Jak ošetřit zánět žaludku (gastritidu)

Gastritida je bolestivý zánět sliznice žaludku, která může mít mnoho příčin. Nejčastější je infekce bakterií H. pylori, ale mezi další běžné příčiny patří pravidelné užívání přípravků proti bolesti, těžká konzumace alkoholu a stres. Mezi příznaky gastritidy patří ztráta chuti k jídlu a hubnutí, nevolnost a zvracení, říhání a nadýmání, a/nebo pocit, že jste plní, i když jste snědli jen trochu. Mírné případy mohou být léčeny léky bez předpisu, dietní změnou a technikou na snížení stresu. Nicméně, závažné nebo trvalé gastritidy obvykle vyžadují lékařskou pomoc, abyste se jí zbavili.

Měli byste se léčit sami?

Nezkoušejte se léčit doma, pokud:

  • Máte bolesti.
  • Vaše příznaky se stupňují po užití léků bez předpisu i na předpis, jako je aspirin.
  • Máte krev ve stolici, nebo zvracíte krev.
  • Příznaky nemizí po jednom týdnu.
  • Máte test pozitivní na infekci H. pylori.
  • Cítíte příznaky navzdory tomu,že jíte zdravou stravu a pravidelně cvičíte.[1]

Můžete se léčit doma, pokud:

  • Máte pouze mírné příznaky, jako je ztráta chuti k jídlu, nevolnost, škytavka, pálení žáhy nebo zažívací potíže. Vyskytují se pouze po jídle a rychle zmizí.
  • Příznaky jsou nepravidelné nebo řídké.
  • Léky bez předpisu proti bolesti, jako jsou antacida nebo analgetika, účinně zvládají bolest.
  • Jste ochotni zařadit proaktivní změny do svého jídelníčku a životního stylu, a vidět výsledky.[2]

Metoda 1 z 3:
Jednoduché domácí přípravky a změny životního stylu

  1. 1
    Zkuste volně prodejný antacid. Zatímco antacida nebudou léčit vředy, které se mohou u gastritidy vyvinout, sníží množství žaludeční kyseliny, a tím zmírní bolest žaludku. Zvláště pokud je vaše gastritida způsobena jídlem a pitím – tj. příliš mnoho alkoholu, kyselé nápoje, jako je káva a soda, a mnoho zpracovaných nebo mastných potravin – antacida po jídle mohou pomoci.[3]
    • Běžná antacida obsahují hydroxid hlinitý (Acix), hydroxid hořečnatý (Antacid), hydroxid hlinitý a hydroxid hořečnatý (Maalox), uhličitan vápenatý (Rennie) a hydrogenuhličitan sodný (Alka-Seltzer)
    • Uvědomte si, že antacida mohou narušovat vstřebávání léků. Ujistěte se, že je užijete alespoň hodinu po užití jiných léků.
  2. 2
    Pití filtrované vody. Snažte se pít 8 sklenic vody denně. To sníží kyselost žaludeční kyseliny. Hydratace je také důležitá, protože dehydratace může vést k zvýšenému množství žaludeční kyseliny, čímž se prohlubují účinky gastritidy. Filtrovaná voda je šetrnější na břicho, protože byly odstraněny potenciálně dráždivé minerály.
  3. 3
    Užívejte doplňky stravy. Správné oleje a vitamíny mohou pomoci snížit zánět žaludku a také bojovat s bakterií H. pylori, která způsobuje v mnoha případech gastritidu. Zvažte užívání:
    • Vitamin E – Snižuje zánět.[4]
    • Vitamin C – bylo prokázáno, že 5 gramů vitamínu C denně po dobu 4 týdnů vede k odstranění H. pylori u některých pacientů s gastritidou.[5]
    • Omega-3 mastné kyseliny, jako je rybí olej – 1 nebo 2 kapsle denně, nebo kávová lžička 2-3 krát za den, může snížit zánět.[6]
    • Probiotika – "přátelské" bakterie v probiotikách mohou pomoci potlačit bakterii H. pylori, která způsobuje zánět žaludku.[7]
  4. 4
    Použijte bylinný prostředek. Byliny byly používány po staletí k boji s příznaky gastritidy. Můžete je brát ve formě tobolek, jako čaje (1 čajová lžička z bylin na šálek horké vody), nebo jako extrakt. Pokud užijete čaj, louhujte 5-10 minut listy a květy, 10-20 minut kořeny, a pijte 2-4 šálky denně.[8]
    • Brusinky – 400 mg dvakrát denně – Brusinky pomáhají v boji proti infekci H. pylori tím, že zabraňují bakteriím uchycení v tkáních. Brusinkové šťávy a pilulky jsou účinné.[9]
    • Jílový extrakt – bylo prokázáno, že 1,000-2,000 mg denně, užívaný ve 2-3 dávkách zpomaluje růst bakterie H. pylori.[10]
    • Lékořicový extrakt DGL (deglycyrizinovaná) – 250-500 mg 3 krát denně – Lékořice snižuje zánět a bojuje proti bakteriím H. pylori.[11]DGL je lékořice bez glycyrizinu – chemické látky s negativními vedlejšími účinky.
    • Máta peprná – jedna 0.2 ml enterosolventní tableta 2-3 krát denně, nebo jako čaj po jídle – Máta peprná zklidňuje žaludek a bojuje proti bakterii H. pylori.[12]
    • Zázvor – Zázvor pomáhá zabránit tvorbě žaludečních vředů a snížit množství H. pylori ve střevě. Můžete žvýkat čerstvý zázvor, vařit a pít odvar, nebo přidat zázvorový prášek do pití.[13]
  5. 5
    Změňte své volně prodejné léky proti bolesti. Pravidelné užívání nesteroidních protizánětlivých léků (NSA), jako je aspirin a ibuprofen, je jednou z hlavních příčin gastritidy.[14] Zkuste přejít na jiný lék proti bolesti, jako je paracetamol, který způsobuje menší podráždění. Pokud stále máte problémy, zeptejte se svého lékaře na doporučení jiného léku proti bolesti.[15]
  6. 6
    Vyhněte se potravinám a nápojům, které dráždí žaludek. Gastritida se může zhoršit konzumací silně zpracované, smažené, nebo velmi kořeněné stravy. Pokud můžete, vařte si vlastní jídlo z čerstvých surovin, a vyhněte se:
    • Kyselým nápojům jako je káva, limonády, nebo citrusové šťávy.[16]
    • Rafinovaným potravinám, jako jsou těstoviny, bílé pečivo a cukr
    • Trans-mastným kyselinám, které se často nacházejí ve věcech, jako jsou sušenky, koláče a další kupované pečené potraviny.[17]
    • Zpracované potraviny, jako jsou snídaňové cereálie, lupínky, zmrazená jídla nebo masa, jako je slanina a klobása.[18]
    • Smažená jídla.
    • Silně kořeněná jídla.[19][20]
  7. 7
    Dělejte něco, co vás baví. Pokud se vaše gastritida právě projevuje, zkuste zklidnění u příjemné činnosti, jako je čtení knih, poslech hudby, koníček, nebo jděte na večeři s přítelem. Snížení stresu může snížit příznaky.
  8. 8
    Spojení s přítelem a blízkými. Pozitivní sociální interakce – zejména těch, které zahrnují fyzický kontakt, jako je objetí – produkuje oxytocin, který pomáhá snižovat hladinu stresu.[21] Dokonce i krátká interakce může mít silný účinek, takže každý den se snažte najít čas na kávu s přítelem po práci, rozhovor s vaším sousedem, nebo telefon se členem rodiny nebo s přítelem.[22] Pokud potřebujete rozšířit váš sociální rozhled, zvažte:[23][24]
    • Dobrovolnictví
    • Zapište se do nějakého sociálního koníčku, jako jsou karty, nebo sport
    • Zapojení do knižního klubu
    • Najděte si přátele a spolupracujte
    • Jděte se psem na procházku do parku
    Reklama

Metoda 2 z 3:
Průběžné změny životního stylu

  1. 1
    Méně kuřte a pijte alkohol. Konzumace alkoholu přispívá k rozvoji gastritidy, a kouření cigaret je další potvrzenou příčinou. Snížení spotřeby alkoholu vám může pomoci zmírnit podráždění žaludku, zmírňuje příznaky gastritidy, a pomáhá omezit jejich opakování.[25][26]
  2. 2
    Jezte menší porce. Pokud jste někdy zažili bolest žaludku a relativně mírné příznaky gastritidy, můžete pomoci vašemu trávení tím, že budete jíst několik malých jídel místo tří velkých. Zkuste jíst každé dvě až tři hodiny po celý den.[27]
  3. 3
    Konzumujte více ovoce a zeleniny. Stejně jako je dobré vědět, jaké potraviny škodí, je důležité naučit se, jaké potraviny mohou být prospěšné. Čím více čerstvého ovoce a zeleniny můžete jíst, tím lépe. Zejména jezte potraviny s vysokým obsahem flavonoidů, antioxidantů, vitamínu B, nebo vápníku, jako je:[28]
    • Potraviny bohaté na antioxidanty: Borůvky, třešně, rajčata, squash papriky
    • Potraviny bohaté na Vitamin B a vápník: Mandle, fazole, celozrnné potraviny, špenát, kapusta
    • Potraviny s flavonoidy, které inhibují H. pylori: Jablka, celer, brusinky, cibule, česnek
  4. 4
    Jezte zdravé zdroje bílkovin. Libové maso, ryby a tofu jsou dobrým zdrojem bílkovin, které vám pomohou udržet zdraví trávicího systému.[29] Nejlibovjejší kusy masa jsou obvykle kolem kosti a na bedrech. Mezi libové maso patří:[30]
    • Drůbež (bílé maso bez kůže)
    • Hovězí steak, svíčková, kýta, horní kýta, panenka, bedra, zadní pečeně, a extra libové mleté hovězí maso
    • Vepřové maso – střední panenka, panenka, Kanadská slanina
    • Jehněčí- kotlety, kýta, panenka
    • Volně žijící zvěř – srnčí, bizon, los, holub, divoká kachna (bez kůže), bažant, králík
  5. 5
    Snižte hladinu stresu. Ukázalo se, že stres vede k vyšší úrovni zánětů a zvýšení hladiny žaludeční kyseliny, které zhoršují příznaky gastritidy.[31] Ať už je vaše gastritida způsobena stresem nebo ji jen zhoršuje, naučit se řídit a snižovat stres je důležitý krok při snižování bolesti žaludku.[32]
  6. 6
    Dopřejte si dostatek spánku. Nedostatek spánku má řadu negativních účinků na zdraví, od oslabení imunitního systému ke zvýšenému riziku obezity. Dostatek spánku sníží hladinu stresu a pomůže vám vypořádat se s každodenními stresujícími událostmi. Dospělí by měli spát 7-9 hodin za noc, dospívající 9-10 hodin, a mladší děti nejméně 10 hodin.[33] To help you get enough sleep:[34]
    • Snažte se chodit spát a vstávat ve stejnou dobu každý večer.
    • Omezte používání počítačů a chytrých telefonů těsně před spaním, protože mohou narušovat spánek.
    • Nejezte hodinu před spaním.
  7. 7
    Zvládejte stresové situace. Některým stresovým situacím – například práce nebo dlouhé dojíždění – se nelze vyhnout, ale můžete se naučit je ovládnout a pomoci snížit stres. Pokud vás stresuje práce i o víkendu, zkuste využít v pátek nějaký čas k vytvoření seznamu úkolů pro nadcházející týden, který stanoví, jak budete plnit vše, co potřebujete udělat. Pokud nenávidíte provoz během dojíždění, odjíždějte dříve, abyste tomu zabránili, nebo poslouchejte audio knihy na odreagování. Pokud se vaše rodina hádá během dovolené, jděte na procházku a relaxujte.
  8. 8
    Cvičte. Bylo klinicky prokázáno, že zejména aerobní cvičení snižuje hladiny úzkosti a deprese.[35] Jen nezapomeňte začít pomalu a na poprvé to nepřehánějte. Mezi některé obzvláště dobré cvičení, které vám pomůže relaxovat a rozpumpuje endorfiny patří:[36][37][38]
    • Chůze nebo běh po dobu asi 10 min
    • Jóga
    • Tai Chi nebo Qi Gong (meditativní bojové umění z Číny)
    • Tanec
    • Cyklistika
  9. 9
    Praktikujte relaxační techniky. Bylo prokázáno, že meditace zlepšuje zdraví a snižuje stres.[39]Existuje mnoho typů meditativních technik, ale většina z nich je založena na čtyřech základech: klidné místo s minimem rozptýlení; pohodlné držení těla; zaměření pozornosti (na objekt, soubor slov, nebo pocit dýchání); a otevřená mysl (nechat myšlenky přicházet a odcházet, aniž je odsoudíte).[40] Mezi některé specifické techniky, které mohou být užitečné, patří:
    • Meditace všímavosti – Posaďte se na pohodlné, klidné místo s rukama na stehnech. Nechte svůj pohled usadit tam, kam chcete. Soustřeďte se na dýchání, nesnažte se ho ovládnout, ale prostě ho jen vnímejte. Když se objeví myšlenky, jemně se vraťte a soustřeďte se na svůj dech. Začněte s 10 minutami a postupně přidávejte.[41]
    • Jóga.
    • Tai Chi nebo Qi Gong – Čínské bojové umění, kombinuje pohyb, dýchání a relaxaci.
    • Mantra meditace – Posaďte se do pohodlného držení těla na klidném místě. Tiše opakujte slovo nebo slovní spojení, které si vyberete, abyste zabránili rušivým myšlenkám. Když vás myšlenky vyruší, nenásilně vraťte vaši pozornost na své slovo nebo frázi.[42]
  10. 10
    Mluvte s odborníky na duševní zdraví. Rozhovor s profesionálními poradci je osvědčený způsob, jak se zbavit vašich problémů a zmírnit stres. Mohou vám také poskytnout tipy, které vám pomohou zvládat stres v každodenním životě. Pokud máte pocit, že se nemůžete vyrovnat s životem, máte sebevražedné myšlenky, nebo užíváte drogy nebo alkohol, abyste se s ním vyrovnali, pak byste měli okamžitě navštívit odborníky na duševní zdraví.[43]
    Reklama

Metoda 3 z 3:
Profesionální ošetření

  1. 1
    Zjistěte diagnózu. Váš lékař vás vyšetří a provede některé testy, aby stanovil diagnózu. Bude se dívat do vaší zdravotní historie a poslouchat vaše břicho stetoskopem.[44]Ujistěte se, že popíšete lékaři své příznaky přesně a správně. Může doporučit krevní testy, test stolice, a/nebo test dýchání. Tyto tři testy mohou zkontrolovat infekci H. pylori, stejně jako další potenciální příčiny a faktory.
    • V některých případech se váš lékař může rozhodnout provést endoskopii. Je to vyšetření, které zahrnuje zavedení malé trubičky, tzv. endoskopu, dolů do jícnu a do žaludku.
    • Alternativa k endoskopii je polykání baria pod rentgenem. Není to tak invazivní metoda, ale je méně přesná.[45]
  2. 2
    Užívejte léky k ředění žaludeční kyseliny. V závislosti na vaší diagnóze, vám bude předepsán lék, který vás zbaví příznaků tím, že snižuje množství kyseliny v žaludku. To umožní sliznici žaludku se léčit. Dva hlavní typy předepsaných léků jsou:
    • H-2 blokátory - Cimetidin (Tagamet) v ČR se neužívá, Ranitidin (Zantac), Nizatidin (Axid AR), a Famotidine (Pepcid AC) všechny pracují tak, že snižují množství kyseliny v zažívacím traktu.[46]
    • Inhibitory protonové pumpy – Esomeprazol (Emanera, Helides), Lansoprazol (Lanzul), Omeprazol (Gasec, Helicid), Pantoprazol (Gastronorm) a Rabeprazol (Zulbex), také snižují hladiny kyseliny ve střevě. Některé lze získat bez lékařského předpisu.
  3. 3
    Léčba infekce Helicobacter pylori. Infekce H. pylori je nejčastější příčinou gastritidy. Pokud vám byla diagnostikována, váš lékař předepíše soubor léků k řešení infekce. Tato léčba je známá jako H. pylori eradikační terapie, a obecně zahrnuje léky, které obsahují dvoje antibiotika, stejně jako inhibitory protonové pumpy na snížení žaludeční kyseliny, aby se sliznice žaludku začala léčit.[47]
    • Pokud jsou předepsány léky, ujistěte se, že je využíváte všechny a po celou dobu léčby.
    • Na infekci H. pylori budete obvykle muset brát léky asi 10-14 dní.[48]
    Reklama

Varování

  • Navštivte svého lékaře okamžitě, pokud zvracíte krev nebo najdete krev ve stolici; v opačném případě navštivte lékaře, pokud příznaky trvají déle než týden.
  • Dlouhodobé užívání inhibitorů protonové pumpy může vést k řídnutí kostí, což vede ke zlomeninám, poraďte se se svým lékařem o tom riziku.
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 18 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.
  1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1797732/
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24646026
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16767798
  4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23612703
  5. https://umm.edu/health/medical/altmed/condition/gastritis
  6. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gastritis/basics/lifestyle-home-remedies/con-20021032
  7. https://umm.edu/health/medical/altmed/condition/gastritis
  8. https://umm.edu/health/medical/altmed/condition/gastritis
  9. http://www.nhs.uk/livewell/goodfood/pages/what-are-processed-foods.aspx
  10. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gastritis/basics/lifestyle-home-remedies/con-20021032
  11. https://umm.edu/health/medical/altmed/condition/gastritis
  12. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15834840
  13. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/social-support/art-20044445
  14. https://getthefriendsyouwant.com/meet-new-friends/
  15. http://www.huffingtonpost.com/andrea-bonior/making-new-friends-as-an-adult_b_2854095.html
  16. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gastritis/basics/lifestyle-home-remedies/con-20021032
  17. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5087067
  18. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gastritis/basics/lifestyle-home-remedies/con-20021032
  19. https://umm.edu/health/medical/altmed/condition/gastritis
  20. https://umm.edu/health/medical/altmed/condition/gastritis
  21. http://www.med.umich.edu/umim/food-pyramid/meats.html
  22. https://newsinhealth.nih.gov/issue/dec2014/feature1
  23. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gastritis/basics/lifestyle-home-remedies/con-20021032
  24. http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/sdd/howmuch
  25. https://newsinhealth.nih.gov/issue/dec2014/feature1
  26. http://www.health.harvard.edu/staying-healthy/exercising-to-relax
  27. http://www.health.harvard.edu/staying-healthy/exercising-to-relax
  28. http://www.shape.com/fitness/workouts/7-stress-relieving-workouts-arent-meditation/slide/7
  29. http://www.adaa.org/living-with-anxiety/managing-anxiety/exercise-stress-and-anxiety
  30. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24395196
  31. https://nccih.nih.gov/health/meditation/overview.htm# hed2
  32. https://www.psychologytoday.com/blog/the-courage-be-present/201001/how-practice-mindfulness-meditation
  33. http://www.mayoclinic.org/tests-procedures/meditation/in-depth/meditation/art-20045858
  34. http://www.nimh.nih.gov/health/publications/stress/index.shtml
  35. http://www.niddk.nih.gov/health-information/health-topics/digestive-diseases/gastritis/Pages/facts.aspx
  36. http://www.nhs.uk/conditions/gastritis/Pages/Introduction.aspx
  37. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gastritis/basics/treatment/con-20021032
  38. http://www.nhs.uk/conditions/gastritis/Pages/Introduction.aspx
  39. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gastritis/basics/treatment/con-20021032

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama