Jak být stoický

„Stoický“ je slovo, které popisuje lidi, kteří neprojevují emoce a příliš nemluví. Tento význam je sice zavedený, ale „stoicismus“ je původně filozofie, kterou vyznávali někteří antičtí Řekové a Římani a která měla lidem dodat větší štěstí díky tomu, že je naučila ovládat jejich negativní emoce. Ať už se chcete naučit stoickému klidu v moderním smyslu tohoto výrazu, nebo chcete přijmout tuto antickou filozofii a odstranit ze svého života smutek, v tomto článku se dozvíte, jak na to.

Část 1 ze 3: Naučte se moderní stoicismus

  1. 1
    Řešte si své emoce uvnitř. Nechávejte si své emoce pro sebe a neprojevujte je. Prožívejte je, ale nedávejte to najevo. Nechávejte si své emoce jen pro sebe.
    • Bude to vyžadovat trochu cviku. Můžete například sledovat emocionální filmy nebo seriály a trénovat si neprojevování emocí. Zkuste si například pustit na YouTube nějakou epizodu seriálu What Would You Do?
  2. 2
    Snažte se reagovat minimálně. Když se vám stane něco, co u vás vyvolá emocionální reakci, snažte se reagovat co nejméně. Hlídejte si své obličejové výrazy a vyhněte se pláči a viditelnému vzteku.
    • Snažte se myslet na něco jiného. Pokud s tím máte problém, zkuste si v hlavě přezpívat nějakou písničku, nebo se zaměřte na nějakou manuální činnost.
  3. 3
    Reagujte verbálně co nejméně. Když se vás někdo na něco zeptá, odpovídejte co nejstručněji. Když budete pod vlivem emocí, nemluvte s lidmi o svých pocitech a neříkejte nic, čím byste mohli prozradit, jak se cítíte.
  4. 4
    Obecně se snažte mluvit co nejméně. Měli byste mluvit tak málo, jak to bude možné. Získáte díky tomu stoičtější vzhled, ale kromě toho se vám to bude hodit pro případy, kdy budete muset dokázat udržet své emoce na uzdě.
  5. 5
    Nikomu dobrovolně neposkytujte informace. Stejně jako s odpovídáním na otázky byste neměli lidem říkat nic o sobě, o svých myšlenkách a o svých pocitech.
  6. 6
    Nikdy si nestěžujte. Stěžování je projevem mnoha vnitřních emocí, jako je smutek a vztek, takže byste se mu měli vyhýbat. Místo stěžování na něco, co vás trápí, převezměte kontrolu nad situací a snažte se daný problém vyřešit.
  7. 7
    Emoce si vyjadřujte později a v soukromí. Zametání emocí pod koberec a vyhýbání se jim je nezdravé, takže byste si na to měli dávat pozor. Najděte si zdravý způsob vyjadřování emocí, ale dělejte to v soukromí Můžete plakat do polštáře, zapisovat si své myšlenky a pocity do deníku, nebo si najít jiný způsob, jak se se svými pocity vypořádat.
    Advertisement

Část 2 ze 3: Přijměte tradiční stoickou filozofii

  1. 1
    Klaďte velký důraz na logiku. Stoicismus stojí na myšlence, že naše negativní emoce mohou způsobovat špatná rozhodnutí a obecně nám kazí život. Protože jsou emoce často nelogické, stoicismus se snaží každou vzniklou situaci řešit logicky. Snažte se ve svém každodenním životě postupovat logicky, abyste byli připravení na všechny emocionální situace.
  2. 2
    Zamyslete se nad svými předsudky. Možná máte pocit, že určitý životní styl, nebo způsob jednání je horší, než jiný. Tento způsob uvažování ovšem může vést k mnoha negativním emocím, které se projeví v případě, že s vámi lidé nebudou souhlasit. Zamyslete se nad svými předsudky a snažte se najít jiný způsob, jak v těchto situacích postupovat. Bude pro vás potom snadnější řešit vaše problémy.
  3. 3
    Omezte negativní emoce. Cílem stoicismu není minimalizovat všechny emoce, ale pouze negativní emoce. Tato filozofie se snaží usnadnit lidem život tím, že omezí dopad emocí, jako je smutek, vztek, strach, nebo závist. Pokud chcete praktikovat stoicismus, mělo by to být vaším hlavním cílem.
  4. 4
    Posilujte pozitivní emoce. Když budete omezovat negativní emoce, měli byste zároveň také posilovat pozitivní emoce a snažit se být co nejšťastnější. Pro některé lidi je téměř normální být v depresi a vyhýbat se pozitivním myšlenkám. Vaším dalším cílem by mělo být se tohoto zlozvyku zbavit.
  5. 5
    Stanovte si jiné priority. Lidé mají stále pocit, že jinde je tráva zelenější. Bez ohledu na to, jak skvěle se máme, jsme stále s něčím nespokojení. Stoicismus vás naučí přenastavit si priority tak, abyste byli spokojení s tím, co máte.
  6. 6
    Hledejte ve světě krásu. Součástí spokojenosti s tím, co máte, je být schopen hledat štěstí a krásu v okolním světě. Všichni jsme čas od času trochu nerudní (a je jisté, že žijeme v nerudné době), ale když se zastavíte a uvědomíte si, že svět je plný neuvěřitelně krásných věcí, začnete si více užívat života. Zastavte se a vychutnejte si přítomný okamžik. Užívejte si svoji dobrou náladu.
    • Zamyslete se nad tím: máte telefon o velikosti dlaně, který si s sebou můžete vzít kamkoli a zavolat z něho komukoli na světě. To je přece skvělé. Žijeme uvnitř sci-fi románu.
    • I příroda je naprosto neuvěřitelná. Věděli jste, že na světe rostou stromy, které jsou vyšší, než socha svobody, nebo Big Ben? Úžasné!
  7. 7
    Vyhněte se permanentnosti. Když se upínáme na věci, lidi, nebo situace, jsme náchylnější k výkyvům nálad, když o tyto věci přijdeme. Filozofie stoicismu nás učí, abychom byli otevření změnám a naučili se je akceptovat. Musíte se umět vzdát pocitu, že věci ve vašem životě musejí být permanentní, abyste se vyhnuli negativním emocím, které by pramenily z jejich ztráty.
  8. 8
    Přečtěte si práce stoických filozofů. Zjistěte si toho o stoicismu více a čtěte práce stoických filozofů. Pochopíte díky tomu podstatu tohoto přístupu k životu. Stoicismus, který byl v antických dobách považován téměř za náboženství, byl vysoce ceněn a praktikovali ho vzdělaní lidé, takže existuje spousta textů, které jsou velmi zajímavé. Mnoho slavných historických osobností, jako byl Cicero, nebo Marcus Aurelius vyznávali Stoicismus. Vyhledejte si jejich práce.
    Advertisement

Část 3 ze 3: Jak aplikovat stoicismus v běžném životě

  1. 1
    Zbavte se vzteku. Když zjistíte, že vás něco rozzlobilo, zastavte se. Zamyslete se! Pomůže vám nějak, že se rozčílíte? Ne. Vaše emocionální reakce nedokáže změnit nastalou situaci. Jen vaše činy mohou změnit to, co se děje. Když vás něco rozzlobí, snažte se co nejrychleji najít řešení daného problému.
  2. 2
    Prožívejte život prostřednictvím ostatních lidí. Pokud vás někdo naštval nebo frustroval, snažte se vnímat daný problém jeho očima. Uvědomte si, že všichni dělají chyby. Lidé málokdy dělají věci se zlým úmyslem, nebo s chutí působit problémy. Většinou si myslí, že jednají správně. Snažte se pochopit, že se jim mohou přihodit chyby a odpouštějte jim, abyste mohli společně pracovat na nápravě.
  3. 3
    Dovolte si prožívat smutek. Nesnažte se vyřadit smutek ze svého života. Nesnažte se zbavit se smutku. Neměli byste ho ani potlačovat a neřešit ho, tento přístup je velmi nezdravý. Měli byste si smutek prožít, ale nezabývat se jím příliš dlouho. Několik dnů buďte smutní, ale potom pokračujte ve svém životě. Bez ohledu na to, proč se cítíte smutně, vám nepomůže, když se budete vyhýbat štěstí.
  4. 4
    Představujte si ztrátu. Říká se tomu negativní vizualizace. Negativní vizualizace je běžným trikem stoiků. Představujte si svůj život bez něčeho, co je pro vás důležité a co potřebujete. Můžete si představovat, že jste přišli o práci, že se s vámi váš partner rozešel, nebo že vám sebrali dítě. Zní to velmi nepříjemně a v žádném případě to není zábavné, ale pomůže vám to více si užívat ostatní věci ve vašem životě a naučí vás to vypořádat se se ztrátou a připravit se na ni.
  5. 5
    Udržujte si odstup. Této praktice se říká projektivní vizualizace. Přestože není tak účinná, jako ta předchozí, může se vám více hodit, když budete čelit něčemu, co vás frustruje. Představujte si, že se tato špatná věc neděje vám, ale někomu jinému a zamyslete se nad tím, co byste mu poradili. Jak by se změnil váš názor na tuto situaci? Většinou platí, že když se něco špatného děje někomu jinému, říkáme mu, že je nám ho líto, ale že se takové věci v životě prostě dějí. A přesně taková je pravda: v životě se dějí věci, které nemůžeme ovládat a když z nich budeme zbytečně příliš smutní, nic se tím nezlepší. Aplikujte tyto myšlenky na svoji vlastní situaci a možná se budete cítit lépe.
  6. 6
    Prožívejte přítomný okamžik. Užívejte si to, co děláte právě teď. Jak jsme již uvedli, lidé mají sklony být stále nespokojení bez ohledu na to, co zrovna dělají nebo mají. Musíte s tímto pocitem bojovat a naučit se ocenit každou situaci, ve které se zrovna nacházíte. V tuto chvíli se vám bude hodit negativní vizualizace. Uvědomte si, že svět je skvělým místem a bez ohledu na to, jak negativní se vám zdá, je stále plný vodopádů, zářivě barevných ptáků, prozpěvujících si dětí a lidí, kteří vás mají rádi.
  7. 7
    Akceptujte a očekávejte změny. Stoici bojují proti pocitu permanence, proti myšlence, že by věci měly zůstávat stále stejné. Musíte si uvědomit, že změny jsou dobré. Když se věci, které máme rádi, chýlí ke konci, někdy není snadné to akceptovat, ale musíte si pamatovat, že když něco dobrého končí, pouze se vám tím otevírají nové možnosti pro ještě více dobrých věcí. Když se vám stane naopak něco špatného a budete mít pocit, že to nikdy neskončí, také si uvědomte, že to tak není a že vše jednou skončí.
    • Zde se dostáváme k populární mantře stoiků, kterou často uvádí Joseph Campbell: „I tohle jednou přejde.“ Opakujte si tuto frázi, dokud se nebudete cítit lépe.
  8. 8
    Važte si toho, co máte. Nejdůležitějším aspektem stoicismu je vážit si toho, co máte, dokud to máte. Nestěžujte si na to, že vaše přítelkyně chrápe, nebo že vaše dítě pláče, nebo že si váš pes chce stále hrát. Kdybyste tyto věci neměli, moc by vám chyběly. Važte si jich a svým blízkým co nejčastěji říkejte, že je máte rádi.
    Advertisement

Tipy

  • Dýchejte zhluboka. Kyslík vám pomůže uvolnit se, což vám umožní zachovat stoický klid.
  • Nemusíte si libovat v tajemnosti a také byste se neměli snažit příliš usilovně. Lidé by stoicismus měli brát jako součást vaší povahy – toho, kým v jádru jste – ne jako nějakou vaši roli. Když budete budit dojem, že stoicismus jen předstíráte, lidé si nebudou myslet, že jste tajemní, ale spíše že jste dětinští.
  • Pohybujte se a mluvte co nejméně. Dělejte všechno tak efektivně, jako kdybyste byli leniví, ale stále si dávejte pozor na držení těla.
  • Svěřujte se někomu, komu důvěřujete. Někdy není dobré nechávat si své pocity pro sebe. Najděte si někoho, komu silně důvěřujete a komu se můžete svěřit s čímkoli. Když takového člověka nebudete mít, stanete se chladnými, paranoidními a necitelnými.
  • Je pravda, že modelky jsou vedeny k tomu, aby se chovali stoicky, ale přesto vám to nedodá na přitažlivosti. Modelky mají být pouze pohyblivými manekýnami a stoický vzhled je součástí jejich povahy. Přesto ovšem stoicismus dodá ženám více ženskosti a u mužů vzbudí dojem moci.
  • V přítomnosti lidí, kterým silně důvěřujete, se nemusíte hlídat.


Advertisement

Varování

  • Stoicismus neznamená, že byste se měli chovat neslušně a nemyslet na ostatní. Neignorujte lidi, ani se nevyhýbejte odpovědím na jejich otázky – je v pořádku dát najevo, že nemáte chuť mluvit o určitých tématech, ale neměli byste se chovat zle a nevychovaně a odmítat lidem poskytovat informace, které si mohou snadno vyhledat.
  • Dejte si pozor, abyste nebyli nesrozumitelní. Lidé by se s vámi nechtěli bavit a mysleli by si, že jste ztracený případ. Možná by si dokonce mohli myslet, že jste nevychovaní.


Advertisement

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement