Jak léčit vyvrtnutý kotník

Většina lidí si někdy v životě už vyvrtla kotník. Může se to stát při chůzi ze schodů, nebo například při hraní nějakého sportu. Když se kotník silou ohne do nesprávné polohy, můžete si dokonce natrhnout vazy. Naštěstí se vyvrtnutý kotník snadno vyléčí v pohodlí domova.

Metoda 1 z 3:
Léčba zranění: Metoda „RICE (Rest, Ice, Compress, Elevation)“

  1. 1
    Odpočinek. Nedělejte nic, čím byste si mohli kotník ještě více poškodit.
    • Pokud máte vyvrtnutý kotník, měli byste chodit s berlemi nebo s hůlkou, abyste si nezpůsobili další zranění.
    • Změňte svůj cvičební plán. Pokud často běháte na běžícím pásu, zkuste místo toho plavat nebo veslovat. Neměli byste se úplně vyhýbat tělesné aktivitě, protože musíte i přes své zranění udržovat své svaly silné.
  2. 2
    Ledujte si kotník, aby vám neotekl a méně vás bolel.
    • Přikládejte si na kotník ledové obklady, i když se chystáte jít k lékaři. Led zabrání zánětům vazů a zastaví krvácení v případě potrhaných vazů.
    • Dávejte si na kotník sáček s ledem na 15-20 minut. Měli byste to dělat 3-5x denně během prvních tří dnů po zranění. Můžete si také vzít kyblík s ledem a zabořit do něho nohu.
    • Mezi ledováním mějte nohu alespoň 30 minut v teple. Trenéři profesionálních atletů doporučují zranění chladit jen prvních 48-72 hodin.
    • Pokud máte kotníky a nohy moc světlé, ihned led sundejte, abyste si nepřivodili ještě omrzliny.
    • Pokud trpíte cukrovkou nebo máte potíže s krevním oběhem, před použitím ledu se poraďte s lékařem.
  3. 3
    Omotejte si nohu bandáží.
    • Omotejte si kolem nohy od chodidla až po lýtko bandáž a nechejte si ji tam tak dlouho, dokud se otok nezmírní.
    • Pokud vám prsty na nohou začnou modrat, cítíte chlad nebo přestáváte cítit, ihned si bandáž povolte. Neměli byste se omotávat moc volně, ale v žádném případě ani moc těsně.
  4. 4
    Zvedněte si kotník do výšky srdce. Zvednutí nohy vám pomůže vyplavit ze zranění přebytečné tekutiny.
    Advertisement

Metoda 2 z 3:
Zotavování po vyvrtnutém kotníku

  1. 1
    Vezměte si nějaký volně prodejný lék proti bolesti. Zkuste ibuprofen nebo například naproxen.
  2. 2
    Provádějte cviky, které vám pomohou nohu opět rozhýbat. Zkuste si následující cviky, které pomohou obnovit vazy okolo kotníků:
    • Kružte kotníkem, nebo pište prsty u nohou abecedu. Tím rozhýbete kotník. Pokud máte pořád oteklou nohu, provádějte tento cvik se zvednutou nohou.
    • Sedněte si do křesla a zraněnou nohu položte na zem. Pomalu pohybujte 2-3 minuty kolenem ze strany na stranu a chodidlo mějte stále na zemi.
  3. 3
    Jemně si protahujte vazy. Po vyvrtnutí kotníku se často lýtkové svaly napínají. Je důležité je protahovat, abyste brzy získali zpět svoji pohyblivost. Když to neuděláte, mohli byste si způsobit další zranění.
    • Sedněte si na zem a natáhněte si nohu před sebe. Omotejte si okolo chodidla ručník a přitahujte ho rukama k sobě. Přitom mějte stále narovnané koleno. Snažte se v krajní poloze vydržet 15 až 30 vteřin. Pokud vás to moc bolí, zkuste vydržet jen několik vteřin a postupně cvik prodlužujte. Tento cvik zopakujte 2-4x za sebou.
    • Stoupněte si a opřete se rukama o zeď. Zraněnou nohu si dejte kousek za druhou nohu. Patu mějte stále na zemi a pomalu krčte koleno, abyste si protáhli lýtko. V krajní poloze vydržte 15 až 30 vteřin a celý cvik zopakujte 2-4x.
  4. 4
    Posilujte kotník. Až budete schopni stát bezbolestně a nebudete mít kotník oteklý, budete ho moci začít opatrně posilovat.
    • Stoupněte si nohou na zem. Zatlačte ji směrem ke zdi nebo jinému nehybnému předmětu a vydržte v této poloze alespoň 6 vteřin.
    • Sedněte si s nohama na zemi. Omotejte si okolo kotníků cvičební gumu nebo elastický pás. Nezraněnou nohu mějte stále na zemi a zraněný kotník od druhé nohy opatrně odtahujte a přitom natahujte gumu.
    • Sedněte si a obě chodidla položte na zem. Zraněnou nohu přitahujte ke zdravé noze a snažte se v této poloze vydržet alespoň 6 vteřin.
    • Nezraněnou nohu si položte na zraněnou nohu. Horní nohou tlačte směrem dolů a spodní zraněnou nohou přitom tlačte směrem nahoru. Vydržte v této poloze 6 vteřin.
  5. 5
    Zlepšujte svoji rovnováhu. Když si člověk vyvrtne kotník, často ztratí rovnováhu. Budete se tedy muset zaměřit na to, abyste ji znovu získali, jinak budete riskovat další zranění.
    • Kupte si kývací desku, nebo si stoupněte na polštář. Stoupněte si blízko zdi, abyste se mohli v případě potřeby chytit, nebo tento cvik provádějte s někým jiným, kdo vás v případě potřeby zachytí.
    • Pokud nemáte polštář ani desku, můžete si stoupnout na zraněnou nohu a druhou nohu zvedat ze země. Natáhněte ruce do stran, abyste udrželi rovnováhu. [1]
    Advertisement

Metoda 3 z 3:
Jak předejít vyvrtnutí kotníku

  1. 1
    Před sportem a cvičením se dobře zahřejte. Pokud jdete například běhat, začněte rychlejší chůzí, abyste si před během zahřáli svaly a klouby. Pokud potřebujete mít při sportu zpevněný kotník, vezměte si chrániče. Pokud se učíte nějaký nový sport, buďte velmi opatrní a nedělejte nic naplno, dokud si nebudete jistí, že to zvládnete,
  2. 2
    Na nerovných površích si dávejte pozor. Protože máte oslabený kotník, mohli byste si ho snadno vyvrtnout znovu. Dávejte si tedy na každém nerovném povrchu velký pozor.
  3. 3
    Noste správné boty. Někteří lidé tvrdí, že jim vysoké tenisky při sportu stabilizují nohu. Bez ohledu na to, co děláte, noste padnoucí a hlavně pohodlné boty. Dejte si pozor, abyste neměli klouzavé podrážky a na nějakou dobu se vyhněte botám na podpatcích.
  4. 4
    Zkuste rehabilitace. Na rehabilitaci dostanete seznam cviků, kterými si posílíte kotníky a okolní svaly, abyste zmírnili riziko dalšího úrazu kloubů a vazů. [2]
    Advertisement

Tipy

  • Vyvrtnutí kotníku má tři stupně závažnosti:
    • První stupeň: Natažení nebo jemné potrhání vazů, malá nebo žádná ztráta funkčnosti (kloub je stále funkční a unese nějakou váhu), mírná bolest, otok a ztuhlost
    • Druhý stupeň: Vážnější potrhání vazů, mírná nestabilita kloubu, mírná až silná bolest (bolest při přenesení váhy), vážnější otok a ztuhlost
    • Třetí stupeň: Úplné potrhání vazů a ztráta pohyblivosti, nestabilita kloubů a ztráta funkčnosti, nejprve silná bolest a později žádná bolest, těžký otok
  • Lidé, kteří mají zkušenosti s vyvrtnutými kotníky vám často bez problémů ihned sdělí, jak vážné vaše zranění je, ale pokud máte pocit, že trpíte vážnějším zraněním, měli byste navštívit lékaře. Možná budete potřebovat fixační
Advertisement

Varování

  • Pokud máte silné bolesti, požádejte si o RTG vyšetření, abyste měli jistotu, že jste si nezlomili kotník.
Advertisement

Věci, které budete potřebovat

  • Led
  • Elastický obvaz
  • Lék proti bolesti
  • Židle
  • Ručník
  • Cvičební guma
  • Polštář nebo kývací deska

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.
Kategorie: Zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement