budete cítit lépe.
    Reklama

Tipy

  • Uznejte svoje zásluhy za pokrok, který děláte, a každý den si do deníku nebo do diáře zapište všechny pozitivní krůčky, které se vám podařily. Například zvládla jste celý den bez myšlenky na muže, který vás odmítl? Našla jste novou kamarádku nebo známého? Když přijde špatný den, budete mít pořád v ruce důkaz o svém pokroku.
  • Udělejte si čas na sebe a na to, abyste si užila čas o samotě. Každý den si naplánujte čas na šálek kávy, koupel nebo pár kapitol z oblíbené knížky, zkrátka něco, co vás baví. Budete se cítit silnější a nezávislá.
  • Pokud se neustále pohybujete ve stejných kruzích jako muž, který vás odmítl, může vám pomoci, když si dopřejete trochu prostoru. Navštivte nová místa, najděte si nové kamarády, zkrátka se od toho muže držte dál.
  • Mějte se ráda a zjistíte, že láska je to jediné, co potřebujete, abyste byla svobodná.
Reklama

Varování

  • Vyvarujte se sebe-destruktivního chování, jako je braní drog, pití alkoholu a sex s náhodnými známostmi. Nejsou to účinné způsoby, jak na někoho zapomenout, a mohou vám způsobit jen další problémy.
  • Pokud jste v depresi a uvažujete o tom, že si ublížíte, co nejdříve vyhledejte odbornou pomoc. Můžete zavolat na některou z bezplatných linek bepečí.
Reklama

O tomto wikiHow

Licencovaný magisterský sociální pracovník
Spoluautorem tohoto článku je Tasha Rube, LMSW. Tasha Rube je magistra a licencovaný sociální pracovník v Missouri. V roce 2014 získala titul MSW na University of Missouri.
Kategorie: Láska

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama