Jak být klidný

Většina lidí může být klidnější, než jsou. Klidní lidé jsou šťastnější a ostatní lidé se s nimi také cítí klidněji. Jistě jste už někdy byli vděční někomu, kdo dokázal být klidný i ve stresující situaci. Měli byste se správně stravovat, cvičit, meditovat a naučit se užívat si relaxaci a aromaterapii. Zkuste si některé z našich tipů a určitě budete brzy klidnější a šťastnější. Dokáže to každý, tak proč si to nezkusit!

Část 1 ze 3: Změňte svůj přístup

  1. 1
    Buďte k sobě laskaví. Být klidný znamená mít rád sám sebe (což ovšem neznamená být sebestředný). V dnešní době je bohužel běžné, že jsou lidé negativní a stále sami sebe kritizují. Když jste příliš sebekritičtí, nemáte se rádi a nedůvěřujete sami sobě, nemůžete být skutečně klidní. Tyto pocity nás znervózňují a musíme se jich zbavit. Připomínejte si, že byste měli mít sami sebe rádi a věřit si.
    • Mluvte sami k sobě pozitivně. Když se spustí negativní myšlení a sebekritika, připomínejte si, že si zasloužíte úctu a měli byste se všech negativních myšlenek zbavit.
    • Uvědomte si, že všichni děláme chyby. Kdyby se nám všechno povedlo hned napoprvé a měli bychom všechno, co si přejeme, jaký by měl život smysl?
    • Uvědomte si svoji hodnotu. Každý den si připomínejte své silné stránky a své ctnosti a uvědomujte si, čím přispíváte společnosti.
  2. 2
    Naučte se odpouštět sobě i ostatním. Když nebudete schopni odpouštět, budete stále nespokojení a budete bojovat sami se sebou. Chování zášti, zahořklost a neustálý vztek vytváří vnitřní napětí, které vám způsobuje, že se nikdy nedokážete zbavit svých problémů z minulosti. Opravdu si chcete toto břemeno nosit s sebou až do smrti? Uvědomte si, že i vaše zdraví je ovlivněno tím, co si myslíte. Váš krevní tlak, srdeční tep a duševní zdraví bude trpět, když nebudete schopni odpouštět.
    • Je těžké žít klidný život, když neustále někoho nenávidíte, chcete se mstít a vidíte ve všem jen to špatné. Odpouštění nás naučí být laskaví a zbavit se těchto zátěží. Odpouštění vám dopřeje klid, protože už nebudete muset trávit život tím, že budete nenávidět ostatní lidi.
    • Připomínejte si, že když někomu odpustíte, zbavíte se toxických pocitů. Nejde o souhlas s tím, co vám lidé provedli, ale jde o uvědomění si, že vám činy ostatních lidí neovlivňují život.
    • Když budete mít na někoho vztek, snažte se zastavit se a zamyslet se. Dýchejte zhluboka. Máte ze svého vzteku lepší pocit? Máte radost z toho, že k někomu chováte zášť? Chtěli by vaši milovaní vidět, jak trpíte? Odpovědi na tyto otázky jsou „ne“, takže se těchto negativních pocitů zbavte a nahraďte je pozitivními pocity.
  3. 3
    Mějte trpělivost. Trpělivost je součástí klidného života. Netrpělivost je zdrojem napětí a neklidu. Netrpělivost říká „chci všechno hned“ a když se to nestane hned, ztrácíme hlavu a náš krevní tlak roste. Netrpělivost je často spojena s nerealistickými očekáváními ohledně světa a ostatních lidí (máte vysoké nároky jak na sebe, tak na ostatní lidi) a bývá spojena také s perfekcionismem, který neumožňuje dělat chyby, nebo se na chvíli zastavit. Klidní lidé dobře vědí, že všechno nejde vždy podle plánu a že když se budou snažit věci urychlit, vyskytne se ještě více chyb.
    • Když zjistíte, že na něco příliš spěcháte, zastavte se a zhodnoťte celou situaci. Co hrozného se stane, když nedostanete to, co chcete teď hned? Pokud se nestane nic, přestaňte se tím stresovat. Pouze si to celé zhoršíte a váš život nebude stát za nic.
    • Pokud nedokážete být trpěliví, musíte se to naučit. Začněte s malými věcmi, jako jsou například fronty v obchodech. Zkuste se něčím rozptýlit – čtěte si nadpisy časopisů v regálech. Postupně se vypracujte až k důležitějším věcem, jako je trpělivost při řízení auta nebo trpělivost s dětmi.
  4. 4
    Než se začnete strachovat, zamyslete se. Většinou je v pořádku nedělat si starosti. Většinou jsou situace, dohady, negativita a šílené myšlenky systémů pouze hlukem. Když mu budete podléhat, spadnete do kolotoče neklidu, ze kterého nebudete moci uniknout. Budete potom stále na nohou a nebudete schopni se zastavit. Moudrý člověk ví, co má číst, co má poslouchat a co má ignorovat. Moudrý člověk je klidný, protože využívá svých znalostí k tomu, aby žil hodnotnější a šťastnější život. Přehnané reakce na strach jsou pro moudrého člověka včerejšími novinami.
  5. 5
    Zpomalte svůj život. Mnoho lidí se snaží všeho dosáhnout ihned a získat odměnu ještě dříve, než vykonají potřebnou práci. Zamyslete se nad tím, jak to vypadá, když letadlo dosedne a všichni lidé se začnou tlačit k východu. Měli byste vědět, kdy je nutné spěchat a kdy je naopak nutné trochu zpomalit. Brzy zjistíte, že ve většině situací je mnohem lepší zpomalit.
    • Když zpomalíte, budete moci dělat věci pořádně a správně, takže se vám povedou napoprvé. Díky tomu si ušetříte spoustu času i stresu.
    Reklama

Část 2 ze 3: Změňte své chování

  1. 1
    Vyčkejte se svými reakcemi. Když máte pocit, že byste měli na nějakou situaci hned zareagovat, zkuste nejprve křik nebo slzy zadržet. Zamyslete se nad tím, jak se skutečně cítíte. Když začnete ihned reagovat, nabalí se to na vás jako sněhová koule a nakonec to přeženete. Neměli byste své pocity potlačovat, ale měli byste si najít bezpečný způsob, jak je vyjadřovat, nebo si je odložit na bezpečnější dobu.
    • Když počkáte několik dní, než budete mluvit s někým, kdo vás naštval, dosáhnete lepších výsledků. Budete mít šanci se uklidnit a budete se cítit lépe a nebude pro vás problém se v klidu vyjádřit.
  2. 2
    Mějte správný pohled na věd. Zamyslete se nad tím, co se děje okolo vás a zjistěte, jak to ovlivňuje váš život. Jde skutečně o tak důležitou věc, nebo je to něco malého, co nebude mít sáhodlouhé dopady? Srovnejte si situaci s problémy jiných lidí – někteří lidé mají rakovinu, jiným zase voda odnese dům. Je váš problém skutečně tak vážný? Pokud ne, nedělejte si s ním starosti. Když se naučíte neřešit malé věci, budete prožívat svůj život mnohem šťastněji.
  3. 3
    Zamyslete se nad tím, jak by reagovala vaše babička. Postupem času jsou lidé stále více klidnější. To proto, že si všichni procházíme mnoha problémy, které nakonec úspěšně překonáme a víme tedy, že i tento problém nakonec zvládneme. Zkuste tuto techniku aplikovat na vaši současnou situaci. Kdyby se vaše babička vašemu problému zasmála a bez problémů by ho vyřešila, měli byste udělat to samé.
  4. 4
    Nebuďte leniví. Lenost a odkládání jsou největšími zdroji stresu. Když se naučíte zvládat všechno včas, brzy budete mnohem klidnější. Musíte se umět soustředit na práci v době, kdy je to potřeba a nenechat se ničím rozptylovat.
    • Lidé se často přes den zdrží tím, že si kontrolují emaily. Vyhraďte si konkrétní čas na čtení emailů a nevěnujte se této činnosti jindy.
  5. 5
    Nebuďte dramatičtí. Dramatické scény s lidmi jsou dalším zdrojem stresu. Snažte se vyhnout se všem těmto věcem. Měli byste pracovat na tom, abyste žádné scény nedělali a žádných se ani neúčastnili. Naučte se komunikovat a mějte trpělivost. Dopřejte lidem možnost se vyjádřit. Pokud máte ve svém okolí někoho, kdo vám často dělá scény, vyhýbejte se mu.
    Reklama

Část 3 ze 3: Zklidňující techniky

  1. 1
    Naučte se zklidnit se v případě potřeby. Pokud se s někým hádáte, nebo máte problém zůstat v klidu, budete se muset naučit techniky, které vám umožní se okamžitě zbavit všech negativních pocitů. Když budete umět lépe komunikovat a naučíte se říkat lidem, jak se cítíte, půjde vám to mnohem lépe. Pokud to neumíte, zkuste si v hlavě zpívat písničku.
  2. 2
    Zkuste aromaterapii. Aromaterapie má skvělé zklidňující účinky. Používejte různé esenciální oleje, které vás uklidní i v době největšího stresu. Aromaterapie je obsáhlý obor a je dobré si nejprve přečíst nějakou knížku. Až si zjistíte všechny důležité informace, můžete se tomu začít věnovat.
    • Oleje můžete použít při relaxačních masážích.
    • Můžete si pomocí esenciálních olejů provonět pokoj.
    • Skvělé jsou také aromaterapeutické koupele.
  3. 3
    Meditujte. Meditace je úžasnou relaxační technikou. Najděte si klidné místo, sedněte si a všechny své myšlenky obraťte do nejklidnějšího místa své mysli. Soustřeďte se na přirozené zvuky kolem sebe a zbavte se všech starostí.
    • Nemusíte říkat „omm“, ani zapalovat vonné tyčinky – stačí si jen na chvíli sednout a přemýšlet tak, abyste zpomalili své myšlenky a zbavili se veškerého stresu.
  4. 4
    Poslouchejte hudbu. Hudba má uvolňující účinky na naše myšlení. Pokud se vám nedaří se uklidnit, pusťte si nějakou klidnou hudbu. Neposlouchejte žádnou rychlou ani údernou hudbu, i když ji máte rádi. Musíte si pustit něco klidného.
    • Klasická hudba vás dokonale uklidní. Pusťte si například něco od Clauda Debussyho.
    • Můžete si pustit i moderní relaxační hudbu, například Enyu.
    • Pokud nechcete poslouchat hudbu, ale raději uklidňující zvuky, otevřete si stránku http://mynoise.net/, která vám místo hudby bude pouštět relaxační zvuky přírody.
  5. 5
    Cvičte. Cvičení vás zbaví napětí a přebytečné energie a značně vás zklidní. Také díky němu budete zdravější a budete se celkově cítit lépe. Nemusíte zvedat těžké činky, ani běhat desítky kilometrů. Stačí udělat si několik dřepů, nebo se proběhnout okolo domu.
  6. 6
    Zahrajte si nějakou hru. Video hry, deskové hry a karetní hry našim mozkům umožní se trochu pobavit. Zahrajte si s kamarády, nebo sami a uvidíte, že vás to uklidní. Nejlépe to funguje, když si můžete zahrát se svými milovanými, protože se u toho ještě pořádně zasmějete.
    • Pokud jste sami, nejlepší bude zahrát si solitéra, nebo nějakou počítačovou hru.
    • Pokud máte více lidí, zahrajte si nějakou deskovou hru, nebo třeba Člověče nezlob se.
  7. 7
    Hrajte si s dětmi nebo se zvířaty. Děti a zvířata se umí uvolnit a užít si zábavu. Pokud se nedokážete zklidnit a uvolnit, hrajte si s dětmi, nebo se zvířaty. Jistě si s vámi rády pohrají a vy se budete moci zapojit do jejich radostného života.
    Reklama


Tipy

  • Na chvíli se zastavte a zeptejte se sami sebe, jak by na danou situaci reagovalo vaše starší a moudřejší já.
  • Nejlepší je nechat mysl, aby se uklidnila sama.
  • Nikdy nic nesvádějte na ostatní lidi. Možná budete mít chvíli pocit, že se něčemu vyhnete, ale většina lidí se zasekne v nekonečném kole práce a rodinného života. *Spousta lidí si myslí, že nemají právo nebo čas na to, aby byli skutečně klidní.
  • Obraťte se na víru. Neznevažujte své náboženství, ale neberte ho vždy jako jedinou pravdu. Na světe existují tisíce náboženství a minimálně většina z nich je nepravdivá. Někdy vám udělá dobře, když se zbavíte nějakého dogmatu a uděláte si místo na nové myšlenky a novou víru. Když nebudete mít potřebu neustále reagovat obranně, budete mnohem klidnější.
  • Pokud máte pocit, že každou chvíli vybuchnete, rozpláčete se, nebo na někoho vykřiknete, představte si sami sebe na slunné pláži nebo u klidného jezera za horkého letního dne. Tyto klidné myšlenky by vás měly trochu zmírnit.
  • Dejte si trochu heřmánkového čaje, který zklidní vaše svaly.
  • Buďte otevření. Uzavřené a vypočítavé mysli jsou kořeny ignorance. Když nebudete věřit tomu, že se situace může změnit, nikdy se změny nedočkáte. *Uvědomte si, že lidé kdysi věřili tomu, že Země je placatá.
  • Pokud jste ve stresující situaci a máte pocit, že se musíte nějak uklidnit, jednoduše odejděte a chvíli zhluboka dýchejte. Nechejte své myšlenky trochu usadit a počkejte, až budete klidnější.
  • Uvědomte si, že se vám mohou dít i horší věci, takže byste měli být rádi za to, co máte.
  • Pokud jste naštvaní nebo smutní, napočítejte si do deseti a zhluboka dýchejte. *Připravte si nějaký bylinný čaj a najděte si klidné místo, na které si budete moci sednout a nechat se chvíli unášet svojí představivostí.
Reklama

Varování

  • Musíte se naučit udržovat rovnováhu. Je špatné otročit kvůli materiálním statkům, ale není dobré se vzdávat odpovědnosti a nebýt schopen fungovat v moderním světě. Nájem není zrovna filozofií mudrců, ale máte díky němu kde bydlet. Neměli byste se zaseknout ve fantaziích a myslet si, že se můžete zprostit strastí skutečného světa.
  • Netlačte na sebe. Cvičit intenzivně do padnutí rozhodně není způsob, jak si uklidnit nervy. Jděte na to pomalu a vyberte si například jógu. Pomůže vám protáhnout svaly, zbaví vás přebytečné energie a uvolní vám mysl.
  • Nevědomost je sladká a proto je někdy vědomost trochu nepříjemná.


Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 64 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama