Jak omezit stres

Metoda 1 z 4:
Zamyslete se nad svým stresem

  1. 1
    Určete si příčiny stresu ve svém životě. Než začnete svůj stres řešit, musíte nejprve zjistit, co ho způsobuje. Udělejte si chvíli čas, vezměte si notes a napište si vše, co vás stresuje. Až budete vědět, co vám způsobuje problémy, budete to moci změnit.
    • Nejprve si podívejte na hlavní příčiny stresu. Možná si myslíte, že jste vystresovaní kvůli nízkému platu, ale ve skutečnosti vás vaše práce nebaví a nevíte, jakým směrem se vydat.
    • Zhodnoťte své vztahy. Jsou všechny vaše vztahy harmonické a pomáhají vám stávat se lepšími lidmi, nebo vám spíše škodí?
    • Zjistěte, zda vás stresují jen některé situace, nebo zda jste ve stresu neustále. Pokud máte stres proto, že nevycházíte se svými spolubydlícími, je to něco jiného, než když jste vystresovaní od rána do večera.
    • Pokud vám to pomůže začněte si vést deník. Uvidíte, jestli najdete skryté příčiny vašeho stresu.
  2. 2
    Udělejte si plán pro omezení stresu. Nebudete schopni se stresu zbavit, když to nebudete dělat systematicky. Pokud jste skutečně odhodlaní eliminovat svůj stres, budete si muset vypsat všechno, co váš stres způsobuje a začít pracovat na tom, co můžete změnit. Zde je návod:
    • Zařaďte do svého programu relaxaci. Udělejte si čas na uvolnění alespoň hodinu denně, hlavně ráno a večer. Zapište si to i do kalendáře.
    • Snažte se ze svého života odstranit co nejvíce stresorů. Napište si osoby a situace, které vás nejvíce stresují a vymyslete způsoby, jak se jim vyhnout.
    • Vykliďte si kalendář. Jedním z hlavních důvodů stresu u lidí je to, že mají pocit, že nestíhají všechny své povinnosti a nemají dost času na své blízké. Zkuste si v rozvrhu uvolnit každý týden několik hodin a relaxujte.
    • Uvědomte si, že nemůžete ovládat všechno. Vždy se budete muset umět vypořádat se stresujícími věcmi, ale můžete je omezit na takovou míru, aby vám nečinily žádné problémy.
  3. 3
    Požádejte o pomoc ostatní. Nemusíte svůj stres řešit sami. Budete se cítit mnohem lépe, když si o tom promluvíte s rodinou, přáteli nebo i psychologem. Také dostanete zpětnou vazbu a budete schopni podívat se na své problémy jinýma očima.
    • Promluvte si s nějakým dobrým kamarádem o tom, že se snažíte zbavit stresu. Je pravděpodobné, že o tom také bude něco vědět, takže se budete moci vypovídat a navíc ještě dostanete cenné rady.
    • Promluvte si s někým z rodiny. Vaše rodina by vám měla být nablízku za každých okolností, i když jste zrovna v těžkém stresu.
    • Měli byste vědět, kdy je nutné vyhledat pomoc. Pokud se cítíte neustále zahlceni celým svým životem a máte pocit, že to nezvládnete, bude dobré najít si psychologa. Pokud jste tak vystresovaní, že nemůžete spát, jíst ani myslet, je na čase začít to řešit radikálněji.
    Advertisement

Metoda 2 z 4:
Omezte svůj stres

  1. 1
    Řešte stresující situace. Pravděpodobně jste vystresovaní proto, že máte nějaké problémy, které nechcete řešit. Když se tomu budete vyhýbat, pouze to celé zhoršíte. Nejlepší tedy bude řešit všechny stresující situace co nejdříve a nečekat na to, až se to ještě více zhorší.
    • Řešte stres na pracovišti. Pokud máte pocit, že vás lidé podceňují a že máte příliš mnoho práce, promluvte si o tom se svým šéfem. Pokud máte pocit, že jste své práci příliš oddaní, najděte si způsob, jak pracovat o hodinu denně méně.
    • Vyřešte si milostné vztahy, které vás stresují. Pokud se stresujete proto, že nevíte, kam se ubírá váš vztah, je nejlepší si o tom s partnerem promluvit a nečekat na to, co se stane.
    • Pokud máte problémy s nějakým kamarádem, upřímně si o tom promluvte. Pokud vám tato situace způsobuje těžký stres, raději něco řekněte a na nic nečekejte.
    • Pokud máte stres z nějaké nadcházející cesty, snažte se vyladit si všechny detaily, abyste měli plán pro každou situaci.
    • Pokud máte stres z nějakého zdravotního problému, ale nevíte, jak vážné to je, zajděte si co nejdříve k lékaři.
    • Pokud jste ve stresu, protože máte problémy s autem nebo s domem, zavolejte si profesionální řemeslníky a nedělejte si s tím starosti.
    • Napište si seznam všech věcí, které vás otravují – od výměny oleje v autě až po návštěvu zubaře, a zjistěte, kolik z nich dokážete vyřešit během jednoho měsíce.
  2. 2
    Nesetkávejte se s lidmi, kteří vás stresují. Pokud vás někdo neustále stresuje, bude vám pravděpodobně lépe bez něho. Samozřejmě není možné se zbavit stresujícího šéfa nebo kolegy, ale rozhodně se můžete snažit omezit setkávání s lidmi, kteří vás stresují mimo práci.
    • Zbavte se toxického přítele. Pokud máte kamaráda, který vám způsobuje jen bolest a problémy, je možná na čase ho ze svého života vyřadit. Můžeme vám garantovat, že se budete mezi lidmi cítit mnohem lépe.
    • Snažte se trávit méně času s kolegy, kteří vás stresují. Je jasné, že se jich nemůžete zbavit úplně, ale můžete se pokusit upravit si svoji pracovní dobu a režim tak, abyste s nimi nemuseli přicházet do styku tak často.
    • Snažte se trávit méně času s negativními lidmi. Negativní myšlenky způsobují stres, takže je nejlepší pokusit se omezit kontakt se všemi negativními lidmi ve vašem životě.
    • Najděte si pozitivní lidi. Místo negativních a stresujících přátel si najděte lidi, které život baví a se kterými se budete cítit dobře za každých okolností.
  3. 3
    Omezte stresující situace. Je jasné, že se nelze zbavit všech situací, které vás stresují, ale jistě je možné se pokusit tyto situace omezit na minimum. Zde je několik tipů:
    • Zpříjemněte si cestu do práce. Dopravní situace denně stresuje mnoho lidí. Snažte se odcházet z práce dříve nebo později, abyste se vyhnuli špičce. Pouštějte si v autě relaxační hudbu a cestování si užívejte.
    • Nepřijímejte pozvání na akce, které vás stresují. Pokud nějaký váš kamarád pořádá večírky plné lidí, které vám způsobují úzkosti, nepřijímejte jeho pozvání a zůstaňte doma.
    • Nespěchejte. Když dáte sami době dostatek času na cokoli, ať už jde o svatbu nebo jen cestu na nákup, budete se cítit méně ve stresu.
    • Pokud víte, že budete mezi lidmi, kteří spolu nevycházejí, snažte se jim vyhnout. Pokud na danou akci musíte jít, držte se dál od konfliktů a jistě se budete cítit uvolněněji.
    • Nějakou dobu nepořádejte žádné večírky u sebe doma. Když budete muset připravovat velkou akci, budete ve stresu.
  4. 4
    Omezte stres v běžném životě tak, že se naučíte ho řešit. Zbavit se stresu je dobré, ale umět se s ním vypořádat je ještě lepší. Zde je několik věcí, které vám pomohou:
    • Nejprve přemýšlejte a potom mluvte. Když se ocitnete uprostřed konfliktu, zhluboka se nadechněte a naplánujte si, co řeknete. Je to lepší, než říct něco, čeho byste později mohli litovat.
    • Nezapomeňte na to, že je lepší být spokojený, než mít pravdu. Místo toho abyste říkali kolegům a kamarádům, co přesně udělali špatně, raději držte jazyk za zuby a chovejte se dospěleji.
    • Nezapomínejte na to, že i ostatní lidé jsou ve stresu. Když si uvědomíte, že nejste jediní, kdo je pod velkým tlakem, budete k ostatním milejší a nebudete muset řešit tolik konfliktů.
    • Nebuďte pasivně agresivní. Pokud vás něco stresuje, mluvte o tom a nedržte v sobě vztek ani napětí.
    Advertisement

Metoda 3 z 4:
Uvolněte tělo

  1. 1
    Cvičte! Jen 30-45 cvičení každý druhý den vám zajistí, že se budete cítit zdravěji a budete mít svůj život pod kontrolou. Když budete mít energické a silné tělo, nebudete ve stresu a budete se i celkově cítit lépe. Zde jsou tipy na cvičení:
    • Začněte chodit na bazén a každý druhý den uplavejte alespoň dva kilometry. Voda vás očistí a spláchne všechny stresující myšlenky.
    • Začněte běhat. Když vás to bude bavit a budete se stále zlepšovat, budete schopni zvládat i jiné životní výzvy.
    • Začněte dělat jógu. Jóga je skvělá nejen pro tělo, ale také pro duši. Naučí vás meditovat a ovládat svoji mysl a svůj dech.
    • Zapište se do nějakého sportovního týmu – bowling, volejbal, fotbal. Budete se moci zasmát s přáteli a ještě si u toho dáte do těla.
    • Začněte chodit na dlouhé výlety do přírody. Pomůže vám to zbavit se stresu.
  2. 2
    Meditujte. Jen 20 minut meditace denně vám pomůže zbavit se stresu. Stačí si jen najít tiché místo a pohodlné sezení, sednout si tak, abyste měli pohodlí, zavřít oči a soustředit se na svůj dech. Meditujte hned po probuzení nebo těsně před spaním.
    • Uvědomujte si své tělo, všímejte si každého dechu a každého pocitu.
    • Při meditaci uvolněte celé tělo.
    • Pročistěte si hlavu od všech negativních myšlenek a pocitů.
  3. 3
    Zajděte si na masáž. Masáže jsou skvělý způsob, jak se zbavit bolesti a uvolnit se. Můžete si sami promasírovat krk, předloktí a dlaně, nebo můžete požádat partnera. Nejlepší je ale zajít si na profesionální masáž.
    • Profesionální masáže jsou sice drahé, ale stojí za to. Masér totiž dokáže zablokovaný stres doslova vytlačit z těla.
    • Masáž je také skvělou milostnou předehrou. Zkuste se partnera zeptat, jestli by vám namasíroval krk nebo záda.
  4. 4
    Jezte zdravě. Zdravá strava je pro omezení stresu důležitá. Možná jste ve stresu, protože pijete hodně kávy, jíte příliš mnoho sladkostí nebo slaných jídel a ani si to neuvědomujete. Pokud chcete omezit stres, měli byste své stravování upravit. Zde je návod:
    • Každý den snězte tři vyvážená jídla. Udělejte si čas na dobrou snídani, oběd a večeři a nevynechávejte žádná jídla, i když nebudete mít čas nebo budete ve stresu. Budete mít více energie na řešení problémů.
    • Dejte si zdravou snídani. Snídaně je skutečně nejdůležitějším jídlem dne. Udělejte si na ni dost času a dejte si nějaké zdravé cukry, bílkoviny a zdravou porci ovoce a zeleniny.
    • Udělejte si přes den čas na zdravé svačinky. Noste s sebou jablko, banán nebo pytlík mandlí a kdykoli pocítíte únavu nebo hlad, dejte si.
    • Omezte konzumaci kofeinu. Kofein vás sice dočasně povzbudí, ale také vám způsobí úzkosti. Omezte kávu na maximálně jeden šálek denně a pokud to dokážete, přestaňte ji pít úplně. Nezbavujte se jí ale najednou, jinak byste měli abstinenční příznaky.
  5. 5
    Zlepšete svůj spánek. Když budete kvalitněji spát, zbavíte se stresu. Většina lidí potřebuje 7-9 hodin spánku denně, jinak nejsou schopni přes den fungovat. Když budete spát příliš, budete se cítit unaveně a budou vás bolest svaly, ale když budete spát málo, nebude to o nic lepší. Zde je návod, jak zkvalitnit svůj spánek:
    • Snažte se každou noc naspat stejnou dobu. Nespěte přes týden pět hodin denně a o víkendu deset hodin denně, tím byste si jen narušili biologické hodiny.
    • Choďte do postele a také vstávejte každý den ve stejnou dobu. Vaše tělo si na pravidelný režim zvykne a pro vás bude ještě snadnější usínat a probouzet se včas.
    • Před spaním ležte asi hodinu v posteli a uvolňujte se. Poslouchejte hudbu nebo si čtěte. Můžete si také psát deník. Nedívejte se na televizi ani neřešte nic důležitého, jinak budete mít problémy s usínáním.
    Advertisement

Metoda 4 z 4:
Uvolněte mysl

  1. 1
    Čtěte. Čtení je skvělý způsob, jak se uklidnit a ještě se něco dozvědět. Je to také skvělý způsob, jak se ráno probudit a večer uspat. Ať už čtete historické romány nebo červenou knihovnu, ponořit se do jiného světa vám pomůže uvolnit se a přestat se stresovat.
    • Je dobré před spaním poslouchat klidnou hudbu.
    • Mějte zapnuté světlo, ale snažte se ho co nejvíce ztlumit, aby se vám začalo chtít po chvíli spát a usínalo se vám snadněji.
    • Nečtěte žádné stresující ani hororové knihy, pouze byste se tím rozrušili.
    • Začněte chodit do čtenářského kroužku. Poznáte nové lidi a ještě se budete mít s kým bavit o svých oblíbených knihách.
  2. 2
    Více se smějte. Smích snižujte stres a čím více se smějete, tím pozitivnější přístup budete mít a budete si každý den užívat naplno. Zde je návod na to, jak se více smát:
    • Travte čas s lidmi, kteří vás rozesmějí. Jistě znáte někoho, kdo vás umí za každých okolností rozesmát. Začněte se s tímto člověkem vídat častěji.
    • Pusťte si nějakou komedii nebo sledujte výstupy komiků.
    • Zahrajte si s kamarády nějakou zábavnou hru.
    • Zajděte si s kamarády do obchodu a zkoušejte si ty nejsměšnější věcí. Jistě se pořádně zasmějete.
  3. 3
    Travte více času s přáteli. Když budete trávit více času s lidmi, kteří vás mají rádi, budete se cítit lépe a nebudete na nic sami. Možná máte plný rozvrh, ale i přesto byste si měli vždy udělat čas na drink s přáteli nebo se známými:
    • Naplánujte si každý týden posezení s kamarády. Užijete si zábavu a budete moci každý týden zkoušet nové bary nebo restaurace.
    • Zapište se na lekce tance s nějakým kamarádem. Zacvičíte si a ještě budete mezi lidmi.
    • Najděte si kamaráda na procházky. Procházky jsou skvělé nejen proti stresu, ale také proto, že si při nich můžete s kamarády popovídat o lecčem zajímavém.
    • Udělejte si čas i na rozhovory mezi čtyřma očima. Je skvělé trávit čas s partou kamarádů, ale nic se nevyrovná soukromému rozhovoru s blízkým kamarádem.
  4. 4
    Udělejte si dovolenou. Dovolená sice není permanentním řešením vašeho stresu, ale když si uděláte volno a na chvíli změníte prostředí, udělá vám to moc dobře. Také získáte nový pohled na svoji situaci a budete schopni ocenit to, co máte, místo abyste si dělali starosti s věcmi, které nemůžete změnit.
    • Buďte odvážní a cestujte sami. Je to skutečné dobrodružství a jistě potkáte mnoho zajímavých lidí a poznáte mnoho zajímavých míst.
    • Jeďte se skupinou přátel někam, kde jste ještě nebyli. Užijete si společné poznávaní nových míst.
    • Můžete si také udělat jen prodloužený víkend a zajet si někam blízko. I tím si skvěle vyčistíte hlavu.
    • Vyberte si místo někde v přírodě. Když budete moci chodit do lesa nebo na pláž, budete uvolněnější a zbavíte se stresu snáze než ve městě.
  5. 5
    Ukliďte si. Když si uklidíte v pokoji nebo v domě, budete lépe zvládat i svůj vlastní život. Chce to sice trochu snahy, ale rozhodně to stojí za to.
    • Nejprve vyhoďte odpadky, staré papíry a prošlé jídlo z lednice.
    • Potom ukliďte oblečení, nádobí a nábytek a vše, co si nebudete chtít nechat, dejte charitě nebo to vyhoďte.
    • Ukliďte si na stole, ve skříni a v zásuvkách. Dejte všechny věci na svá místa.
    • Umyjte podlahy a utřete prach ze všech povrchů.
    • K uklízení si pusťte nějakou hudbu a pozvěte si kamarády, aby vám pomohli.
    • Uklízení je jen polovina úkolu. Až budete mít krásně uklizeno, budete se muset naučit to tak udržet. Každý den si dejte 5-10 minut uklízení a zbavujte se všeho, co nepotřebujete, vracejte věci na místa atd. Budete se cítit mnohem lépe.
    Advertisement


Tipy

  • Více se smějte.
  • Dejte si na hlavu horký ručník a na oči plátky okurky.
  • Když si lehnete, nebudete tak ve stresu.
  • Zeptejte se nadřízeného, jestli si můžete na chvíli odskočit od stolu. Zajděte si na kávu nebo se jen tak projděte.
  • Pokud máte děti, uložte je nebo je nechejte s někým jiným a relaxujte bez nich.
Advertisement

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 30 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.
Kategorie: Zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement