Jak držet půst s ovocnými a zeleninovými šťávami

Půsty, při kterých se pijí jen šťávy z ovoce a zeleniny zbaví vaše tělo toxinů a podpoří hubnutí. Jsou také zdravější, než klasické půsty o vodě, a to zejména pro lidi, kteří nemají s půsty zkušenosti, protože při takovém půstu budete tělu stále dodávat spoustu živin a vitamínů. V tomto článku se dozvíte, jak takový půst držet bezpečně a účinně.

Metoda 1 z 4:
Před půstem

  1. 1
    Určete si cíl. Zkušení lidé vydrží takový půst držet i tři týdny v kuse, ale pokud teprve začínáte, měli byste si určit menší a zvladatelnější cíl, například tři dny. Držet půst není fyzicky ani duševně snadné, takže pro vás bude jistě jednodušší, když začnete s kratší dobou. Je lepší dokončit úspěšně kratší půst, než začít jíst uprostřed delšího půstu. [1]
    • Třídenní půst bude zahrnuje v podstatě pět dní – jeden den musíte tělo na půst připravit a jeden den musíte půst postupně ukončovat.
    • Pokud chcete držet půst poprvé, najděte si nějakého kamaráda, který ho bude držet s vámi. Budete si moci navzájem dodávat motivaci a když budete mít pocit, že v tom nejste sami, bude pro vás snadnější odolat pokušení.
  2. 2
    Jděte nakupovat. Budete potřebovat hodně čerstvého ovoce a zeleniny – pravděpodobně více, než si myslíte. Je důležité nakupovat pouze organické plodiny bez pesticidů, abyste se zbavili toxinů a nekonzumovali žádné další.
    • Kupte si pomeranče, citrony, limetky, rajčata, špenát, kapustu, celer, mrkve, okurky, jablka, hrozny, borůvky, červenou řepu, česnek a zázvor.
    • Kupte si také kvalitní pramenitou vodu v lahvích. Při půstu budete muset také pít spoustu vody. [1]
  3. 3
    Investujte do kvalitního odšťavňovače. Pro tento půst je nezbytné mít kvalitní odšťavňovač, díky kterému získáte z ovoce a zeleniny nejvíce šťávy a ušetříte si čas. Kupte si odšťavňovač s výkonem alespoň 700W, který snadno odšťavní i tvrdou zeleninu. Také byste si měli vybrat přístroj, který lze snadno složit z co nejméně částí.
    • Nákup nového odšťavňovače vás může přijít draho, ale pokud plánujete držet tyto půsty pravidelně, rozhodně se vám to vyplatí. Budete si muset koupit odšťavňovač za několik tisíc, ale když si vyberete nějaký kvalitní, vydrží vám desítky let. [2]
    • Není možné místo odšťavňovače používat mixér. Když zeleninu a ovoce rozmixujete, získáte místo šťávy spíše kaši, která bude obsahovat vlákninu z použitých surovin. Vláknina sice není špatná, ale při půstu byste ji jíst neměli. To proto, že tělo na zpracování vlákniny spotřebuje hodně energie, kterou budete potřebovat k tomu, abyste se mohli zbavovat toxinů. [3]
  4. 4
    Rozhodněte se, kdy budete půst držet. Načasování je velmi důležité. Budete muset mít ráno dost času na přípravu šťáv a neměli byste mít v plánu žádné náročné činnosti, zejména pokud držíte půst poprvé. Většina lidí drží půst přes víkend od pátku do neděle, kdy mohou být doma a nemusí se věnovat ničemu náročnému.
    • Někteří lidé trpí při půstech bolestmi hlavy a celkovou slabostí (i když jiní zase tvrdí, že mají více energie) a je možné, že si budete muset i přes den na chvíli zdřímnout, abyste nebyli příliš unavení. [4]
    • Musíte si také uvědomit, že protože se vaše tělo bude zbavovat toxinů, budete muset často chodit na toaletu. Proto je nejlepší zůstávat během půstu doma.
  5. 5
    Připravte své tělo na půst. Před započnutím třídenního půstu byste měli tělo připravit na to, co ho čeká. Můžete jíst jeden den pouze syrové ovoce a zeleninu. Můžete také místo snídaně a oběda jen pít šťávy a k večeři si dát například salát, nebo mísu syrové zeleniny a ovoce.
    • Někteří lidé doporučují pročistit si tělo nějakým přírodním projímadlem, nebo použít klystýr, ale není to nutné. Je to pouze na vás.
    Reklama

Metoda 2 z 4:
Během půstu

  1. 1
    Každé ráno si připravte spoustu šťávy. Pokud máte ráno dost času, můžete si připravit šťávu na celý den. Potom si ji můžete schovat do lednice. Můžete si také jen připravit ovoce a zeleninu pro každou dávku šťávy a skladovat je v lednici v sáčku, dokud je nebudete chtít odšťavnit. [3]
    • Experimentujte s různými kombinacemi ovoce a zeleniny a připravujte si různé šťávy. Zamyslete se nad tím, které druhy ovoce a zeleniny budou společně chutnat dobře, aby pro vás půst byl zábavný a příjemný.
    • Při výrobě šťávy byste měli zachovat poměr ovoce a zeleniny zhruba 20:80. Ovoce obsahuje hodně cukrů, které tělo obtížně zpracovává, takže můžete šťávy z ovoce pít pouze ráno a místo oběda a večeře si dávat pouze zeleninové šťávy. [3]
  2. 2
    Přes den můžete pít tolik šťávy, kolik budete chtít. Tento půst není určen k tomu, abyste hladověli – budete moci tělu stále dodávat potřebné vitamíny a minerály a zároveň ho budete čistit. Proto můžete přes den vypít tolik šťávy, kolik budete chtít. Když budete mít hlad nebo žízeň, napijte se šťávy. Měli byste vypít alespoň čtyři sklenice šťávy denně.
    • Pokud držíte půst proto, abyste zhubli, také nemusíte omezovat množství vypité šťávy. I když jí vypijete málo, vaše tělo bude mít méně kalorií. Když budete mít stále hlad, tělo si bude myslet, že hladovíte a bude váhu zbytečně zadržovat. Pijte tedy minimálně 4 sklenice šťávy denně. [3]
  3. 3
    Kromě šťávy pijte i hodně vody. Je nezbytně důležité dostatečně pít, protože voda bude z vašeho těla vyplavovat toxiny a také se díky ní vyhnete pocitům hladu. Měli byste vypít ke každé sklenici šťávy jednu sklenici vody a mezi dávkami šťávy byste také měli pít vodu.
    • Můžete pít také bylinné čaje nebo vodu s citronem. Držte se dál pouze od sladkých nápojů a nápojů s obsahem kofeinu.
  4. 4
    Během půstu zlehka cvičte. Trocha cvičení vám umožní nemyslet na to, že máte hlad a podpoří krevní oběh a činnost střev. Krátká procházka, nebo několik jogínských pozic vám udělají dobře, ale držte se dál od náročnějšího cvičení, jinak budete vyčerpaní a slabí.
  5. 5
    Vyplavte ze svého těla odpady. Většina lidí se během půstu vyprazdňuje automaticky, ale můžete tomu pomoci klystýrem, ideálně po ránu. Pomůžete tím tělu zbavit se toxinů ze střeva. Když hned po ránu vypijete sklenici teplé vody s citronem a medem, také tím podpoříte správnou činnost střev. [5]
  6. 6
    Držte půst další dva dny. Dodržujte stejný postup jako první den a pijte tolik šťáv, kolik budete chtít. Pokud vám dojdou čerstvé suroviny, budete si muset zajít do obchodu pro další. Můžete také dále experimentovat a zkoušet si vyrábět různé druhy šťáv.
  7. 7
    Buďte silní. Bez ohledu na to, jak nadšení a odhodlaní budete na začátku půstu, se budete muset potýkat s pokušením a budete muset mít silnou vůli. Budete citlivější na vůně jídel a budete mít velkou chuť si něco dát. Zůstaňte silní a uvědomte si, proč to děláte – chcete své tělo zbavit toxinů, které se v něm hromadily dlouhá léta. Po skončení půstu se budete cítit fyzicky i psychicky mnohem lépe a budete si moci užívat dobrý pocit z toho, že se vám to povedlo.
    • Někteří lidé si půsty užívají a tvrdí, že místo nedostatku energie cítí naopak příliv nové energie. Když budete mít štěstí, budete jedním z nich!
    • Snažte se nemyslet na jídlo a věnujte se relaxačním činnostem. Meditujte, čtěte si, protahujte se a dělejte to, co máte rádi. Když si nebudete muset plánovat den podle jídel, budete mít spoustu volného času.
    Reklama

Metoda 3 z 4:
Po skončení půstu

  1. 1
    Po skončení půstu si dejte jeden den na pozvolné navracení k běžnému jezení. Tento den by měl být podobný, jako den před půstem – jezte pouze saláty a čerstvé ovoce a zeleninu. Jezte malé porce, abyste nezahltili svůj žaludek a zažívací systém. [1]
  2. 2
    Postupně se vraťte k běžnému jídlu. Po půstu můžete postupně začít jíst normální jídlo. Začněte vejci a mléčnými produkty, celozrnným pečivem a cereáliemi a potom začněte jíst i libové maso. Měli byste se stále vyhýbat tučným a zpracovaným pokrmům, aby vaše snahy nepřišly vniveč.
    • Když si po skončení půstu dáte hned pizzu nebo nějaké jiné tučné jídlo, mohlo by se vám udělat velmi špatně.
  3. 3
    Zkuste tento půst dodržovat jeden den každý týden. Když se jednou týdně takto pročistíte, udržíte si nízkou hladinu toxinů v těle. Když si těchto 24 hodin rozdělíte do dvou dnů, budete to mít velmi jednoduché. Večer si dejte brzkou lehkou večeři a potom už nic nejezte. 8 hodin spěte, potom si dejte šťávu k snídani a šťávu k obědu. K večeři si potom můžete dát například salát nebo čerstvou zeleninu. [1]
  4. 4
    Příště to zkuste vydržet déle. Až zvládnete bez problémů třídenní půst, můžete ho zkusit vydržet déle. Zkuste se vypracovat k sedmidennímu, nebo i čtrnáctidennímu půstu. Zní to sice děsivě, ale spousta zkušených lidí tvrdí, že čím déle půst držíte, tím snazší to je. Vaše tělo si brzy zvykne a přestane cítit hlad, protože si uvědomí, že všechny důležité živiny získá ze šťávy.
    • Dávejte si ovšem pozor. U delších půstů se tělo začne zbavovat toxinů i kůží a plícemi a je možné, že budete nepříjemně zapáchat. [6]
    • U delších půstů byste měli brát potravinové doplňky s bílkovinami a železem, abyste měli více energie a nechyběly vám v krvi živiny. Tyto doplňky koupíte v obchodech se zdravou výživou nebo v lékárnách. [7]
    Reklama

Metoda 4 z 4:
Konkrétní recepty na šťávy

  1. 1
    Grapefruitová šťáva. Odšťavněte si polovinu oloupaného grepu, 15 červených hroznů bez semen a 1 a půl šálku borůvek. Tato šťáva se hodí k snídani.[8]
  2. 2
    Ranní posilovač zažívání. Odšťavněte si dvě jablka granny smith, jeden pomeranč, jeden okurek, čtyři omyté listy kapusty, ¼ citronu a šťávu vypijte. Brzy pocítíte příznivý účinek na zažívání. [9]
  3. 3
    Obědová šťáva z řepy. Odšťavněte si polovinu řepy, polovinu okurku a pět mrkví. [8]
  4. 4
    Italská rajčatová šťáva. Odšťavněte si dvě rajčata, dva stroužky česneku, ¼ citronu a hrst bazalkových listů. Je to jako italská omáčka v podobě šťávy. [9]
  5. 5
    Zelená šťáva k večeři. Odšťavněte si čtyři listy kapusty, dva šálky špenátu, dvě jablka, dva stonky celeru, polovinu okurku, jednu mrkev a kousek zázvoru. Tato šťáva je plná živin a vitamínů. [9]
  6. 6
    Lahodná šťáva na večer. Odšťavněte si jednu řepu, jednu mrkev, jeden okurek, čtyři kapustové listy, jedno zelené jablko, ¼ citronu a ¼ limetky. [9]
    Reklama


Tipy

  • Až začnete opět jíst pevnou stravu, žvýkejte každé sousto co nejdéle, abyste zbytečně nezatěžovali své zažívání.
  • Pokud nemůžete sehnat organické suroviny, před odšťavněním si ovoce i zeleninu oloupejte.
  • Pokud chcete zkusit náročnější půst, zkuste půst, při kterém se pije pouze voda.
Reklama

Varování

  • Pokud chcete zkusit půst, poraďte se s lékařem. Nedoporučuje se držet půst v těhotenství a také lidé trpící rakovinou, cukrovkou, nebo srdečními nemocemi či tuberkulózou by neměli držet půst. Pokud trpíte duševní chorobou, máte nízký krevní tlak, nebo máte žaludeční vředy, také byste neměli držet půst. Nejvíce nebezpečné jsou půsty pro pacienty s rakovinou jater nebo slinivky. Některé nemoci se mohou vlivem půstu zmírnit, ale pacienti musí být stále pod dohledem lékařů, aby bylo možné řešit všechny komplikace.
  • Běžné vedlejší účinky půstů jsou bolesti hlavy, únava, hypoglykémie, zácpa, akné, zhoršení tělesného zápachu a zapáchající dech.



Reklama

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.
Kategorie: Zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama