Jak být méně sobečtí

Spoluautor Trudi Griffin, LPC

Poukázala více než jedna osoba na to jak jste sobečtí? Jestli máte tendenci myslet si, že jste střed vesmíru, vždy trváte na svém, a nesnášíte dělení se, nebo dělat laskavosti pro ostatní, pak ano, pravděpodobně máte malý problém se sobeckostí. Ačkoliv se sobeckosti neodnaučíte ze dne na den, je zde pár rad, jak se stát člověkem, který více dává, než bere.

Část 1 ze 3: Uvědomení si sám sebe

  1. 1
    Přidejte se k týmu. K jakémukoliv týmu chcete. Přidejte se ke sportovnímu týmu, nebo uvítacímu výboru ve vašem sousedství, nebo se přidejte do klubu francouzštiny po škole. Nezáleží na tom, jakou aktivitu si zvolíte, pobyt v týmu vám ukáže, jak je spolupráce s ostatními důležitá, a že mnoho jednotlivců potřebuje mít podporu, aby mohli uspět; být týmovým hráčem vyžaduje nesobeckost, takže přidat se k nějakému týmu je skvělé pro trénování velkorysosti a férovosti. Úspěšná týmová práce je také rozhodující dovedností pro spoustu povolání. [1]
    • Být součástí týmu a upřednostňovat potřeby jiných před svými, pro vás může být těžší, než pro ostatní, protože jste kritizováni za to, že jste sobečtí, což může uškodit celému týmu.
  2. 2
    Procvičujte si empatii. Empatie znamená porozumět, nebo sdílet pocity s další osobou, nebo se do nich vcítit. Empatie je dovednost, na které se dá pracovat a posilovat, a může vám pomoci být méně sobečtí. Pracujte na porozumění toho, co se vám ostatní snaží říct a na odkládání vlastních potřeb; pokud to budete praktikovat, máte větší šance stát se velkorysým a chápajícím člověkem. [2] Některé způsoby procvičování empatie zahrnují: [3]
    • Ptejte se lidí, jak se mají. Místo toho, abyste měli předsudky, nebo se někomu vyhýbali, když s ním v něčem nesouhlasíte, zeptejte se ho na jeho život. Zajímejte se a soustřeďte se na tuto osobu a uvidíte, jestli dokážete pochopit jeho pohled na věc.
    • Odůvodněte si, proč se někdo chová tak, jak se chová. Pokud stojíte ve frontě na pokladnu za starší paní, které trvá delší dobu placení, snažte se nebýt odsuzující a frustrovaní. Pravděpodobně tato žena stráví většinu dní sama, a povídá si s prodavačem trochu déle, protože se málokdy s někým vidí. Nezáleží na tom, jestli je to pravý důvod, proč zdržuje frontu; záleží na tom, že vám to pomůže vcítit se do ostatních lidí.
  3. 3
    Vyvažujte své potřeby s potřebami jiných. Pokud máte tendence být pořád na prvním místě, musíte dostat, co chcete a když to chcete, musíte začít hledat cestu a najít rovnováhu ve vašich vztazích. Začněte myslet na vše děti, přátele, věci, které chtějí ostatní, i když to je v rozporu s vašimi potřebami. Kdykoliv jste v rozporuplné situaci, myslete na to, co by udělalo ostatní šťastné, místo toho, abyste mysleli na to, co by uspokojilo vás. Snažte se hledat kompromisy, nebo odkládat své potřeby.
    • Pamatujte, že potřeby, touhy a přání ostatních mají stejnou váhu.
    • Pokud váš partner opravdu chce sledovat svůj oblíbený basketbalový tým při rozhodujícím zápasu, ale vy chcete jít radši do kina, dejte tentokrát partnerovi, co chce.
  4. 4
    Oceňte, co pro vás dělají ostatní. Pokud zjistíte, že ostatní využíváte a očekáváte od nich laskavosti, jako například, že vás kamarád vždy odveze, nebo vám někdo pomáhá najít práci, je načase říct "Děkuji." Pokud vám někdo udělá laskavost, nebo je na vás milý, projevte mu vděčnost tím, že mu poděkujete, slovy, nebo dokonce dopisem, nebo malým dárkem. Dejte mu vědět, že opravdu oceňujete, že změnil své plány, aby vám pomohl.
    • Zkuste dělat dobré skutky pro své přátele, nebo dokonce cizí lidi, bez jakéhokoliv očekávání odplaty. Opravdu nesobecký čin z laskavosti, bez očekávání nějaké odměny, nebo chvály. [4]
  5. 5
    Naučte se kompromisům. Hledejte šťastnou střední cestu, kde každý, kdo je v situaci zapojen, může dostat trochu toho, co chce. Umění kompromisu je dovednost, která vám pomůže uspět nejet v přátelství a ve vztahu, ale také ve světě obchodu. [5]
    • Když se snažíte řešit problém, zamyslete se nad tím, kdo chce svoji věc víc. Pokud vy a vaše kamarádka vybíráte film, a ona umírala touhou vidět určitý film, zatímco vy byste pouze raději podívala na něco jiného, nechte ji, ať vybere sama.
    • Pokud se necítíte tak jistí ve svém postoji, udělejte dohodu, která udělá radost ostatním lidem. Příště až budete opravdu něco chtít, vrátí se vám to. Všechno je to jen o tom vybírat si, co vám za to stojí, a co zase ne.
    • Před tím, než uděláte dohodu, ujistěte se, že každý měl prostor vyjádřit svůj názor. To vám pomůže mít pohled na věc i z jiné perspektivy, než se rozhodnete.
  6. 6
    Podělte se. Nechte kamarádku, ať si půjčí vaše oblíbené šaty. Podělte se o oběd s kamarádem, který si svůj zapomněl. Nechte svého přítele půjčit si na odpoledne vaše stereo.
    • Zvykněte si na půjčování věcí, které jste si před tím chránili. Pomůže vám to ukázat ostatním, že vám na nich záleží, a bude pro vás jednodušší být osoba, která dává. Změní to vaši perspektivu od někoho, kdo je sobecký, k někomu kdo je nesobecký.
  7. 7
    Dělejte dobrovolníka. Najděte si čas na dobrovolnictví ve vaší komunitě, ve škole, práci, nebo jiných aktivitách. Můžete pracovat v knihovně vaší školy, uklízet místní park, pracovat ve vývařovně, nebo trávit čas učením dospělých a dětí číst. Dobrovolnictví rozšiřuje vaši perspektivu tím, že vidíte, jak ostatní potřebují pomoc a jaký můžete udělat rozdíl. Dobrovolnictví vám také pomůže více ocenit to, co máte, když vidíte, že ostatní nemají takové štěstí mít všechny ty věci, co máte vy.
    • Dejte si cíl, dělat dobrovolníka minimálně jednou týdně, a uvidíte, že se budete cítit mnohem méně sobečtí.
    Reklama

Část 2 ze 3: Být lepším kamarádem

  1. 1
    Buďte lepším posluchačem. Pokud chcete přestat být sobečtí, musíte se naučit naslouchat ostatním lidem. A to znamená, že byste měli opravdu poslouchat, ne jen přikyvovat a říkat "hm hm," dokud nejste na řadě s mluvením. Naslouchání znamená přijímat, co ostatní říkají, pamatovat si, co říkají, a porozumět problémům vašich přátel, partnera a kolegů. Také pomůže, pokud kladete dodatečné otázky, které dají možnost vašemu partnerovi, se na konci vyjádřit. [6]
    • Nepřerušujte!
    • Až váš kamarád přestane mluvit, dejte mu pozornou odpověď tím, že poukážete na pointu v konverzaci, abyste ukázali, že jste opravdu poslouchali.
    • Pokud má váš kamarád problém, nesrovnávejte neustále jeho problém se svým problémem, čímž se snažíte ukázat, že váš je mnohem horší. Každý problém vnímejte takový, jaký je, a snažte se dávat dobrou radu, pokud můžete, ale nesnažte se to dělat celé o vás. Můžete říct něco jako, "Já jsem byl v podobné situaci a tohle mi pomohlo. Myslíš si, že by ti to také mohlo pomoci?"
  2. 2
    Nechte vašeho kamaráda vybrat, co budete dělat. Toto malé, jednoduché gesto, by mohlo udělat ve vašem přátelství velký rozdíl. Jedním z klíčů k tomu, jak být dobrým přítelem je podpora, což znamená sem tam podporovat aktivity vašeho kamaráda. [7] Příště, až si vyrazíte se svým kamarádem, nechte ho vybrat film, restauraci, bar, nebo aktivitu, kterou budete společně dělat.
    • Jakmile si na to jednou zvyknete, možná zjistíte, že vás těší dělat lidi, na kterých vám záleží, šťastné.
    • Také se můžete střídat. Kamarád může vybrat, co budete dělat jeden týden, a vy můžete vybírat příště.
  3. 3
    Uvařte pro vašeho kamaráda jídlo. Běžte do obchodu, nakupte věci, které víte, že váš kamarád bude milovat, a poté nejméně hodinu stravte u vaření výborného jídla a zdobení stolu. Příprava jídla pro kamaráda vyžaduje čas, peníze a snahu, a vy uvidíte, jak je příjemné dělat něco hezkého pro druhé. [8] Je to obzvláště hezké gesto, pokud je váš kamarád unavený, nešťastný, nebo potřebuje utěšit.
    • Když k sobě kamaráda pozvete, nechtějte po něm, aby něco nosil, kromě pití. Vy budete ti, co dnes pracují.
    • Pokud zjistíte, že se vám vaření pro ostatní líbí, můžete začít dokonce péct sušenky, nebo košíčky a odpoledne je odnést vašim přátelům domů.
  4. 4
    Dávejte dobré rady. Zastavení se, abyste dali dobrou, dobře míněnou radu vašemu kamarádovi vám pomůže cítit se míň sobečtí a více dávající. Ne všechny dary jsou hmotné; někdy nejlepší věc, kterou můžete udělat, je pomoci kamarádovi vyřešit jeho problémy. Ale neříkejte mu jen to, co chce slyšet; místo toho si dejte na čas a dejte mu smysluplnou a splnitelnou radu, která může doopravdy změnit jeho život.
    • Dávání dobrých rad vašim přátelům vám také pomůže uvědomit si, co vaši přátelé opravdu potřebují, a ne co potřebujete vy.
  5. 5
    Přestaňte neustále mluvit o sobě. To se snáz řekne, než provede. Ačkoliv být sobecký a být sebestředný není úplně stejná věc, jdou ruku v ruce. Takže se snažte mluvit o sobě pouze třetinu času, kdy jste s přáteli; zbytek času byste měli strávit mluvením o vašem kamarádovi, lidech které znáte, nebo o dalších tématech.
    • Pokud váš kamarád má problém, a vy jste zažili něco podobného, je v pořádku mu stručně sdělit, že jste něco takového prožili, pokud je vaším cílem ukázat vašemu kamarádovi, že rozumíte, o čem mluví. Poté co toto zmíníte, rychle otočte pozornost opět na něj, aby mohl pokračovat v mluvení.
  6. 6
    Ptejte se přátel na jejich život. Pokud to běžně neděláte, měli byste si z toho udělat zvyk. Až se příště potkáte s vašimi přáteli, zeptejte se jich, jak se mají, jak se cítí, co se stalo v posledních dnech, nebo co plánují na tento týden. [9] Snažte se, aby nebylo moc vidět, že se snažíte změnit vaše chování a nezahrnujte je otázkami, místo toho, se snažte najít si cestu, jak se budete ptát, jak se mají a co je nového.
    • Ukazování zájmu o ostatní, je další skvělý způsob jak být méně sobečtí.
    • Nemělo by to být pouze povrchní. Měli byste se vašich přátel ptát na jejich život, protože jste přítel, a protože se staráte.
  7. 7
    Dělejte svému kamarádovi laskavost jen tak. Nedělejte kamarádovi laskavost pouze jako trik, jak získat něco co chcete později; dělejte to z dobroty vašeho srdce. Laskavost může být veliká, nebo malá, cokoliv od koupení kávy vašemu kamarádovi, když se zasekl ve studovně, až strávením tří hodin vašeho odpoledne snahou vysvětlit mu chemické rovnice. Pokud vidíte, že váš kamarád opravdu něco potřebuje, ale bojí se zeptat, vy byste měli být ti, kteří mu to navrhnou ještě před tím, něž se váš kamarád zeptá. [10]
    • Někdy můžete udělat kamarádovi laskavost, i když nic nepotřebuje, jen proto, že jste něco viděli a vzpomněli si na něj.
    Reklama

Část 3 ze 3: Dát najevo vděčnost

  1. 1
    Udělejte si každý měsíc seznam vděčnosti. Jeden den v měsíci, věnujte alespoň 15 minut tím, že si zapíšete všechny věci, za které jste vděční. Nepřestávejte, dokut nepřijdete nejméně na deset věcí, za které jste vděční. Nechte si seznam, a přidávejte na něj věci každý měsíc. Použijte to jako připomínku, že váš život je dobrý, a myslete na to, jak jste vděční za lidi ve svém životě. Potom běžte ven a řeknětejim to!
  2. 2
    Dávejte drobné dárky. Jistě, dávat svým přátelům, rodině, partnerovi dárek na jejich narozeniny, je hezké gesto. A ještě hezčí a spontánnější gesto bude, když dáte vašemu kamarádovi dárek jen proto, že jste vděční, že ho znáte. Pokud to začnete dělat, budou všichni šťastnější. [11]
    • Nemusí to být něco nového, nebo drahého. Může to být suvenýr, použitá kniha, nebo šperk. Důležité je to, že ukazujete svému kamarádovi, že jste vděční; na ceně dárku tolik nezáleži.
  3. 3
    Darujte něco, co milujete. To je další skvělý způsob, jak ukázat vděčnost. Dát pryč tričko, které vás nezajímá je jedna věc, ale darovat svůj oblíbený svetr vaší mladší sestře, nebo nejlepší kamarádce, je něco jiného. Pokud máte něco, k čemu jste přilnuli, ale už pro to nemáte pořádné využití, dejte to někomu, kdo to může opravdu využít, i když pro vás ta věc znamená hodně. Tento způsob darování může být nakažlivý; myslete na to, jak se dobro, které vytváříte, rozšíří i mimo jeho přímý zdroj! [12]
    • Zvykat si darovat věci, které milujete, vám pomůže být méně sobečtí, a méně majetničtí.
  4. 4
    Oceňte přírodu. Běžte na výšlap, nebo si zaběhejte v parku. Běžte na dlouhou procházku po pláži. Zahrňte se přírodou, ponořte se do krásy, a soustřeďte se dar okamžiku. Když budete respektovat krásu přírody, pomůže vám to být více vděční za to, co máte a chtít dávat ostatním. [13]
    • Pobyt v přírodě vám také pomůže dát věci do perspektivy. Bude vám dělat potíže si vybavit vaši vlastí malou perspektivu jako nejdůležitější, když budete stát pod chrlícím a silným vodopádem.
  5. 5
    Pište děkovné pohledy. Kdykoliv pro vás někdo udělá něco, na čem vám opravdu záleží, věnujte chvilku na sepsání děkovného pohledu. Nezapomeňte se zmínit, jak moc pro vás znamená, co tato osoba pro vás udělala. Neposílejte pohledy jen učitelům, kolegům, nebo profesorům; zvykněte si na psaní pohledů blízkým a drahým přátelům, abyste jim ukázali, že si všímáte jejich snahy a jste za ně věční.
    • Kupte si balení děkovných pohledů. Dějte si za cíl všechny je použít během roku.
    Reklama

Tipy

  • Buďte rádi, že máte prostředky na to, abyste mohli pomoci méně šťastným, než jste vy. Myslete na ně, a buďte vděční za to, co máte.
  • Zkuste si představit, jaké by to bylo, jít hladoví a nevědět, kdy budete mít další jídlo. Jít bez jídla a pití kromě vody, nejméně 3 dny. Potom jděte do vaší místní potravinové banky a věnujte jim krabici jídla. A potom se podívejte na vaše nejdražší oblečení, je tato věc opravdu cennější než jídlo, nebo naděje pro lidi hladové a bez naděje?
Reklama

Varování

  • Nezacházejte příliš daleko, nebo vás mohou lidi začít využívat. Buďte silní a chraňte sami sebe, ale také buďte flexibilní a ochotní sdílet svůj čas, prostředky a lásku s těmi, které považujete za dobré, důvěryhodné lidi.
Reklama

O tomto wikiHow

Licencovaná profesionální poradkyně
Spoluautorem tohoto článku je Trudi Griffin, LPC. Trudi Griffin je licencovaný profesionální poradce ve Wisconsinu. V roce 2011 získala titul MS v Klinickém poradenství pro duševní zdraví na Marquette University.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama