Jak ovládat své myšlenky

„Myšlenky mohou být našimi nejlepšími přáteli, ale také našimi největšími nepřáteli,“ řekl buddhistický mnich Matthieu Ricard. Každý má někdy chvíle, kdy jeho mysl funguje sama o sobě, ale převzít kontrolu nad svými myšlenkami znamená být šťastnější, méně ve stresu a umět lépe řešit problémy a dosahovat úspěchu. V tomto článku se dozvíte, jak ovládat své myšlenky.

Část 1 ze 2: Převezměte kontrolu nad svými myšlenkami

  1. 1
    Zastavte se a zhluboka se nadechněte. Stiskněte ve svém mozku tlačítko „Pauze“ a řekněte si STOP. Několikrát se zhluboka nadechněte a vyčistěte si hlavu, abyste byli klidnější.
    • Když se budete chvíli soustředit jen na svůj dech, získáte odstup od svých myšlenek a bude pro vás snadnější s nimi nakládat rozumně.
    • Studie prokázaly, že trvá 90 vteřin, než se přeruší neurochemické spouštěče v mozku a vše se vrátí do normálu, takže si napočítejte do 90 a snažte se zklidnit se. [1]
  2. 2
    Zůstaňte v přítomném okamžiku. Když budete neustále myslet na minulost, kterou nemůžete změnit, nebo se budete obávat budoucnosti, kterou nemůžete předvídat, budete mít pocit, že nad svými myšlenkami nemáte kontrolu. Soustřeďte se vždy jen na to, co se děje právě teď – na situaci, kterou ovlivnit můžete. Vaše myšlenky vás budou následovat.
    • Mnoho duchovních praktik se soustředí na přítomný okamžik, což podporuje vnitřní klid a jasné myšlení.
    • Zeptejte se sami sebe: Co mohu udělat v tuto chvíli pro to, abych změnil své pocity?
  3. 3
    Všímejte si svých myšlenek, ale neposuzujte je. Po chvíli pauzy se vraťte ke svým myšlenkám, ale nekritizujte se za ně. Zamyslete se nad tím, proč máte takové myšlenky a proč máte pocit, že vám ovládají mysl. Když se na ně zaměříte objektivně, budete je moci rozumně zhodnotit, aniž byste se museli uchylovat k negativním emocím.
    • Držte se objektivních a konkrétních faktů. Pokud se s někým hádáte, neměli byste ho obviňovat, nebo se snažit uhodnout, proč je na vás naštvaný. Zamyslete se nad tím, jaké situace k této hádce vedly a co můžete udělat pro to, abyste ji ukončili.
    • Místo toho, abyste si říkali, že vám to nejde se ženami a že si nikdy nenajdete přítelkyni, si říkejte, že jste si ještě nenašli lásku, protože jste nepotkali nikoho, kdo by se k vám skutečně hodil.
    • Pokud máte problémy, zapište si všechny své myšlenky a později si je přečtěte.
  4. 4
    Začněte své myšlenky řešit. Posaďte se a zamyslete se nad tím, co způsobuje vaše opakující se myšlenky. Připravte si plán, který vám umožní vyřešit vaše obavy, protože nejistota je častou příčinou negativních myšlenek. Pokud nemůžete přestat myslet na práci, napište si plán, který vám umožní oddělit pracovní život od toho osobního, začněte méně pracovat z domu, nebo si najděte novou práci, která vás bude bavit.
    • Lidé často nedokážou ovládat své myšlenky, protože se bojí se svým životem něco udělat.
    • Jakmile si vytvoříte plán, musíte ho také provést. [2]
  5. 5
    Vytvořte si příjemné prostředí. Vnější svět ovlivňuje váš vnitřní svět, takže pokud se nacházíte v prostředí, ve kterém se necítíte dobře, nebo máte pocit, že nemáte nic pod kontrolou, vaše myšlenky budou odrážet vaše pocity. Pusťte si hudbu, která vám dělá dobře, zapalte si svíčku, nebo myslete na něco příjemného.
    • Vůně, jako je levandule, heřmánek a kadidlo mají relaxační účinky a pomohou vám dostat se ze spárů vašich myšlenek. [3]
  6. 6
    Dočasně se začněte věnovat jiné činnosti. Jděte si zaběhat, pusťte si film, nebo zavolejte kamarádovi a přestaňte myslet na to, co vás trápí. Dělejte něco, co vám ihned umožní na své negativní myšlenky zapomenout.
    • Všímejte si činností, které vám umožní se uvolnit a začleňte je do svého týdenního plánu.
    • Uvědomte si, že jde o jen o krátkodobé řešení. Měli byste zapracovat na řešení svých problémů, místo abyste před nimi stále utíkali. [4]
  7. 7
    S někým si o svých myšlenkách otevřeně promluvte. Když získáte čerstvý pohled na své myšlenky, může vám to pomoci se jich rychle zbavit. Když své problémy budete sdílet s jinými lidmi, nebudete si je muset neustále opakovat v hlavě. [5]
    • Měli byste si promluvit s některými z vašich přátel, s rodiči, nebo s profesionálním psychologem.
    • Pokud se necítíte dobře, řekněte: „Potřeboval bych si o něčem promluvit,“ nebo „Něco se mi celý den honí hlavou, mohl bys mě prosím vyslechnout?“
    Reklama

Část 2 ze 2: Mějte kontrolu nad svými myšlenkami

  1. 1
    Nesnažte se své myšlenky měnit, ale ovládejte je. Lidský mozek je úžasný orgán, který je schopen přeskakovat mezi myšlenkami, vybavovat si vzpomínky a dělat okamžitá rozhodnutí a není možné ovládat všechny vaše myšlenky. Snažte se spíše ovládat myšlenky, které k vám přijdou a nepotlačujte myšlenky, které nechcete mít.
    • Když budete něco ignorovat, nikdy vám to nevyjde. Když budete myslet na to, že nesmíte na něco myslet, budete na to neustále myslet![6]
  2. 2
    Vaše myšlenky a vaše duševní zdraví by mělo být vaší prioritou. Pečujte o svůj mozek tím, že budete každý den spát 7-8 hodin, budete řešit stres a budete si udržovat pozitivní přístup.
    • Jezte zdravě a pravidelně cvičte, abyste měli pevné duševní i tělesné zdraví.
  3. 3
    Měli byste vědět, jaké věci u vás spouštějí negativní myšlenky. Neměli byste se vyhýbat svým problémům, ale měli byste si uvědomovat věci, které u vás vyvolávají negativní myšlenky a být připraveni na to, že se tyto věci objeví. Naplánujte si svůj den tak, abyste měli stále pozitivní přístup – věnujte se kreativním činnostem, rodině, četbě knih a každý den se zamyslete nad věcmi, které máte rádi. [7]
    • Každý den se na chvíli zastavte a myslete na to, co v životě máte.
    • Uvědomujte si své myšlenky ve stresujících situacích, ale vyhněte se odsuzování a sebekritice.
  4. 4
    Meditujte. V průběhu lidské historie byla meditace vždy důležitým nástrojem pro uvolnění a ovládání vlastních myšlenek. Najděte si čas na každodenní meditaci, i když půjde jen o 5 nebo 10 minut, zejména v době, kdy své myšlenky nemáte pod kontrolou.
    • Meditace prokazatelně posiluje srdce a celkové zdraví. [8]
  5. 5
    Měňte své negativní myšlenky na pozitivní. Když budete své myšlenky měnit a zasadíte je do kontextu, budete jim lépe rozumět. Například místo toho, abyste si dělali starosti s tím, že se vašemu šéfovi nebude líbit vaše prezentace protože vás nemá rád, myslete na to, že vašemu šéfovi záleží na svých zaměstnancích a na své společnosti a že nejde jen o to, co si myslí o vás.
    • Příklad: Když se vám delší dobu neozve někdo, koho máte rádi, pravděpodobně je to proto, že má moc práce, je nemocný, nebo má stresující období.
  6. 6
    Uvědomte si, že spoustu věcí nemůžete mít pod kontrolou. Nebuďte posedlí věcmi, nad kterými nemáte žádnou kontrolu – ostatní lidé, zprávy, počasí. Soustřeďte se raději na sebe. Když budete myslet na věci, které neovlivníte, raději si řekněte, že můžete ovládat jen sami sebe a pracujte na tom. Neznamená to, že byste se neměli snažit ovlivnit svět okolo vás, ale spíše že byste si měli uvědomovat, že největší vliv máte na své vlastní myšlenky.
    Reklama

Tipy

  • Uvědomte si, že pokud pracujete kreativně, kompletní ovládání myšlenek by vám mohlo zabránit v dosažení úspěchů.
  • Tyto kroky berte jako začátek a experimentujte, abyste našli způsob ovládání svých myšlenek, který vám bude nejvíce vyhovovat.
Reklama

Varování

  • Pokud máte problémy s ovládáním depresivních, násilných a sebevražedných myšlenek, vyhledejte odbornou pomoc.
  • Nikdy se nesnažte své myšlenky ovládat pomocí návykových látek.
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 11 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama