Jak být hrdý na svůj vzhled

Lidské sebevědomí je postaveno na mnoha různých pilířích, včetně fyzického vzhledu.[1] Chyby, které na svém vzhledu vnímáte, mohou vést k velkému stresu, přílišnému zaobírání vlastní vizáží, přehnané péči o zevnějšek, dokonce zbytečným plastickým operacím a/nebo sociální izolaci (např. odmítání kontaktu s lidmi, vyhýbání se fotografování atd).[2] V extrémních případech si takový člověk vybuduje chronickou duševní poruchu nebo poruchu přijmu potravy, kterou může a nemusí doprovázet sociální fobie.[3] V méně závažných případech vám nízké sebevědomí ohledně vzhledu může kazit náladu a bránit vám v tom, abyste si život užívali naplno. Z těchto a dalších důvodů může být pro vaše duševní zdraví velmi přínosné, když (pokud je to nutné) na svém sebevědomí zapracujete.

Metoda 1 z 3:
Zlepšete své sebevědomí ohledně své vizáže

  1. 1
    Identifikujte zdroj vašeho nedostatku sebevědomí. Když zjistíte, proč vám schází sebedůvěra, lépe tyto pocity rozklíčujete. Začněte si psát "deník sebevědomí", kam si zaznamenáte, kdy jste se cítili více nebo méně sebevědomí ohledně toho, jak vypadáte. Po týdnu či dvou si zápisky projděte a pokuste se najít ve svých pocitech nějaký opakující se vzorec.
    • Byli jste sebevědomější v těchto situacích: když jste si dali větší práci s péčí o zevnějšek a přípravou, když jste se oblékli určitým způsobem, když jste trávili čas v menší skupince lidí, když jste se drželi dál od určitých lidí, nebo když jste trávili méně času na sociálních sítích a prohlížením článků o celebritách?[4]
    • Máte nějaké "větší" problémy, například v zaměstnání nebo osobním životě, které ve vás spouštějí pocity méněcennosti? Někteří lidé přeměňují tyto pocity úzkosti směrem ke vnímání sebe sama, protože je jednodušší vyrovnat se s tím, než s "vážným" problémem jako je třeba nejistota v zaměstnání nebo potíže ve vztahu.[5]
    • Pokud žádné vzory nevidíte nebo si stále nejste jistí, co stojí za vaším nízkým sebevědomím, můžete zkusit další tipy, které pomáhají.
  2. 2
    Zamyslete se nad tím, jak vnímáte své tělo. Doktork Vivian Dillerová má mnoho různých kognitivně behaviorálních technik, které zlepší sebedůvěru ve svůj vzhled. Nazývá je "sebevědomí krásy."[6] Tyto techniky se soustředí na posuzování zdroje nízkého sebevědomí, zpochybňování vašeho negativního názoru na svůj vzhled a zamyšlení nad tím, jak byste se mohli sami na sebe dívat v lepším světle.
    • Až budete provádět následující kroky, soustřeďte se na to, abyste seděli rovně, s hrdě vypnutým hrudníkem pro efekt maximálního sebevědomí.[7]
  3. 3
    Sepište si, co je na vás dobré. Napište 3 věci, které jsou hezké na vašem vzhledu a 3 vlastnosti, kterých si na sobě nejvíc ceníte. Seřaďte všech 6 věcí do seznamu podle jejich důležitosti a připište k nim jednu větu. Například "Pomáhám druhým. Každý týden pracuji jako dobrovolník v místní charitě a vždycky ihned zavolám zpátky kamarádům, kteří si chtějí popovídat."
  4. 4
    Zamyslete se nad pozitivními vlastnostmi. Uvědomte si, že fyzické vlastnosti jsou relativní ve srovnání s těmi duševními - většina lidí si mnohem víc cení osobnosti, než vzhledu. To znamená nejen to, že naše sebevědomí je ovlivněno nejen tím, jak sami hodnotíme naši osobnost, ale také že i názor ostatních na nás, je naší osobností ovlivněn.
  5. 5
    Udělejte si seznam svých nejlepších fyzických rysů. Napište si 3 věci, které se vám na sobě nejvíc líbí, a každý okomentujte jednou větou. například: "Moje dlouhé, kudrnaté vlasy - obzvlášť, když odcházím od kadeřnice, a vlasy vypadají nadýchané a bohaté" nebo "Moje široká ramena - hlavně když si o ně moje přítelkyně pohodlně opře hlavu."
    • Toto cvičení má za úkol ukázat vám, že každý člověk má něco, na co může být pyšný. Fyzické rysy lze navíc snadno zvýraznit správným oblečením.
  6. 6
    Podívejte se do zrcadla. Prohlédněte se v zrcadle a zamyslete se nad tím, co se vám při tom honí hlavou. Čí jsou to slova - vaše, nebo někoho jiného? Čí slova vám připomínají - spolužáka, který vás šikanoval, přísného rodiče, nebo vašeho kamaráda?
    • Posuďte, nakolik vaše myšlenky odpovídají realitě: Jsou vaše svaly opravdu o tolik menší, než svaly ostatních lidí? Máte opravdu tak strašně široké boky? Jste skutečně o tolik vyšší, než lidé ve vašem okolí? A záleží na tom vůbec?
    • Představte si, jak byste mluvili s kamarádem. Čím se to, co říkáte liší od samomluvy, a jak můžete začít sami o sobě přemýšlet pozitivněji, místo toho, abyste používali kritický a negativní tón jako obvykle?
    • Vyhlédněte si v zrcadle něco, co se vám na sobě líbí, a od této chvíle se při pohledu do zrcadla vždycky dívejte na tento rys, než na věci, které se vám nelíbí, jako jste to dělávali dřív.
  7. 7
    Nevěřte médiím. Myslete na to, že mediální obraz lidského těla má za účel vám srazit sebevědomí, protože jen tak si koupíte nové oblečení a další zboží. Nejen, že v magazínu nejsou fotky normálního lidského těla, ale obrázky jsou často silně digitálně upravené v programu, jako je Adobe Photoshop. Lidé, kteří si to uvědomují a médii se nenechávají tolik ovlivnit, mají často vyšší sebevědomí. [8][9]
  8. 8
    Pracujte na přeprogramování pozitivním směrem. Jakmile si uvědomíte, že o svém vzhledu přemýšlíte negativně, zastavte se a přeměňte tyto myšlenky na něco pozitivního. Například jestliže se trápíte, že máte příliš velký nos, raději si řekněte, že máte jedinečný a zajímavý profil. Pokud si myslíte, že máte nadváhu, soustřeďte se na své nádherné křivky, nebo si naplánujte změny v životním stylu, abyste zhubli.
  9. 9
    Veďte si deník sebevědomí. Každý večer před spaním si o sobě napište tři pozitivní věci. Pak si je každé ráno přečtěte a ještě přidejte dvě další. Vůbec nevadí opakovat to, co jste napsali už předtím. Čím lépe o sobě budete smýšlet, tím větší bude vaše sebevědomí.
  10. 10
    Vyhledejte odbornou pomoc. Pokud u vás negativní náhled na sebe přetrvává, můžete zkusit navštívit terapeuta. To, jak vnímáte svůj vzhled, může souviset s hlubším problémem, kterého si nejste úplně vědomi. Terapie vám může pomoci mít celkově zdravější sebevědomí.
    Reklama

Metoda 2 z 3:
Změňte svůj styl

  1. 1
    Noste oblečení, ve kterém se cítíte dobře. Oblečení, které nosíte, může mít na vaši sebedůvěru velký vliv. Například je dokázáno, že kostým superhrdiny lidem dodá sebevědomí a pocit síly, ženy ve svetříku mají v testech z matematiky lepší výsledky, než ženy v plavkách, a bílý plášť lidem dává vyšší intelektuální schopnosti.[10]
    • Noste oblečení, ve kterém vám je příjemně, třeba pěkný, měkký svetřík, oblíbené džíny a sako a kravatu (nebo něco jiného, co vypadá profesionálně).
    • Prohlédněte si svůj šatník a posuďte, zda se vaše oblečení hodí k vašemu stylu. Pokud ne, možná budete muset vyrazit na nákup! Pokud nakupování nemáte rádi, nebo nevíte, co se nosí, můžete zkusit využít služby nějakého profesionála, který vám oblečení vybere a doveze domů, nebo si najděte internetový obchod, ve kterém není problém nevhodné oblečení vrátit.
    • Noste barvy, které máte rádi. Pomůže vám to zlepšit náladu. Pokud se nemůžete rozhodnout, jakou barvu máte rádi, zkuste pro začátek modrou, protože lidé na ni všeobecně reagují pozitivně.[11]
  2. 2
    Noste oblečení, které podtrhuje ty části těla, které se vám na vás líbí. Najděte si outfity, ve kterých podle vás vypadáte dobře, když se podíváte do zrcadla, protože se hodí k vašemu tělesnému typu, nebo použijte doplňky, které zvýrazní vaše hezké rysy. Dokonalý typ postavy neexistuje, ale pro každý typ existuje dobré a špatné oblečení. Oblečení, které vašemu typu postavy sedí, na vás pravděpodobně bude vypadat lépe.[12]
    • Pokud máte velmi hubenou postavu, vyhýbejte se tmavým barvám, jako je třeba černá, protože zeštíhlují. Noste raději světlejší barvy. Štíhlé ženy se mohou pokusit vytvořit iluzi křivek tím, že volnější, splývavé šaty v pase stáhnou páskem.[13] Hubení muži by neměli nosit příliš velké nebo pytlovité oblečení, které má přidat na objemu - padnoucí oděvy budou vždycky vypadat lépe.[14]
    • Máte-li široká ramena a úzké boky, nenoste výrazně vzorované šátky a šály (přitahují pozornost k ramenům), košile s výraznými sedly a boty, které v poměru k vašemu tělu vypadají drobné. Raději sáhněte po kalhotách, které vám opticky rozšíří boky, a boty se širokými podpatky nebo přezkami, které přitáhnou pozornost k nohám.
    • K postavě typu hrušky se hodí výrazné barvy nebo vzory na topy a tmavé, jednobarevné sukně nebo kalhoty. Vyhýbejte se horizontálním pruhům, zejména na spodní části těla.[15]
    • Postava typu jablko by se měla vyhnout příliš velkému množství látky ve středu těla, páskům a sukním, které jsou kratší, než ke kolenům. Dobře vám poslouží výrazné detaily okolo výstřihu a v oblasti od kyčlí dolů.
    • Pokud máte výrazné křivky, zkuste oblečení, které bude v pase přiléhavé a nahoře a dole splývavé. Tím ukážete své křivky a trochu potlačíte nohy.[16]
  3. 3
    Noste oblečení vhodné velikosti, nebo si ho nechte ušít na míru. Pokud budete nosit oblečení, které vám padne při vaší současné váze a výšce, budete se ve své kůži cítit mnohem lépe, i za předpokladu, že oblečení zatím nemá vaší vysněnou velikost, které jednou chcete dosáhnout.
    • Speciální obchody mají oblečení i ve velikostech, které nejsou úplně běžné. Pokud jste například opravdu velmi vysoký a hubený muž, možná si budete muset raději objednat oblečení v prodloužené délce, než abyste si kupovali v běžné konfekci velikost XXXL, která sice má správnou délku, ale bude na vás viset jako pytel.
    • Nechte si oblečení ušít, aby vám jeho šířka a délka seděla na míru. Krejčí také znají triky, jako třeba záševky (založené kousky látky, které vytvářejí lichotivý tvar), díky kterým vyniknou například vaše křivky.
  4. 4
    Noste tu správnou rtěnku. Správné používání rtěnky znamená víc, než jen vybrat si tu pravou barvu - znamená to také pečovat o své rty, coby součásti vašeho vzhledu. Dvakrát týdně používejte peeling (např. směs soli a mandlového oleje) a nanášejte balzám. Co se týká rtěnky samotné, profesionální vizážisté doporučují následující:[17]
    • Vyhýbejte se lesklým a třpytivým rtěnkám, které často působí lacině.
    • Vyberte si jasnou barvu podle odstínu vašich rtů (např. světlé rty=třešňová rtěnka, růžové rty=brusinková rtěnka, tmavé rty=burgundská červená).
    • Vyberte si nude rtěnku podle odstínu vaší pleti (něco o trochu jasnějšího nebo tmavšího, než je vaše pleť).
    • Vyhýbejte se odstínům založeným na modré a černé, protože v nich budete vypadat starší, vážnější a ano, strašidelnější (myslete na upíry).
    • Kontura není nezbytná, ale pokud ji použijete, vyberte si takovou, která ladí s barvou vašich rtů, nikoliv s barvou rtěnky.
    • Rtěnku naneste opatrně, a okraje pak lehounce rozmažte, aby výsledek vypadal měkčeji.
    • Začněte ve středu rtů a pak barvu roztírejte směrem ke koutkům. Nenatírejte rtěnku až přímo do koutků úst.
    • Na spodní ret naneste výraznější odstín rtěnky a pak rty sevřete, aby byl nános lehčí.
    • Naneste jednu vrstvu rtěnky, otiskněte rty do ubrousku a pak ještě jednou opakujte, aby vám rtěnka vydržela déle.
  5. 5
    Naučte se líčit podle tvaru vaší tváře. I když make-up není pro každého, ti kdo ho používají, si mohou snadno zvýšit sebevědomí, když se s ním naučí lépe zacházet a vylepšit svůj vzhled. Stejně jako v případě oblečení je cílem ladit s vašimi tvary (v tomto případě s tvarem obličeje) a přitáhnout pohled k částem těla, které chcete zvýraznit. Abyste zjistili, jaký máte tvar obličeje, stáhněte si vlasy a v zrcadle se podívejte na své čelo a bradu:[18]
    • Srdcovitý tvar obličeje (široké čelo a špičatá brada) potřebuje odvést pozornost od výrazné brady a lícních kostí měkkými odstíny tvářenky a rtěnky.
    • Kulatému obličeji (čelo i brada stejně široké) pomůže dodat kontury líčení tváří a očí (například kouřově nalíčené oči).
    • Hranatý obličej (hranaté čelisti a čelo) byste měli doplnit měkkými barvami na pokožce, rtech i očích, abyste tvrdé rysy zjemnili.
    • Na oválném obličeji (čelo a spodní část obličeje jsou stejně široké, obličej je dlouhý) vynikne tvářenka, nanesená horizontálními tahy, a zvýraznění očí a rtů, což opticky vyváží délku tváře.
  6. 6
    Nechte si udělat dobrý sestřih. Pořádný sestřih z dobrého salonu nebo kadeřnictví vám dá moderní, současný styl a tím pádem i mnohem lepší pocit z vlastního vzhledu. Stejně jako u líčení, i slušivý a kvalitní sestřih by se měl řídit tvarem vašeho obličeje:[19]
    • Srdcovitému obličeji sluší ofina a délka vlasů přibližně po bradu. Obličej pak působí kulatějším a vyváženějším dojmem.
    • Kulatý obličej je dobré rámovat vlasy s pěšinkou uprostřed nebo na straně a "vrstvami", které splývají podél tváře. Ty opticky narušují kulatost a vytvářejí ostřejší kontury.
    • Pokud máte hranatou tvář, vyzkoušejte vrstvený sestřih, a postranní pramínky, které přitáhnou pozornost k lícním kostem.
    • Oválnému obličeji sluší mnoho různých sestřihů a účesů, protože je považován za ideální. Všechny zmiňované sestřihy mají za cíl, aby obličej vypadal právě jako oválný.
  7. 7
    Pečujte o sebe. Když budete vypadat tak, že jste o svém vzhledu přemýšleli a že se o sebe staráte, vaše sebevědomí se zvýší. Dosáhnete toho několika jednoduchými triky:[20]
    • Starejte se o svoje nehty, udržujte je ostříhané a hezky upravené (tento tip platí pro ženy i pro muže). Nezapomeňte si čistit i nehtová lůžka.
    • Několikrát denně si čistěte zuby, obzvlášť po jídlech, která mají tendenci zůstávat mezi zuby.
    • Noste s sebou vlhčené ubrousky a čisticí kapesníčky, abyste si mohli otřít make-up, opalovací krém nebo pot, případně abyste se mohli po několika náročných hodinách snadno osvěžit. Nezapomeňte si také každé 2 až 3 dny udělat kompletní čištění pleti, aby byla zdravá a zářivá.
    • Používejte hydratační krém proti vráskám, opalovací přípravky a korektor (abyste vyrovnali barevný odstín pleti).
    • Nanášejte make-up prsty (místo štětci), abyste získali cit (doslova)pro množství, které je potřeba použít. Výsledek navíc bude vypadat přirozeněji.
    • Kupte si nalepovací nehty pro případy, kdy potřebujete rychle vypadat jako po manikúře. Nebojte se ani i v případě, že jste prožili 80. léta - dnes jsou nalepovací nehty mnohem přijatelnější, než kdy dřív!
    • Pravidelně používejte deodorant nebo antiperspirant.
    • Používejte přírodní oleje (např. avokádový, kokosový nebo mandlový) k hydrataci těla i vlasů.
    Reklama

Metoda 3 z 3:
Zlepšete kvalitu svého života

  1. 1
    Své přátele si vybírejte s rozmyslem. Věnujte pozornost svým přátelům a tomu, jak se díky nim cítíte. Obklopujte se lidmi, kteří vás nekritizují a neodsuzují, protože to může negativně ovlivnit váš náhled na své tělo.[21]
    • Přátelé vám na druhou stranu mohou pomoci dosáhnout cílů v rámci zdravého životního stylu a fitness, což pravděpodobně zlepší vaše sebevědomí. Najděte si parťáka na cvičení nebo na turistiku.
  2. 2
    Usmívejte se a smějte se co nejvíc to jde. Zní to jednoduše, ale je to pravda - když se budete usmívat, třeba i z donucení, sníží se u vás hladina stresu a budete se cítit lépe.[22] Co víc, lidé vás budou vnímat jako důvěryhodného a přístupného člověka.[23]
  3. 3
    Naučte se přijímat komplimenty. Pokud vás někdo pochválí, nesnažte se lichotku odmítnout ale s díky ji přijměte![24] Pokud si svým vzhledem nejste jistí, můžete se při lichocení cítit trapně a vaše úzkostná reakce může být snaha lichotku odmítnout nebo sami sebe ponížit. Například když vám někdo pochválí tričko, možná se pokusíte lichotku shodit tím, že řeknete, že ho máte na sobě jen proto, že všechna ostatní jsou ve špinavém prádle. To jen ukazuje na vaši úzkost a nejistotu ohledně vaší vizáže. Jak vy, tak ten, kdo vás pochválil, se budete cítit divně. Místo toho zkrátka jen poděkujte, a kompliment si vychutnejte.
  4. 4
    Pravidelně cvičte. Ať už cvičení změní váš fyzický vzhled nebo ne, může změnit vaše vnímání vlastního těla a zvýšit vaše sebevědomí. Průzkumy fyzické aktivity a váhy ukázaly, že lidé, kteří nejsou spokojeni se svým tělem jsou méně fyzicky aktivní a to bez ohledu na to, jaká je jejich skutečná váha. To znamená, že cvičení samo o sobě má souvislost s lepším míněním o svém těle. [25]
    • Doba a náročnost cvičení musí být taková, aby vám dala pocit zadostiučinění, a zároveň je důležité cvičit pravidelně. nemusí jít o nějaké konkrétní cvičení a délka jeho trvání je také čistě na vás.
  5. 5
    Jezte zdravě. Některá jídla, jako třeba ta s vysokým obsahem sacharidů a cukru, vás mohou zpomalovat a zhoršovat vaši náladu. Jídla, která vám naopak náladu zlepší, jsou ta s nízkým obsahem tuku, která energii uvolňují postupně. Ta vám dodají sílu na delší dobu a nenesou riziko tloušťky, nadýmání a podrážděnosti. Bonusem mohou být i silnější vlasy a nehty, což vám také zvedne sebevědomí.[26]
    • Vyhýbejte se jídlům, která obsahují hodně cukru, jsou smažená, nebo instantní.[27]
    • Jezte víc ořechů a semínek, luštěnin a čerstvého ovoce a zeleniny, nejlépe té, která má jasnou, zářivou barvu.[28]
    Reklama

Tipy

  • Myslete na to, že vůbec nezáleží na tom, co si o vás myslí ostatní lidé. Nejdůležitější je jen to, co si o sobě myslíte vy sami.
  • Říkejte sami sobě nahlas pozitivní a sebevědomé věci, abyste se cítili jistější.
  • Pokud vám lidé říkají něco nepěkného, pamatujte na to, že pouze ukazují negativní stránku jich samotných a jejich komentář daleko spíš vypovídá o nich, než o vás.
  • Buďte věrní sami sobě a najděte si to, v čem se cítíte příjemně a sebevědomě.
  • Snažte se nesrovnávat s ostatními.
Reklama

O tomto wikiHow

Licencovaná profesionální poradkyně
Spoluautorem tohoto článku je Trudi Griffin, LPC, MS. Trudi Griffin je licencovaný profesionální poradce ve Wisconsinu. V roce 2011 získala titul MS v Klinickém poradenství pro duševní zdraví na Marquette University.
  1. http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2644076/You-DRESS-Clothing-significant-effect-self-esteem-confidence-claims-expert.html
  2. http://www.oprah.com/spirit/How-to-Feel-Beautiful-and-Boost-Confidence/7
  3. http://www.joyofclothes.com/style-advice/shape-guides/body-shapes-overview.php
  4. http://www.sofeminine.co.uk/fashion-trends/what-to-wear-if-you-re-skinny-s563557.html
  5. http://www.askmen.com/fashion/galleries/10-things-you-can-t-wear-if-you-re-skinny.html
  6. http://traceyevelynbeautifulyou.com/2013/02/20-simple-tips-to-flatter-wide-hips-or-pear-shaped-body-type/
  7. http://www.harpersbazaar.com/fashion/trends/g936/clothes-for-your-body-type/?slide=1
  8. http://www.youbeauty.com/mind/give-your-beauty-self-esteem-a-boost
  9. http://www.totalbeauty.com/content/gallery/face-shape-makeup
  10. http://www.totalbeauty.com/content/gallery/p_face_shape/p1121/page1
  11. http://www.totalbeauty.com/content/gallery/lazy-girls-guide-grooming
  12. http://psychcentral.com/news/2012/11/06/friends-perceptions-influence-womens-body-image/47197.html
  13. http://www.sciencedaily.com/releases/2012/07/120730150113.htm
  14. http://www.pnas.org/content/105/32/11087.full?sid=65bb4758-3bfc-46a5-9a68-f0a7590da9ba
  15. http://www.entrepreneur.com/article/234668
  16. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1038/oby.2008.311/full
  17. http://www.nutritionist-resource.org.uk/articles/confidence.html
  18. http://www.huffingtonpost.com/2013/06/04/get-more-energy_n_3377819.html
  19. http://www.webmd.com/depression/features/foods-feel-better?page=2#

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama