Jak dostat písničku z hlavy

Snad každému se jednou za čas stane, že se mu v hlavě usadí nějaká písnička, které se ne a ne zbavit. Takové písničky, kterým se říká “ušní červi” nebo “mozkoví červi”, nám mohou být příjemné až uvolňující… nebo se stát noční můrou. Proto si přečtěte následující rady, jak takovou písničku nadobro dostat z hlavy.

Metoda 1 z 2:
Věnujte se písničce naplno
Editovat

  1. 1
    Poslechněte si písničku od začátku do konce. Většina zaseklých melodií či “ušních červů” je často jen určitá část písničky, jako je například chytlavý refrén nebo jedna či dvě věty. Váš mozek si ji dokola přehrává, protože se “zasekl” a nedokáže v písničce pokračovat dál. Proto si písničku poslechněte od začátku do konce. Jedná se o nejefektivnější řešení, přesto se za některých okolností stává, že nezafunguje.[1]
    • Další věnování se písničce však neplatí na každého. Pokud se vám dělá husí kůže už jen z myšlenky na další poslech dané písničky, přeskočte k části s rozptylujícími technikami.
  2. 2
    Najděte si text. Nejasně nebo špatně zapamatované texty mohou způsobit, že váš mozek se cítí "frustrován”. Najděte si na internetu text písničky. Hlasitě nebo potichu si písničku zazpívejte, takže váš mozek ji bude moci zpracovat.
    • Pokud máte schopnost si celý text lehce zapamatovat, může to být jeden z důvodů, proč se vám písnička drží v hlavě tak dlouho.
  3. 3
    Zahrajte si písničku na nějaký hudební nástroj. Pokud umíte hrát na nějaký hudební nástroj, tak si tu písničku na něj zahrajte. Snaha vyřešit jak zahrát písničku vám, stejně jako mnoho dalším muzikantům, může pomoci.
    • Vymýšlejte nejrůznější variace, abyste rozbili ten neustále se opakující cyklus.
  4. 4
    Představte si, jak se písnička mění. Přestože se vám to může zdát náročné, pocit kontroly vás může zbavit úzkosti, kterou z celé situace máte. Na několik minut, nebo dokud se necítíte frustrovaní, vyzkoušejte změnit písničku podle následujících kroků:
    • Představte si, že snižujete hlasitost tak dlouho, dokud písnička zní jako šepot.
    • Představte si, že vaše mysl má mnoho místností. V jedné z nich stavte kolem písničky bariéry, díky kterým bude písnička postupně zabírat menší a menší oblast. Pokaždé, co přidáte další bariéru, tak se písnička stane tišší a tlumenější.
  5. 5
    Představte si, jak písnička končí. Jakmile písnička utichne, je na čase s ní skončit. Použijte vizualizační techniky k tomu, abyste ji nadobro dostali z hlavy:
    • Představte si ve vaší hlavě meč nebo nějaký ostrý předmět, který rozsekává lano mezi vaší myslí a písničkou.
    • Co nejpodrobněji si představte gramofon. Zblízka pozorujte jehlu pohybující se na desce při přehrávání písničky. Zvedňete jehlu a nasloucheje náhlému tichu.[2]
    • Až se dostanete na konec písničky, zazpívejte si poslední melodii (nahlas nebo potichu v hlavě) a pak nechte tón snižovat se tak dlouho, dokud je mnohem níže než všechny ostatní. Díky této metodě by vám písnička neměla začít v hlavě znovu hrát.
    Advertisement

Metoda 2 z 2:
Rozptylte se
Editovat

  1. 1
    Žvýkejte žvýkačku. Mnoho lidem pomáhá žvýkání žvýkačky, protože to narušuje schopnost “slyšet” hudbu v hlavě.[3] Žvýkání vám také může pomoci ignorovat písničku při následujícím kroku.
  2. 2
    Nechte volně plynout vaše myšlenky. Jedna studie ukázala, že pokud se urputně snažíte písničku dostat z hlavy, naopak vám potrvá mnohem déle ji z hlavy dostat. Dokonce se tak můžete do této nepříjemné situace dostávat častěji. [4] Pokuste se melodii ignorovat a myslete na něco jiného. Není to sice vždy úplně možné, ale snažte se o to alespoň po dobu několika minut.
  3. 3
    Řeště slovní hříčky. Přesmyčky, osmisměrky a jiné hry založené na slovech vám mohou pomoci dostat písničku z hlavy. [5] Přemýšlením nad slovy se zabývá stejná oblast mozku jako ta, co vám v hlavě hraje písničku. Soustřeďte se a váš mozek se bude moci věnovat pouze jedné z těchto dvou věcí.
    • Pokud nezpozorujete žádné zlepšení a cítíte se ještě více frustrovaní, zastavte. Pokud proti ušnímu červu bojujete, tak se někdy může stát, že se akorát zhorší.[4]
  4. 4
    Rozptylte se poklidnou verbální aktivitou. Pokud jste příliš zněklidněni ušním červem nebo tím, že situaci nedokážete ovládnout, může být vhodné zvolit nějakou uklidňující aktivitu. Tady jsou některé nápady, které využívají poslechová a jazyková centra mozku:[1]
    • Recitujte nebo si čtěte něco nahlas.
    • Bavte se s někým.
    • Meditujte.
    • Modlete se.
    • Čtěte knihu.
    • Sledujte televizi.
    • Hrajte počítačovou hru, v které se používá řeč a/nebo text.
  5. 5
    Poslechněte si hudební “léčbu”. Vždy si vyberte písničku, kterou máte rádi. Už jen pro jistotu, aby to byla vaše oblíbená písnička, která vám případně nahradí starou písničku v hlavě! Ideálně naleznete “léčebnou melodii", která z hlavy starou písničku vyžene, ale sama vám v hlavě nezůstane. Každý člověk má většinou jiné “léčebné melodie”, přesto ale exituje několik písniček, které podle průzkumu bývají nejčastější volbou:[1]
    • God Save the Queen
    • Karma Chameleon od Culture Club
    • Happy Birthday To You
    • znělka The A-Team
    • Kashmir od Led Zeppelin
    • Sledgehammer od Petera Gabriela
    • Pokud se vám tyto písničky nelíbí a nechcete je poslouchat, čtěte dále. Najdete tam rady, jak si najít vlastní “léčebnou melodii".
  6. 6
    Zpívejte si s méně známými písničkami. Začněte s písničkou, která se méně pravděpodobněji usadí ve vaší hlavě. Vyhýbejte se chytlavým melodiím a ideálně si najděte něco, co jste zatím slyšeli jen jednou nebo dvakrát. Čím těžší je zpívat si spolu s písničkou, tím méně pravděpodobné je, že vám zůstane v hlavě.
  7. 7
    Zpívejte si s písničkou, kterou dobře znáte. Pokud nic nefunguje, je na čase použít těžší kalibr. Po této léčbě se vám asi nějaká písnička zasekne v hlavě, ale snad se jedná o příjemnější písničku než byla ta předchozí. Tady jsou na výběr některé chytlavé písničky:
    • Písničky, které dobře znáte. Hlavně ty, které jsou pro vás plné nostalgie a máte je spojené s nějakou konkrétní vzpomínkou.[6]
    • Písničky, s kterýma se lehce zpívá. Tyto písničky mají tendenci mít melodie s dlouhým trváním a malým změnami v hladině tónu.[7] Tomu odpovídá většina popových písniček.
    • Písničky s častým opakováním. Mezi tyto písničky patří dětské říkanky, písničky s opakujicími se refrény a opět většina popových písniček.
  8. 8
    Věnujte se matematice. Často se můžete zbavit písničky počítáním matematických příkladů, protože na ně zaměříte všechnu svou pozornost.[8] Zkuste například vypočítat 8208 ÷ 17, nebo vyřešit 2 x 2 x 2 x 2...
    • Příklad, který je “příliš” těžký, vás však nebude bavit. Vyberte si něco, co je v rámci vašich možností.[9]
    Advertisement

TipyEditovat

  • Poslouchejte “bílý hluk”. Písnička sice není generována ve vašem ušním bubínku, ale mozek na ni využívá stejné neurony. Bílý hluk tyto neurony dostatečně zaměstná.
  • Zkuste si rukou vyťukat jiný rytmus.
  • Zkuste si písničku zahrát v hlavě pozpátku!
  • Poslechněte si hudbu k filmu. Jednotlivé zvukové stopy bývají u filmu obvykle dlouhé a postupně se rozvíjejí, takže u nich nehrozí repetice.
  • Poslechněte si úplně jinou písničku. Vyzkoušejte písničku s odlišným beatem nebo písničku z úplně jiného žánru.


ReferenceEditovat

  1. 1,01,11,2http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0086170
  2. http://www.bbc.com/news/magazine-17302237
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25896521
  4. 4,04,1Beaman, C.P. and T.I. Williams (2010) Earworms (stuck song syndrome): Towards a natural history of intrusive thoughts. British Journal of Psychology 101(4): 637–653.
  5. http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/9950143/Get-that-tune-out-of-your-head-scientists-find-how-to-get-rid-of-earworms.html
  6. Williamson, Victoria J. and Sagar R. Jilka. Experiencing earworms: An interview study of Involuntary Musical Imagery. Psychology of Music: September 2014, vol. 42, no. 5, pp.653-670
  7. Williamson, Victoria J. and Daniel Müllensiefen. Earworms from Three Angles: Situational Antecedents, Personality Predisposition and the Quest for a Musical Formula. Accessed at http://icmpc-escom2012.web.auth.gr/sites/default/files/papers/1124_Proc.pdf
  8. http://www.bbc.com/news/magazine-17302237
  9. http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/9950143/Get-that-tune-out-of-your-head-scientists-find-how-to-get-rid-of-earworms.html

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne