Jak léčit depresi pomocí doplňků stravy

Spoluautor Tasha Rube, LMSW

Většině z nás je čas od času smutno. Deprese je velmi běžnou psychickou nemocí, přičemž některou její formou trpí globálně zhruba 350 milionů lidí. Jedná se o naprostou jedničku mezi nemocemi, která postihuje jak ženy, tak muže. [1] Naštěstí ale existuje celá řada různých léčebných postupů, a to od plně přírodních až po ty předepisované lékařem. Možností je tedy opravdu mnoho, včetně užívání doplňků stravy, o kterých tento článek pojednává.

Metoda 1 z 4:
Prozkoumejte možnosti suplementace

  1. 1
    Pochopte chemii vlastního těla. Před započetím užívání nějakých léků nebo doplňků stravy musíte zjistit, jak to ovlivní vaše tělo. V potaz vezměte veškeré alergie, kterými jste někdy trpěli. Máte-li například alergii na arašídy, tryptofan by u vás vyvolal negativní reakci.
  2. 2
    Čtěte varovné informace v příbalových letácích. Před započetím užívání doplňku stravy si přečtěte štítek s varováním. Užívání volně dostupných léčiv by mohlo ovlivnit určité skryté potíže. Například vitamin D může u pacientů s poruchou absorpce vápníku způsobit ledvinové kameny. [2]
  3. 3
    Léky nekombinujte! Kombinování různých léků může být velmi nebezpečné. Předtím, než s medikací více léky začnete, promluvte si o tom se svým lékařem či lékárníkem. Nechcete si přece ještě víc uškodit nějakou nebezpečnou směsí. Příkladem uveďme spojení rybího oleje a léků na krevní tlak, což může být extrémně nebezpečná kombinace. Důkladně prozkoumejte každý svůj lék. [3]
  4. 4
    Vyhněte se podvodům. Svět není, bohužel, úplně spravedlivé místo. Na trhu existují různé produkty, které slibují úžasné výsledky. Pokud se vám některé z nich zdají být příliš dobré na to, aby to byla pravda, pak to tak zřejmě bude. Před jejich zakoupením si je pečlivě proklepněte a poptejte se na ně jiných lidí.[4]
    Reklama

Metoda 2 z 4:
Vyberte vhodné doplňky stravy

  1. 1
    Užívejte vitaminy. Předtím, než se do nějakých bylinek a aminokyselin pustíte, byste měli zjistit, jestli vám nechybí některé vitaminy nebo minerály. Nevhodná strava (podvýživa) totiž může snižovat náladu tím, že mozku nedodává důležité živiny pro jeho správnou funkci.[5]
    • Vitaminy B. Tato skupina obsahuje vitamin B1, B2, B3, B5, B6, B12 a také kyselinu listovou a další přidružené látky. Tyto vitaminy se prodávají buď jednotlivě nebo dohromady jako B-komplex, který kombinuje všechny vitaminy této řady pro podporu nervového systému, úlevy od stresu a léčby mírných depresí.
    • Vitamin C. Vitamin C je univerzální látka pro podporu zdraví, která je nejtypičtěji spojována se zmírňováním příznaků chřipky a nachlazení. Vitamin C je v určitých formách velmi levný, snadno se užívá a tvoří základní součást stravy, bojující proti depresi.
    • Vitamin D. Spousta lidí přijímá dostatek vitaminu D ze slunečního záření, které tělu pomáhá tento vitamin syntetizovat. Bohužel u lidí, kteří se tolik slunci nevystavují, obzvláště v zimních měsících, si depresivní nálada vybere svou daň. Suplementace vitaminu D3 má prokazatelné účinky v zlepšování nálady u lidí s nedostatkem vitaminu D, ale i u těch, kteří ho přijímají dost pomocí slunce. Vitamin D3 se sice nachází v menších dávkách v různých potravinách, ale koupit ho můžete i ve formě doplňku stravy o síle například 4000IU.
    • Multivitamin. Multivitamin užívejte pro pokrytí základní potřeby důležitých živin, které nedokážete získat z běžné stravy.
  2. 2
    Každý den berte rybí olej. Omega-3 v rybím oleji podporují nejen funkci a zdraví srdce, ale také zdraví mozku. Vybírejte takový rybí olej, který bude mít vyšší poměr DHA (mentální zdraví) k EPA (srdeční zdraví), což jsou mastné kyseliny, v rybím oleji obsažené. Například jednogramové kapsle rybího oleje s 300 mg DHA a 200 mg EPA.
  3. 3
    Bylinné suplementy užívejte s opatrností. Některé z nich, například třezalka, dokážou prokazatelně léčit depresi. Ovšem zrovna třezalka může negativně reagovat v kombinaci s některými oblíbenými antidepresivy na předpis, jako je Zoloft nebo Celexa. [6]. Některé volně prodejné doplňky stravy dostanete v místních lékárnách nebo obchodech se zdravou stravou, ale může vám je předepsat také lékař. Jiné bylinky, například kořen kavy, mohou být také účinné, ale raději se zeptejte odborného prodejce, jestli by vám na deprese nedoporučil něco jiného. Bylinky mohou být při léčbě depresí poměrně ošemetné, protože ty našemu tělu narozdíl od vitaminů, minerálů a mastných kyselin (omega-3) chybět nemusí.
  4. 4
    Pro lepší spánek a úlevu od úzkosti užívejte L-tryptofan. Tryptofan je důležitá aminokyselina, nacházející se přirozeně v těle a v mnoha různých potravinách, včetně drůbežího masa, oříšků a semínek. Tryptofan pomáhá navozovat spánek a je také zakomponován do niacinu (vitaminu B3) a serotoninu v těle. Tyto produkty zmírňují úzkost a povzbuzují náladu. Jestliže nechcete tryptofan užívat v tabletách nebo kapslích, dalším skvělým zdrojem jsou lecitinové granule, které jsou k dostání v obchodech se zdravou výživou. Trochu ho nasypte do smoothie nebo na snídaňové cereálie a doplňte tak zásoby této aminokyseliny.
  5. 5
    Pro léčbu deprese použijte SAM-e. [7]SAM-e (čti "Semy") zkoumalo několik studií a jejich výsledky ukázaly, že přípravek dokáže rychle zlepšovat náladu. Toto důležité biologické činidlo zvyšuje hladinu serotoninu a funguje obdobně jako konvenční antidepresiva. Bohužel je poměrně drahé (okolo 700 Kč za třicet tablet). Pokud si to můžete dovolit, rozhodně ho vyzkoušejte. K dostání je na internetu.
    Reklama

Metoda 3 z 4:
Užívání suplementace proti depresi

  1. 1
    Zhodnoťte svou stravu. Strava může mít na vaši celkovou náladu a pocity ohromný dopad. Deprese proto může být způsobena nedostatkem některých důležitých živin. Dbejte na to, čím se stravujete.
    • Veďte si jídelní deník. Život bývá někdy velmi hektický a v takových časech moc nedbáme na to, co jíme, nebo jídlo úplně opomíjíme. Jídelní deník vám umožní sledovat důležité informace o své stravě, jako jsou kalorie, vitaminy a živiny.
    • Vyhýbejte se zpracovanému jídlu. Dobrou cestou ke zdravější stravě je vyloučení zpracovaného jídla ze svého jídelníčku. Talíř si naložte čerstvou zeleninou a ovocem. [8]
    • Potraviny s obsahem tryptofanu prokazatelně pomáhají ulevovat od deprese. Tryptofan nalezneme v bílkovinných potravinách, jako jsou fazole, ryby, vejce a oříšky.[9]
  2. 2
    Cvičte a uvolněte pozitivní hormony. Studie prokázaly, že cvičení pomáhá zmírňovat projevy deprese.[10] Cvičení pomáhá v mozku regulovat a uvolňovat hormony "štěstí," díky kterým se budete lépe cítit.
  3. 3
    Své pocity si zapisujte do deníku nebo na blog. Zapisování pocitů do deníku nebo online blogů či diskuzí vám je pomůže pořádně vyjádřit. Tuto ventilaci můžete využít tak, že se budete jiných lidí ptát na svůj problém a zjistíte třeba i více informací o různých doplňcích stravy. Na internetu naleznete spoustu skvělých portálů, na kterých se můžete kontaktovat s jinými lidmi, kteří také trpí touto chorobou.
    Reklama

Metoda 4 z 4:
Zjistěte o depresi více

  1. 1
    Reflektujte a diagnostikujte sami sebe. Existuje celá řada dobrých zdrojů, které vám pomohou depresi lépe pochopit. Díky těmto zdrojům se můžete dokonce sami diagnostikovat. Pro lepší pochopení vašich potíží můžete využít množství různých dostupných nástrojů.
    • Online průzkumy vám pomohou rozpoznat, jestli jste v depresi. Budou se vás ptát na váš životní styl, přičemž často se bude jednat o otázky s několika nabízenými odpověďmi, které pomůžou přesně určit vaše pocity. [11] Některé průzkumy nabízejí měřítka či škály, které vám umožní zařadit své pocity na stupnici.
    • Statistiku, reference a zdroje naleznete v různých brožurách a letácích. Brožury či letáky o běžných chorobách naleznete na mnoha veřejných místech, jako jsou knihovny, nemocnice nebo univerzity. Často v nich najdete krátké shrnutí příznaků a charakteristiky daného onemocnění, které vám poskytne rychlý vhled do problematiky.
    • V problematice psychických nemocí se často angažují různé neziskové a jiné organizace. Na svých webových stránkách často uvádí nápomocné odpovědi na frekventované otázky. Informace o depresích a dalších psychických chorobách můžete najít například na stránkách Světové zdravotnické organizace (WHO) nebo Centra pro kontrolu nemocí (CDC). Tyto webové stránky poskytují zejména informace vědeckého a akademického charakteru.
  2. 2
    Navštivte lékaře. Pokud máte pocit, že jste v depresi, měli byste navštívit lékaře. Deprese a jiné psychické choroby by měl zvládnout diagnostikovat i specialista, jako je porodník/gynekolog, endokrinolog nebo pediatr.
  3. 3
    Prozkoumejte příznaky a symptomy. Ve výsledku jste ale pouze vy sami svým vlastním soudcem. Dejte tomu čas a depresi prozkoumejte vlastními silami za použití důvěryhodných materiálů. Navštivte knihovnu nebo online databázi, která vám s hledáním informací pomůže.
    • Projít si můžete také Diagnostický a statistický manuál mentálních poruch (DSM), který se používá mezinárodně pro klasifikaci a statistiku a můžete do něj veřejně nahlédnout. [12]
    • JSTOR.org je otevřenou databází, která nabízí možnost pročítat odborné časopisy, noviny a knihy. Jedná se o skvělý akademický zdroj, který můžete využít k prozkoumání symptomů deprese a její léčby. [13]
    Reklama

Tipy

  • Tak jako je to se vším, pokud symptomy přetrvávají, navštivte svého lékaře. Deprese není nemoc, kterou byste měli jen tak tolerovat, takže v případě potřeby vyhledejte pomoc.
  • Lékaři se svěřte se všemi užívanými doplňky stravy. Některé suplementy mohou negativně interagovat s jistými léky nebo snižovat jejich účinnost.
Reklama

Varování

  • Při výběru rybího oleje se vyhněte oleji z tresčích jater. Doplňky stravy s olejem z tresčích jater obsahují jen zřídka účinné omega-3 mastné kyseliny a jsou určené spíše pro doplnění hladiny vitaminu A.
  • Na depresi neexistuje žádná zaručená léčba. Přírodní terapie a suplementace může od deprese ulevit nebo ji vyléčí, ale najít tu vhodnou právě pro vás může trvat velmi dlouho. Pokud jste na pochybách, navštivte svého lékaře a nezapomeňte s sebou vzít seznam aktuálně užívaných léků a doplňků stravy.


Reklama

O tomto wikiHow

Licencovaný magisterský sociální pracovník
Spoluautorem tohoto článku je Tasha Rube, LMSW. Tasha Rube je magistra a licencovaný sociální pracovník v Missouri. V roce 2014 získala titul MSW na University of Missouri.
Kategorie: Zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama