Jak mít více energie

Už vás nebaví být stále unavení? Chcete vědět, proč jste přes den neustále pomalí a chybí vám energie? V tomto článku najdete základní tipy, které vám pomohou získat více síly do života.

Metoda 1 z 3:
Správné stravování

  1. 1
    Nezapomínejte na snídani, i když nemáte hlad. Snídaně je nejdůležitějším jídlem dne.[1] Nastartuje váš metabolismus a je to jediné jídlo, u kterého si nemusíte hlídat kalorie. Snídaně vás jednoduše připraví na celý den. Výzkumy prokázaly, že když si k snídani dáte cereálie, sníží se hladina stresového hormonu kortizolu.[2]
    • Pokud chcete zhubnout, nevynechávejte snídani. Dejte si velkou snídani, malý oběd a ještě menší večeři. Když budete jíst nejvíce ráno a nejméně večer, budete hubnout.
  2. 2
    Jezte asi každé dvě hodiny něco malého, abyste se vyhnuli poklesu krevního cukru. Dejte si každý den tři větší jídla a dvě menší svačinky, abyste udrželi hladinu krevního cukru v rovnováze. Jde o to, aby vám hladina cukru přes den neklesala a nestoupala.
    • Jezte jídla, která vás zasytí. Ke každému jídlu si dejte porci cukrů (nejlépe složitých), bílkovin a zdravých tuků. Tato jídla vás zasytí a nebudete mít hodinu po jídle chuť na sladké.
    • Každé 3-4 hodiny si dejte stejné množství jídla a mezitím jezte malé svačinky. Na výběr máte z těchto zdravých možností:
      • Ořechy
      • Olivy
      • Jogurt
      • Čerstvé ovoce
      • Luštěniny
  3. 3
    Po obědě už to nepřehánějte s kofeinem. Když budete pít kávu a nápoje s kofeinem, večer se vám bude špatně usínat a nebudete dobře vyspaní. 200-300mg kofeinu denně by měla být vaše hranice. Když budete pít kofeinu více, budete v noci neklidní a ráno vyčerpaní.[3]
  4. 4
    Přes den stále pijte vodu. Lékaři a vědci věří, že pít vodu je důležité pro zdraví a když budete pít dostatečně, budete mít přes den více energie. Na doporučeném množství se ale neshodují.
    • Jeden tábor tvrdí, že byste měli pít dost vody na to, abyste neměli žízeň. Pijte kdykoli budete mít chuť a sledujte barvu moči. Když budete mít příliš žlutou moč, začněte pít více (vody).
    • Jiní lidé zase říkají, že by ženy měly pít asi 2.2l denně a muži 3 litry.[4]
    • Kofein a alkohol vaše tělo dehydrují, takže budete potřebovat více vody. Pokud pravidelně pijete kávu nebo alkohol, nezapomínejte doplňovat tekutiny.
  5. 5
    Jezte více vlákniny. Vláknina uvolňuje energii postupně a pomalu, takže na rozdíl od jednoduchých cukrů nebudete mít po jídle hned hlad a budete mít více energie na delší dobu.[5][6] Zde jsou tipy na zdravé svačinky plné vlákniny:
    • Cereálie, například ovesné vločky nebo musli[7]
    • Fazole a jiné luštěniny, například hrách a čočka
    • Popcorn
    • Jablko nebo hruška i se slupkou
    • Celozrnné těstoviny
  6. 6
    Jezte dostatek zdravých tuků. Lidé se tuků bojí, a mají na to právo. Ne všechny tuky jsou ale špatné. Například omega-3mastné kyseliny jsou pro naše tělo zdravé a dodávají nám potřebnou energii. [8] Omega-3 mastné kyseliny jsou v rybách, ořeších a některých druzích zeleniny. Dodají vám duševní klid a ochrání vaše srdce a cévy.
    Reklama

Metoda 2 z 3:
Kvalitní spánek

  1. 1
    Po 8. hodině večer vypněte všechny obrazovky a monitory. Zářivá světla narušují produkci melatoninu v těle, což je hormon, který způsobuje ospalost a pomáhá nám usnout. [9] Několik hodin před spaním se snažte ztlumit světla a nedívat se na žádné obrazovky.
    • Asi hodinu před spaním zhasněte většinu světel v bytě. Kupte si redukci na lampu a používejte ji. Když budete mít kolem sebe tmu, vaše tělo se bude moci lépe připravovat na spánek.
    • Vypněte po osmé hodině všechny obrazovky a monitory. Pokud máte problémy s usínáním, zářivé obrazovky a diody jsou vašimi nepřáteli. Pokud musíte být stále připojení, alespoň snižte jas monitoru, nebo počítač otočte směrem ke zdi.
  2. 2
    Nedívejte se na budík. Když budete čekat na to, až zazvoní budík a dělat si kvůli tomu starosti, nebudete mít šanci se dobře vyspat. Čím usilovněji nad tím budete přemýšlet, tím hůře se vám bude usínat.[10]
    • Řešení je jednoduché – otočte budík tak, abyste na něho neviděli. Nejlepší je dát si ho na druhou stranu pokoje, abyste po jeho zazvonění museli skutečně vylézt z postele.
  3. 3
    Spěte sami. Pokud se s partnerem v noci rádi mazlíte, výsledky průzkumů vás možná překvapí: zjistilo se, že lidé, kteří spí s partnerem v jedné posteli, se v noci probouzejí, nemají klidný spánek a ráno jsou unavenější než lidé, kteří spí sami. [11] Pokud trpíte chronickou únavou, promluvte si se svým partnerem a zkuste alespoň několik nocí v týdnu spát odděleně.
    • Nezvěte si své mazlíčky do postele. Studie provedená klinikou Mayo zjistila, že 53% majitelů zvířat, kteří spí se svými zvířaty, mají neklidný spánek a v noci se budí.[12]
  4. 4
    Nedávejte si skleničku alkoholu na noc. Lidé, kteří před spaním pijí alkohol, mají neklidnější spánek a často se budí uprostřed noci, když jejich tělo zpracuje zkonzumovaný alkohol. [13] Když jdete spát střízliví, váš nervový systém zpomalí váš tep a vy budete mít klidný spánek. Když tělo zpracovává alkohol, nervový systém tyto pokyny nevyšle, takže jste nakonec po ránu ještě unavenější, než jste byli večer.
  5. 5
    Když nemůžete usnout, nepokoušejte se o to. Pokud po asi 15 minutách nemůžete usnout, vylezte z postele a jděte si číst nebo dělejte jinou uklidňující činnost (žádné obrazovky ani ostrá světla!). Když nemůžete usnout a děláte si s tím starosti, vaše tělo produkuje stresové hormony, které vás nakonec udrží vzhůru ještě déle. Dokončete to, co jste začali dělat a potom zkuste jít znovu spát.
  6. 6
    Na noc si snižte teplotu v bytě. Lidské tělo nejlépe spí v chladnějších teplotách, protože když se sníží tělesná teplota, člověk je unavený a snadněji usne.
    • Jaká je tedy ideální teplota pro spánek? Vědci zjistili, že je to někde mezi 17 a 20 stupni Celsia. [14] Studie také prokázaly, že lidé trpící nespavostí mají před spaním vyšší tělesnou teplotu.[15]
    • Pokud máte problémy s usínáním, zkuste snížit teplotu v bytě a dát si mezi chodidla ohřívací lahev.[14] Horkou lahví rozproudíte krev v nohou, takže se vám rychleji upraví tělesná teplota.
    Reklama

Metoda 3 z 3:
Triky pro načerpání energie

  1. 1
    Umyjte si obličej studenou vodou. Také chladná sprcha vám pomůže. Studená voda na obličej je klasickým trikem pro zahnání únavy. „Vodní terapie“ je účinná a snadná.
  2. 2
    Oblékněte se. Když zůstanete celý den v pyžamu, váš mozek si bude myslet, že máte právo být leniví. Když se ale obléknete tak, jako kdybyste šli ven, dáte tím sami sobě najevo, že máte spoustu věcí na práci a musíte něco dělat. Všichni víme, jak pohodlné jsou tepláky. Když ale přijde čas vylézt z postele a být aktivní, tepláky vám nepomohou získat více energie.
  3. 3
    Vyjadřujte negativní pocity. Lidé, kteří si v sobě svoje problémy dusí, protože jimi nechtějí ostatní zatěžovat, nebo nechtějí, aby je lidi soudili, většinou nemají dost energie, protože jsou uvnitř velmi napjatí.
    • Promluvte si s nějakým kamarádem. Svěřte se někomu, komu můžete věřit. Když své pocity budete s někým sdílet, nebudete v tom sami a uvidíte své problémy jasněji. Důvěřujte svému kamarádovi a poslechněte si jeho rady. Když se zbavíte stresu a úzkosti, budete mít mnohem více energie.
    • Každý den si zapisujte své pocity do deníku. Pokud nemáte nikoho, komu byste se mohli svěřovat, deník je skvělou volbou. Zapisujte si vše, co vás napadne, své sny, trápení i naděje. Když své pocity dostanete na papír, uleví se vám.
  4. 4
    Poslouchejte hudbu. Ať už máte rádi Beethovena nebo Black Sabbath, hudba vám pomůže cítit se lépe. Při jedné studii se zjistilo, že lidé při poslechu hudby běží rychleji, než potichu. [16] Vypalte si CD se svými oblíbenými písničkami a pusťte si ho, až budete unavení a apatičtí.
  5. 5
    Nezapomínejte na cvičení. Cvičení je vlastně takovým univerzálním lékem. Vylepšuje zdraví, náladu a také zkvalitňuje spánek. Pokud necvičíte pravidelně, snažte se alespoň více chodit. Když budete každý den 30 minut svižně chodit, zlepšíte si zdraví a budete mít mnohem více energie.
    • Zacvičte si klidně i v kanceláři. Místo židle si můžete pořídit gymnastický míč, v přestávkách na oběd se jít proběhnout do parku, nebo se protahovat za stolem. Kancelářská práce už nemůže být výmluvou pro sedavý život.
  6. 6
    Snažte se světu svoji energii vrátit. Když budete štědří a budete pomáhat ostatním lidem, budete mít mnohem více energie. [17] Snažte se různými způsoby pomáhat lidem, kteří vaši pomoc potřebují.
    Reklama

Tipy

  • Žijte dobrý a zajímavý život, pomůže vám to cítit se pozitivněji.
  • Pokud chcete ráno načerpat energii, zaskákejte si panáka, nebo se běžte proběhnout. Zvýšíte tím tep a dostanete kyslík do všech částí těla.
Reklama

Varování

  • Nenechejte se oklamat podvodnými energetickými pilulkami.
Reklama

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama