Jak léčit bolest zad

Spoluautor Jasper Sidhu, DC

Bolest zad je vážným problémem, který postihuje zejména pracující lidi. Existuje mnoho příčin bolestí zad, avšak ve většině případů jsou způsobeny mechanickou činností, nejsou tedy často způsobovány závažnými stavy, jako je zánětlivá artritida, disková herniace, infekce nebo rakovina. Pro mechanické bolesti zad existuje celá řada účinných léčebných možností, mezi které patří chiropraktická péče, fyzioterapie, masáže a akupunktura. Zjištění příčiny a závažnosti vaší bolesti zad je velmi důležité pro určení způsobu léčby.

Metoda 1 z 4:
Diagnóza bolesti zad

  1. 1
    Dejte tomu čas. Většina bolestí zad je způsobena přepracováním nebo při lehkých úrazech (uklouznutí, pád). Tyto problémy během pár dní ustanou. V takových případech je opravdu vhodné ponechat bolesti pár dní čas a nechýlit se hned k léčbě.[1]
    • Pokud máte bolest v kombinaci s necitlivostí nebo mravenčením v nohou, jedná se o příznaky vážnějšího zranění zad.
    • Pokud bolest zad doprovází problémy s močením, horečka nebo nechtěné hubnutí, je nutné vyhledat odbornou pomoc.
  2. 2
    Domluvte si schůzku s lékařem. Pokud se vám projeví bolest zad, která neustává ani po několika dnech, navštivte lékaře. Lékař vám záda (páteř) prohlídne a zeptá se vás na podobné problémy v rodině, způsob stravy, životní styl a možná bude požadovat také vyšetření rentgenem, nebo vás pošle na krevní testy pro vyloučení revmatoidní artritidy nebo páteřní infekce. Uvědomte si, že váš lékař není specialista právě na tyto problémy, takže vás nejspíše pošle k jinému specialistovi na další vyšetření.
    • Lékař vám může doporučit volně prodejné protizánětlivé léky, jako je ibuprofen nebo analgetika (léky proti bolesti), jako je paracetamol, který vám pomůže se vyrovnat s bolestí zad.
  3. 3
    Vyžádejte si doporučení ke specialistovi. Pokud vaše bolesti zad neustanou po odpočinku ani po předepsaných lécích, navštivte specialistu. Mechanická bolest dolní části zad není považována za vážný zdravotní stav, přestože to může být velmi bolestivé a vysilující, což vám znemožňuje práci a sportovní aktivity. Mezi typické příčiny patří svalové napětí, vykloubení, podráždění míšního nervu a degenerace páteře.[2] Specialisté (ortoped, neurolog nebo revmatolog) však potřebují vyloučit závažnější příčiny, jako je infekce (ostemyelitida), rakovina, osteoporóza, zlomená páteř, onemocnění ledvin nebo revmatoidní artritida.
    • Rentgeny, kostí skeny, MRI, CT a ultrazvuk jsou způsoby, které odborníci používají k diagnostice bolesti zad.
    • Dolní část zad neboli bederní oblast je náchylnější ke zranění a bolesti, jelikož podporuje hmotnost horní části těla.
  4. 4
    Pochopte příčinu bolesti zad. Ujistěte se, že rozumíte diagnóze, příčině (pokud je to možné) a možnosti léčby. Chirurgický zákrok vyžadují pouze nejzávažnější příčiny bolesti zad a tyto zákroky jsou spíše vzácné. Mírné bolesti zad se někdy řeší odpočinkem v následujících pár dnech, nicméně pro další oslabení zad se doporučuje léčba, jelikož vám může zkrátit dobu trvání bolesti a sníží riziko recidivy (chronického problému).
    • Bolest způsobená mechanickou činností může být velká, ale nedochází při ní k horečkám, rychlému hubnutí, problémům s močovým měchýřem / střevy nebo ke ztrátě funkce dolních končetin. Tyto znaky jsou náznakem něčeho mnohem vážnějšího.
    • Mezi běžné příčiny bolesti zad patří špatné držení těla, nesprávná zdvihací technika, obezita, sedavý způsob života a mírné úrazy z atletických aktivit.
    Reklama

Metoda 2 z 4:
Léčba svalového napětí

  1. 1
    Vyzkoušejte Epsom solnou lázeň. Svalové napětí je častou příčinnou bolestí zad. Páteřní svaly dolní části zad jsou silné a mocné, ale jsou náchylné ke zranění, pokud dojde k jejich nachlazení, dehydrataci nebo přepracování. Namáčení zad a nohou v teplé Epsom solné lázni může výrazně snížit bolest, otoky a svalové napětí.[3] Hořčík v soli pomáhá k relaxaci svalových vláken a jejich léčbě, což někdy poskytuje překvapivě rychlou úlevu od bolesti.
    • Ujistěte se, že solná lázeň není příliš horká. V takovém případě by došlo k tahání vody z těla, vysychání vašich svalů, a tedy zvýšení rizika vzniku dalších škod.
    • Bolesti zad z přepětí svalů jsou obvykle popisovány jako tupá bolest a není nijak zvlášť vysilující. V určitých případech může dojít k omezení rozsahu pohybu, avšak chůze, sezení a spaní není obvykle nijak narušeno.
  2. 2
    Navštivte maséra. K přepětí svalů dochází, když jsou jednotlivá svalová vlákna vychýlená mimo svou mez tahu, a tak dochází k jejich trhání, což vede k bolesti, zánětu a určité stupni ochrany. Hluková masáž tkání je užitečná pro mírné až střední přepětí, jelikož snižuje svalové křeče, působí proti zánětu a podporuje relaxaci.[4] Začněte s 30minutovými masážemi, zaměřujícími se na dolní části zad a boků. Nechte terapeuta jít tak hluboko, jak je to jen možné bez uhnutí.
    • Bezprostředně po masáži pijte vždy hodně vody pro vyprázdnění vedlejších zánětlivých produktů (kyselina mléčná a toxiny) z těla ven. Pokud tak neučiníte, může dojít k bolesti hlavy nebo mírné nevolnosti.
    • Jako alternativu masážní terapie, vezměte tenisový míček, dejte jej pod své tělo do blízkosti bolesti a opatrně na něj najeďte, dokud bolest neodezní.
  3. 3
    Promluvte si se svým lékařem nebo fyzioterapeutem o cvičení. Svalové přepětí se bude rychleji lepšit, pokud začnete s lehkými protahovacími a posilovacími cviky co nejdříve. Cviky provádějte, pokud nemáte bolestí omezený rozsah pohybu. Pokud máte akutní přepětí svalů (zranění, ke kterým došlo v nedávné době), začněte se snadným aerobním cvičením, jako je chůze. Pokud během cvičení cítíte bolest, přestaňte a poraďte se s lékařem.
  4. 4
    Vezměte si myorelaxancia. Myorelaxancia (například cyklobenzaprin) jsou léky, díky kterým lze zmírnit mírné až středně těžké bolesti zad, které jsou způsobeny poškozenými svaly, ale mají tendenci být těžké na žaludek, ledviny a játra, takže by se měly užívat pouze na krátkou dobu. Mějte na paměti, že myorelaxancia můžou jiné svaly v těle přijmout hůře, protože cirkulují celým krevním oběhem, nejen do zad.
    • Vedlejší účinky užívání myorelaxancia zahrnují ospalost, sucho v ústech, záspu a zmatenost.[5]
    • Alternativou myorelaxancia jsou protizánětlivé látky, jako je ibuprofen.
    Reklama

Metoda 3 z 4:
Léčba kloubního podvrtnutí

  1. 1
    Snižte svou aktivitu. Prvním krokem je zredukovat či ukonči alespoň na pár dní veškerou činnost, která by mohla prohloubit vaše zranění. Více klidu (několik týdnů) může být nutné v závislosti na závažnosti vašeho poranění zad. Při bolest zad si lehněte na záda s pokrčenými koleny a nohy mírně vyvýšenými. Dojde ke snížení tlaku na klouby v dolní části zad, a tedy i poskytnutí úlevy od bolesti.
    • Ležet na zádech po dobu celé hodiny není dobrý nápad. Alespoň jednou za hodinu vstaňte a trochu se rozpohybujte, a také se zkuste každý den projít.
    • Vyhněte se nadměrnému sezení (více než 30 minut najednou), jelikož sezení klade větší tlak na klouby dolní části zad a může je dále dráždit.
  2. 2
    Použijte led. Chladová terapie (led zabalený do tenkého ručníku nebo zmražený gel) byste měli použít co nejdříve, aby se snížilo riziko zánětu. Led by měl být aplikován po dobu 10-15 minut každou hodinu, jakmile bolest otok odezní, snižte frekvenci.[6] Použití ledu na záda napomůže v dalším boji proti zánětu.
    • Bolesti zad způsobené kloubním podvrtnutím jsou obvykle popisovány jako ostré a jsou docela vysilující. Většina pohybu je omezena a chůze, sezení či spaní je výrazně narušeno.
    • Lidé s výrony páteřních obratlů většinou chodí shrbení a uhýbají do strany, protože svaly obklopující postižený kloub se snaží zraněnou oblast chránit.
  3. 3
    Navštivte chiropraktika nebo osteopata. Chiropraktikové a osteopati jsou páteřní specialisté, kteří se zaměřují na navázání normálního pohybu a funkci malých páteřních kloubů (páteřní fasetové klouby), které spojují obratle. Manuální manipulací kloubů může dojít k uvolnění nebo přemístění těchto malých kloubů, které jsou lehce vychýlené a způsobují tak zánět a ostrou bolest zejména při pohybu. Při spravení těch kloubů můžete slyšet křupnutí. Trakční techniky nebo protažené páteře vám pomohou také pomoci.
    • V určitých případech může jediná páteřní úprava zmírnit vaši bolest, za běžných okolností je nutné 3-5 podobných ošetření, abyste si všimli výrazných výsledků.
    • Pokud je za primární příčinu vaší bolesti zad považována nerovnoměrná délka nohou nebo ploché chodidla, pak vám může lékař, případně chiropraktik, doporučit vložky do bot, které podporují správnou klenbu chodidla, přináší lepší biomechaniku při běhu nebo chůzi a také mírní bolest zad.
  4. 4
    Injekce fasetového kloubu. Injekce zahrnuje fluoroskopické (rentrenové) vedení jehly skrz zádové svalstvo až do místa zanícení nebo podráždění obratle, po kterém následuje uvolnění anestetikem a kortikosteroidní směsí, které se rychle zbavuje bolestí a zánětu po obou stranách zad. Zákrok trvá 20-30 minut, avšak čekání na výsledek může trvat několik týdnů až měsíců.[7]
    • Injekce jsou omezeny na 3 v časovém horizontu 6 měsíců.
    • Úleva přichází obvykle s druhým nebo třetím dnem po léčbě. Do té doby můžete pociťovat, že se bolest horší.
    Reklama

Metoda 4 z 4:
Léčba chronických a degenerativních stavů

  1. 1
    Vyhledejte fyzioterapeuta. Pokud se vaše bolest zad opakuje (je chronická) a je způsobena slabými páteřními svaly, špatným držením těla nebo degenerativními stavy, jako je osteoartritida, pak je třeba zvážit určitou formu rehabilitace. Fyzioterapeut vás naučí různé posilovací cvičení pro záda, boky a břišní svaly (všechny tyto části těla mohou být spojeny s chronickou bolestí dolní části zad). [8] Fyzioterapie se obvykle provádí 2-3x týdně po dobu 4-8 týdnů pro její pozitivní vliv na problémy se zády.
    • V případě potřeby může fyzioterapeut zapojit elektroléčbu, jako je fyzioterapeutický ultrazvuk, elektronická stimulace svalů nebo microcurrent.
    • Mezi vhodné posilovací cvičení pro vaše záda patří plavání, veslování či přitahování, avšak před těmito cviky se ujistěte, že je vaše zranění zahojeno.
  2. 2
    Vyzkoušejte akupunkturu. Akupunktura je bodání velmi lehkých jehel do specifických energetických bodů kůže či svalů se snahou o zmírnění bolesti a zánětu.[9] Akupunktura může být efektivní pro mnoho různých příčin bolesti zad, zvláště při prvních příznacích. Akupunktura je založena na tradiční čínské medicíně a dochází při ní k uvolnění řady látek, včetně endorfinů a serotinu, které působí právě na zmírnění bolesti.
    • Říká se, že akupunktura také stimuluje tok energie, zvané chi.
    • Akupunktura je praktikována řadou zdravotníků včetně některých lékařů, chiropraktiků, naturopatů, fyzioterapeutů a masérů.
  3. 3
    Vyzkoušejte jógu a meditaci. Jóga a meditace jsou další aspekty tradiční čínské medicíny. Jóga může být účinná pro zmírnění bolesti zad tím, že si lidé díky ní uvědomují pohyb jejich těla. Pomáhá také protáhnout svaly, zlepšit jejich pružnost a často má také zklidňujících a relaxační účinky.[10] Meditace jde ruku v ruce s jógou a působí na snížení emocionální a fyzické námahy, která přispívá k chronické bolesti zad.
    • U meditace je prokázáno, že je účinná při snižování bolesti. Jedna studie také zjistila, že 3 sezení po dobu 3 dnů po 20 minutách dokáže zmírnit bolest. Navíc bolest byla zmírněna po meditaci, což znamená, že výsledky trvaly dlouho poté, co byla meditace dokončena. [11]
    • Lidé, kteří trpí depresemi nebo traumatem jsou náchylnější na chronické bolesti.
    Reklama

Tipy

  • Dříve se říkalo, že celkový klid na lůžku by vám měl pomoci rychleji se zotavit, nicméně nyní je prokázáno, že lidé, kteří zůstávají relativně aktivní, se zotavují rychleji.
  • Nezvedejte předměty pouhým ohýbáním se v pase. Pokrčte kolena i boky a poté předmět zvedněte.
  • Nejlepší poloha při spaní je ležení na straně s pokrčenými koleny a peřinou mezi nimi, jako jejich podporu. Vyhněte se spaní na břiše.
  • Přestaňte kouřit, protože kouření snižuje průtok krve, což vede k nedostatku kyslíku a živin do páteře svalů a dalších tkání.
Reklama

O tomto wikiHow

Chiropraktik
Spoluautorem tohoto článku je Jasper Sidhu, DC. Dr. Sidhu je chiropraktik v Torontu s více než 20 lety zkušeností. Svůj certifikát získal na Canadian Memorial Chiropractic College v roce 1994, a později dokončil 3 roky certifikace v rehabilitaci.
Kategorie: Zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama