Jak přežít pád z velké výšky

Co uděláte, když ukloznete na lešení v desátém patře nebo se vám během seskoku z letadla neotevře padák? V takových případech vývoj situace není zrovna příznivý, ale přesto existují metody jak se zachránit. Pokud si dokážete uchovat chladnou hlavu, budete schopni ovlivnit rychlost pádu a zmírnit drtivou sílu dopadu.

Metoda 1 z 2:
Strategie pro pád z výšky několika pater

  1. 1
    Během pádu popadněte nějaký předmět. Pokud se vám podaří alespoň na okamžik chytit nějaký velký objekt, jako třeba prkno nebo krokev, významně zvýšíte své šance na přežití. Takový objekt absorbuje po dopadu část nárazu a ulehčí tak trochu vašim kostem.[1]
  2. 2
    Snažte se pád rozdělit na části. Pokud padáte podél nějaké budovy nebo třeba z útesu, dělejte co můžete, abyste pád rozložili do několika segmentů, a to například alespoň krátkým zachycením za římsu, nižší útes, stromek nebo jiný objekt, který během pádu budete míjet. Narušíte tak rychlost a rozložíte pád na několik kratších, což vám dá mnohem větší šanci na přežití.[2]
  3. 3
    Uvolněte se. Pokud jsou vaše kolena a lokty zablokované a máte ztuhlé svaly, dopad bude mít ničivější účinky na vaše životně důležité orgány. Nebuďte ztuhlí a snažte se co nejvíce uvolnit své tělo, aby bylo co možná nejvíce připravené přijmout náraz.
    • Jednou z cest jak zůstat v klidu (relativním) je zaměřit se na provedení jednotlivých kroků, které vedou k vyšším šancím na přežití.
    • Zůstaňte úzce zaměření na své vlastní tělo a pohybování končetinami, abyste zabránili jejich zablokování.
  4. 4
    Ohněte kolena. Není nic důležitějšího (a jednoduššího), co udělat pro přežití pádu, než pokrčit kolena. Průzkumy prokázaly, že při ohnutí kolen se důsledky pádu zredukují až 36x. Nesmíte je ale ohýbat příliš-snažte se je udržet jen lehce pokrčené, aby se nezablokovaly.
  5. 5
    Přistaňte nejprve nohama. Nehledě na to z jak velké výšky padáte, vždy se snažte dopadnout na chodidla. Při takovém dopadu se náraz koncentruje do velmi malé oblasti a umožní chodidlům a nohám absorbovat nejhorší (a největší) množství síly. Pokud padáte v jiné než svislé pozici, snažte se těsně před dopadnutím narovnat.[3]
    • Zaujmutí pozice s nohama napřed je naštěstí nejspíš instinktivní reakcí každého z nás.
    • Držte svá chodidla těsně u sebe, takže narazí do země ve stejnou dobu.
    • Dopadněte na záprstní část plosky. Prsty nasměrujte těsně před dopadem trochu dolů, takže dopadnete skutečně na záprstní, vyboulenou část chodidla. To umožní spodní části vašeho těla efektivně absorbovat náraz.
  6. 6
    Snažte se padat stranou. Jakmile dopadnete na nohy, spadnete buď do strany, dopředu nebo dozadu. Vyhněte se pádu na záda. Statisticky nejvhodnější je spadnout do boku. Pokud to nezvládnete, snažte se raději spadnout dopředu a zmírnit následky rukama.
  7. 7
    Chraňte před nárazem hlavu. Při pádu z velké výšky přímo na zem obvykle odskočíte. Někteří lidé, kteří přežili prvotní kontakt se zemí (většinou po dopadu na chodidla), utrpěli smrtící ránu při druhém nárazu. Velmi pravděpodobně upadnete do bezvědomí. Chraňte svou hlavu přiložením rukou ze stran tak, že vaše lokty míří dopředu (přímo před vaším obličejem) a prsty máte spletené v týle. Takto pokryjete velkou část hlavy.
  8. 8
    Okamžitě sežeňte lékařskou pomoc. Kvůli všemu tomu adrenalinu vyplavenému během pádu možná ani neucítíte po přistání jakékoli zranění. I pokud nepozorujete žádné viditelné rány, mohli jste utrpět vnitřní zranění a musíte být okamžitě ošetření. Bez ohledu na to jak se cítíte, vyražte okamžitě do nemocnice.
    Reklama

Metoda 2 z 2:
Strategie pro pád z letadla

  1. 1
    Zpomalte pád zaujmutím obloukové pozice. Dokud nepadáte z letadla, nemáte dostatek času na nácvik této metody. Maximalizujte povrch svého těla tím, že použijete tuto parašutistickou techniku.
    • Přetočte se tak, aby předek vašeho těla směřoval k zemi.
    • Prohněte se v zádech a pánvi a zakloňte hlavu, jako byste se s ní chtěli dotknout svých chodidel.
    • Roztáhněte paže a ohněte lokty v 90° úhlu tak, že ruce a předloktí budou mířit dopředu (po stranách, paralelně s vaší hlavou) s dlaněmi obrácenými dolů; nohy roztáhněte na šířku ramen.
    • Lehce pokrčte kolena. Nezafixujte své nohy a udržujte jejich svaly uvolněné, aby absorbovaly co největší množství síly při nárazu.
  2. 2
    Najděte nejvhodnější místo pro dopadnutí. U pádů z velmi vysoké výšky je pro zachování šancí na přežití nejdůležitější vhodný výběr místa dopadu. Snažte se zamířit na strmě skloněné místo, které se postupně narovnává. Po dopadu na takové místo se nerozplácnete, ale zmírníte náraz a budete pokračovat v pohybu. Před dopadnutím pozorujte místo pod srázem, na který dopadnete.
    • Nejhorším možným povrchem pro dopad je nějaká tvrdá a nepružná plocha, jako například beton. Nevhodná jsou také nerovná, rozeklaná prostranství, která nabízejí příliš málo plochy, která by náraz rozložila nebo alespoň zmírnila.
    • Nejlepším možným povrchem pro dopadnutí je takový, který se stlačí nebo je dostatečně poddajný, aby zmírnil náraz. Jako příklad můžeme uvést například sníh, měkkou půdu (čerstvě obdělané pole nebo bažinu), stromy nebo místo s hustou vegetací (tam ovšem hrozí probodnutí části těla).
    • Dopadnutí do vody je relativně bezpečné jen při pádu z výšky maximálně 50 metrů; při pádu z větší výšky bude hladina vody jen o málo lepší než kdybyste dopadli na beton, protože se nestlačí dostatečně. Dopadem do vody také riskujete, že se utopíte (vzhledem k tomu, že budete pravděpodobně v bezvědomí). Voda je mnohem bezpečnější, pokud probublává a je zpěněná.
  3. 3
    Směrujte se k bodu přistání. Padáte-li z letadla, máte asi 1-3 minuty než dopadnete. Během této doby budete mít dobrou možnost přesunout se i horizontálním směrem na velkou vzdálenost (třeba i 3 kilometry).
    • Pokud zaujmete parašutistickou pozici popsanou výše, můžete svůj pád řídit tak, že dopředu poletíte, stáhnete-li paže trochu zpět (nebudou tolik předsunuté před vás) a narovnáte své nohy.
    • Směrem dozadu se můžete rozletět, když natáhnete ruce a ohnete kolena, jako byste se pokoušeli dotknout patami hlavy.
    • Doprava se můžete posouvat při zachování obloukovité polohy, při které budete své tělo točit lehce doprava (poklesnutím pravého ramena). Doleva zatočíte poklesnutím levého ramena.
  4. 4
    Připravte se na správnou techniku přistání. Nezapomeňte uvolnit své tělo, držet pokrčená kolena a dopadat chodidly napřed. Padejte raději dopředu než na záda a chraňte si hlavu pažemi pro případ odskoku.
    • Pokud jste v parašutistické poloze, snažte se těsně před dopadem dostat co nejvíce do vertikální pozice, abyste nedopadli na zem nějak podivně pokroucení (podle příruček máte ve 300 metrech asi 6-10 sekund než dopadnete).
    Reklama

Tipy

  • Při nekontrolovatelném přetáčení se pokuste znovu nabýt ztracenou stabilitu tím, že zaujmete parašutistickou polohu. Když nic jiného, stabilita vás alespoň trošku uklidní.
  • Pokud dopadnete na kamenitý povrch, který sestává převážně z písku nebo jílu, je možné, že v něm uvíznete. Nepanikařte! Prostě jen dělejte krůčky, jako byste stoupali po žebříku a ruce použijte k dlouhým a silným úderům, kterými se vytáhnete ven. Budete mít kyslík nejméně na jednu minutu, což je dostatečný čas pro dosažení pevného povrchu.
  • Zachovejte chladnou hlavu. Pokud budete příliš panikařit, nemůžete správně přemýšlet!
  • Padáte-li nad obydlenou oblastí, bude pravděpodobně těžké korigovat směr letu na konkrétní místo přistání, ale skleněné či plechové střechy, markýzy a automobily jsou vhodnější než betonové střechy a ulice.
  • Statistiky ukazují, že větší šanci na přežití mají mladí a lidé v dobré fyzické kondici. S věkem toho moc nenaděláte, ale alespoň máte o důvod víc, proč se starat o svou fyzičku.
  • Můžete se zúčastnit kurzů, kde vás naučí jak jednat v podobných situacích.
  • Snažte se dopadnout nejprve na paty, budete tak dopadat šikmo a nakloníte se trochu dozadu.
Reklama

Varování

  • Lidé jen zřídka přežijí pády z výšky nad 30 metrů a úmrtnost je velmi vysoká dokonce i u pádů z výšky 6-10 metrů. Nejlepší je nepadat vůbec.


Reklama

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Reference

  1. Injury Prevention Online Analýza pádů z výšky 15-45 metrů.
  2. Jack R. Hunt Library, Embry-Riddle Aeronautical University “Survival of High-Velocity Free-falls in Water” by Richard G. Snyder, 1965: a Federal Aviation Administration report
  3. Greenharbor.com The Free Fall research page. Mnoho informací o volných pádech z letadel, včetně konkrétních případů přežití.
  4. Jack R. Hunt Library, Embry-Riddle Aeronautical University “Human Survivability of Extreme Impacts in Free-Fall” by Richard G. Snyder, 1963: a Federal Aviation Administration report
  5. http://www.popularmechanics.com/technology/aviation/safety/4344036
  6. http://www.thedailybeast.com/newsweek/2008/01/09/falling-man.html
  7. http://www.thedailybeast.com/newsweek/2008/01/09/falling-man.html

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama