Jak ovládat vztek

Každý se příležitostně rozčílí. Pokud čelíte drtivé zuřivosti, může to poškozovat vaše psychické i fyzické zdraví. Také to může svědčit o skrytých potížích, jako jsou problémy s ovládáním vzteku nebo mentální poruchy. Pro vaše vlastní dobro, stejně jako pro dobro těch kolem vás, je důležité kontrolovat své emoce a uklidnit se.


Metoda 1 z 2:
Ovládání krátkodobého hněvu

  1. 1
    Dejte si přestávku, jakmile poznáte, že jste rozčílení. Přestaňte s čímkoliv, co děláte, vzdalte se od čehokoliv co vás irituje, a prostě si odpočiňte. Pokud se vzdálíte od všeho, co vás rozčiluje, bude mnohem jednodušší se uklidnit. Vyzkoušejte to v těchto situacích:
    • Pokud čelíte vzteku na silnici, zajeďte na krajnici a vypněte motor.
    • Pokud jste vzteklí v práci, jděte na chvíli z místnosti. Pokud jezdíte do práce autem, zvažte sednout si na chvíli do vašeho auta, abyste byli ve vašem vlastním prostoru.
    • Pokud jste rozčílení doma, jděte do místnosti, kde budete sám (jako například koupelna) nebo na procházku s vaším psem.
    • Pokud zažíváte vztek na neznámém místě, netoulejte se. Řekněte komukoliv, kdo je s vámi, že potřebujete krátkou duševní přestávku a požádejte ho nebo jí, aby si stoupl o několik kroků dál od vás. Zavřete oči a zkuste si představit, že jste někde v klidu.
  2. 2
    Zhluboka dýchejte. Pokud vaše srdce vzteky buší, zpomalte ho kontrolou vašeho dechu. Počítejte do tří, když se nadechujete, na další tři vteřiny zadržte dech v plicích, a při výdechu znovu počítejte do tří. Zaměřte se během toho pouze na čísla, a odežeňte myšlenky na cokoliv, co vás rozčiluje. Opakujte tolikrát, kolikrát je potřeba.
  3. 3
    Jděte na vaše "šťastné místo". Pokud vám zklidnění jde stále těžko, představte si sebe sama na místě, které je podle vás neuvěřitelně uvolňující. Může to být dvorek z vašeho dětství, tichý les, opuštěný ostrov – jakékoliv dějiště, kde se cítíte jako doma a pokojně. Zaměřte se na představení si každého detailu tohoto místa: světlo, zvuky, teplota, počasí, vůně. Buďte na svém šťastném místě, dokud se do něj úplně neponoříte a zdržte se tam několik minut než se zklidníte.
  4. 4
    Pokud to stále nefunguje, vzpomeňte si na nejlepší časy, vzpomeňte si, pokud můžete, na každý šťastný moment. Může to být s vaší matkou, přáteli nebo partnerem. Zkuste vzpomínáním na tyto události přinést na vaší tvář úsměv.
  5. 5
    Cvičte pozitivní samomluvu. Když budete připraveni "prodiskutujte" sami se sebou situaci v kladných a zlehčujících termínech. Například, pokud máte vztek na silnici, můžete zkusit: "Ten chlap mě málem naboural ze strany, ale možná je v nouzové situaci a pravděpodobně ho nikdy víc neuvidím. Jsem šťastný, že jsem naživu a moje auto není poškrábané. Jsem šťastný, že mohu stále řídit. Až najedu zpátky na silnici, mohu být dál klidný a soustředěný."
    • Pokud najdete formu pozitivní samomluvy, která na vás opravdu funguje, udělejte si z ní mantru. Opakujte si jí tolikrát, kolikrát budete potřebovat, abyste se vrátili do správného rámce mysli.
  6. 6
    Požádejte o podporu někoho, komu věříte. Pokud jste stále rozčílení, může pomoci sdílení vašich starostí s blízkým přítelem nebo důvěrníkem.
    • Vyjádřete jasně, co od druhé osoby chcete. Pokud chcete jen vyslechnout, řekněte už na začátku, že nechcete pomoc nebo radu, jen pochopení. Pokud hledáte řešení, druhému to řekněte.
    • Nastavte si časový limit. Dejte si určité množství času na ventilaci toho, co vás rozčiluje, a držte se ho – když čas vyprší, vaše řečnění je u konce. Pomůže vám to pohnout se dál místo nekonečného zabývání se situací.
  7. 7
    Zkuste na tom, co vás naštvalo, najít něco vtipného. Potom co se zklidníte a zjistíte, že jste připraveni přenést se přes událost, zkuste najít její světlejší stránky. Pokud vrhnete na událost vtipné světlo, může vám to pomoci vyhnout se v budoucnu rozčílení nad tou stejnou věcí.
    Reklama

Metoda 2 z 2:
Ovládání dlouhodobého hněvu

  1. 1
    Věnujte se fyzickým aktivitám. Endorfiny, které se uvolňují při cvičení, vám mohou pomoci zklidnit se a pohyb poskytuje fyzický ventil pro váš hněv. Vyzkoušejte tyto aktivity, které můžete dělat sami:
    • Běhání.
    • Silový trénink.
    • Cyklistika.
    • Jóga.
    • Basketbal.
    • Bojová umění.
    • Plavání.
    • Nohejbal.
  2. 2
    Přehodnoťte způsob myšlení o vašem životě. Kognitivní návyky je nejtěžší změnit, ale dá se to. Zeptejte se upřímně sami sebe, jestli všechny a všechno vidíte jako protihráče a překážky. Svět není přesně takový – ale vy si myslíte, že ano, ať už je to kvůli paranoie nebo zkušenostem. Vyzkoušejte tyto typy jak změnit váš pohled na svět:
    • Když se ráno vzbudíte, rozhodněte se, že uvítáte každého člověka nebo zážitek, jako by to bylo pro vás úplně nové. Zavrhněte své předsudky a dovolte všemu nový začátek.
    • Když zjistíte, že se vracíte do stejných zajetých myšlenek, řekněte si nahlas "přestaň". Vědomě změňte své myšlenky na něco jiného.
    • Vyzkoušejte jiné hledisko. Místo soustředění se jen na to, jak vás situace ovlivňuje, zeptejte se sami sebe, jak ovlivňuje ostatní lidi, kterých se týká. Zamyslete se nad překážkami, které řeší, a jak reagují.
  3. 3
    Piště si deník toho, co vás rozčiluje a jak to plánujete napravit. Pokaždé, když jste nepřekonatelně naštvaní, napište přesně co se stalo. (Je důležité být upřímný, dokonce i když vás to staví do nepříznivého světla – pamatujte, že deník má být soukromý.) Potom naplánujte, co s tím budete dělat, abyste problém vyřešili a příště se mu vyhnuli. Pokud zjistíte, že jste v opakované zneklidňující situaci, vraťte se zpátky k vašim poznámkám v deníku a podívejte se co jiného můžete udělat.
  4. 4
    Navštivte specialistu péče o duševní zdraví. Pokud váš vztek dosáhl takového bodu, že narušuje vaší každodenní schopnost udržovat pozitivní vztahy, navštivte lékaře. Může stanovit kořen vašeho problému a rozhodnout jestli potřebujete terapii, léky nebo kombinaci obojího.
    • Uvědomte si, že deprese, dokonce i když je diagnostikovaná profesionálem, může být v zárodku způsobena vztekem a frustrací z toho, že vztek není odstraňován nebo odstranit nelze. Vztek může být ve většině případů utlumen tak, aby nedošlo k ublížení sobě nebo ostatním, nebo jeho zdroj nezpůsobil ponížení a ostudu. A protože, když se neuvolňuje, jím jeden překypuje a zatlačuje ho do nevědomí, mohou nevyřešené bolístky způsobit deprese nebo nevraživost. Konfrontujte pachatele, abyste mu dali najevo, že někoho rozčiluje. Samozřejmě v případě hrozícího násilí je třeba být opatrné.
    Reklama

Tipy

  • Pokud jste naštvaný proto, že po vás někdo jde, představte si, že jejich slova přes vás jen přetékají a když přestanou mluvit, buď se na ně bezvýrazně podívejte a řekněte "tak", nebo se usmějte, řekněte "máš úplnou pravdu" a odejděte.
  • Uvědomte si, že někdy je hněv oprávněný a potřebuje ven. Nicméně jsou produktivní způsoby jak to udělat namísto peskování druhých.
  • Dávejte si pozor na to, co říkáte, když jste naštvaní. Nemusíte později vždy cítit to samé, když se uklidníte a promyslíte si situaci.
  • Pokud se snadno rozčílíte a je pro vás těžké se kontrolovat, najděte si tiché místo daleko od všech. Křičte do deky, polštáře nebo čehokoliv jiného, abyste utlumili hluk. (Pokud chcete a nikdo není okolo, můžete prostě jen křičet.) Pomůže vám to upustit trochu páry.
  • Zamyslete se nad stresem, který na sebe nakládáte. Baví vás cítit se takto? Pokud ne, změňte to.
  • Najděte si kreativní výstup, jako je psaní, kreslení atd., kam můžete vynaložit energii. Koníčky pomáhají pozvednout vaší náladu a dovolí vám směřovat energii, kterou byste obvykle investovali do lpění na problémech, které nejste schopni vyřešit. Představte si, co byste mohli udělat s energií, kterou vynakládáte na vztek, pokud byste ji nasměrovali do něčeho jiného.
  • Meditace je užitečný způsob uvolňování stresu a úzkosti, předchůdců vzteku.
  • Zeptejte se sami sebe, jestli si příští adresát vaší zuřivosti zaslouží, abyste vybuchl, nebo jestli ho jenom využíváte jako boxovací pytel k vypuštění páry kvůli jinému problému/osobě, který vás trápí.
Reklama

Varování

  • Okamžitě jděte pryč, když si uvědomíte, že hrozí, že necháte svůj vztek přejít v zuřivost nebo začínáte být násilní.
  • Vztek není nikdy omluvou pro útok nebo zneužívání (fyzické nebo verbální) lidí kolem vás. Mohli by vás za to i zavřít.
  • Pokud budete kdykoliv přemýšlet o udělání něčeho, co by zranilo vás nebo jiné lidi, vyhledejte okamžitě pomoc.
  • Pochopte, že vztek je přirozená emoce. Vztek poškozuje vaše zdraví, vztahy a to jak vás ostatní vnímají.
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 155 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.
Kategorie: Vztahy

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama