Jak být emocionálně silnější

Máte pocit, že vás rozpláče každá maličkost? Snadno se rozčílíte, nebo jste neustále nervózní? Měli byste vědět, že je v pořádku mít různé pocity. Být emocionálně silnější neznamená přestat tyto pocity cítit. Znamená to jen mít pozitivnější přístup a naučit se je ovládat. Tento článek vás naučí být emocionálně silnějším (a také šťastnějším) člověkem.

Část 1 ze 2: Buďte pozitivnější

  1. 1
    Vědomě se rozhodněte, že budete pozitivnější. Když se rozhodnete vidět věci v lepším světle, skutečně je tak uvidíte (to samé platí i pro opačný, negativní pohled). Můžeme ovládat to, jak vnímáme svět kolem nás. Když si řeknete, že se zaměříte na to pozitivní, brzy uvidíte pozitivní změny svého emocionálního stavu i ostatních oblastí života. Když budete pozitivní, naučíte se lépe čelit problémům a budete tedy i emocionálně silnější. [1]
    • Snažte se na všem hledat to dobré. Když vám ujede autobus a vy musíte čekat 20 minut na další, využijete toho a zamyslete se nad tím, co všechno byste během těchto 20 minut mohli stihnout. Přečtěte si kousek své oblíbené knížky, pusťte si hudbu, zapovídejte se s někým na zastávce, nebo například zavolejte kamarádovi.
    • Buďte pozitivním vlivem pro ostatní lidi. Když do svého světa pustíte pozitivitu, budete si moci užívat jejích výhod. Pomáhejte ostatním, budete díky tomu mít lepší sebevědomí a budete šťastnější.
  2. 2
    Akceptujte směny. Jednou z věcí, které nám způsobují stres, jsou změny. I když z nějaké změny máte radost (například ukončení univerzity nebo stěhování), můžete i přesto cítit negativní emoce (strach, smutek, nejistotu atd.). Když změny akceptujete a naučíte se z nich vytěžit maximum, budete se moci zbavit těchto negativních pocitů.
    • Uvědomujte si své emoce a akceptujte je. Říkejte si například: „Bojím se a jsem smutný, protože se budu muset odstěhovat od rodiny a přátel, ale zároveň se na to těším, protože to bude vzrušující a poznám nové lidi.“ Pamatujte si, že i když je to těžké, s trochou cviku se v tom brzy zlepšíte.
    • Můžete si akceptování změn trénovat i tak, že se pokusíte být flexibilnější. Pokud například jdete s přáteli do kina, ale sál je už plný, nebuďte naštvaní. Pozvěte kamarády například na večeři, na bowling nebo na procházku do parku.
  3. 3
    Důvěřujte sami sobě. Sebevědomí je důležitým aspektem emocionální síly. Když budete vědět, že jste skvělý, krásný a chytrý člověk, budete schopni lépe ovládat své emoce. Když se stane něco špatného, nemusíte hned propukat v pláč – připomeňte si, že jste silní a umíte překonávat překážky. Až uvěříte tomu, že jste sebevědomí a silní, budete také emocionálně silnější a budete schopni své problémy řešit. [2]
    • Pokud jste například v nějakém novém městě a ztratíte se, nepropadejte panice. Raději si zkuste zjistit, jak byste se mohli dostat někam, kde to znáte. Zeptejte se někoho na cestu, kupte si mapu, vraťte se zpět kudy jste šli, nebo zavolejte někomu, kdo se v tomto městě vyzná.
    • Měli byste také vypadat sebejistě. Noste oblečení, ve kterém se cítíte dobře. Pokud chcete změnu, nechejte se ostříhat.
  4. 4
    Užívejte si život. Je důležité si v životě užívat co nejvíce věcí. Když budete požitkáři, budete šťastnější a klidnější. Žijeme ve zrychlené době a neustále přijímáme spoustu informací ze všech stran. Je důležité se umět zastavit a obdivovat svět. Jděte na výlet, zajděte si do muzea, sedněte si na zahradu a odpočívejte – jednoduše si udělejte čas na to, abyste si užívali svůj život.
    • Skvělým způsobem, jak se zbavit stresu každodenního života a na chvíli „vypnout“, je věnovat se józe a meditaci. Obě tyto techniky vás naučí správně dýchat a soustředit se pouze na přítomnou chvíli a navíc vás zbaví nahromaděného stresu.
  5. 5
    Pěstujte zdravé vztahy. Obklopujte se lidmi, díky kterým se cítíte dobře. Když budete mít kamarády a rodinu, kteří vás podpoří, budete hned emocionálně silnější. Když máte někoho, na koho se můžete spolehnout, máte i větší kontrolu nad svými pocity. Udělejte si čas na své kamarády (i na ty, kteří bydlí daleko). Zapojte se do vaší komunity a pěstujte smysluplné vztahy. [3]
    • Zároveň byste se měli distancovat od lidí, kteří vás ponižují, nebo se kvůli nim cítíte špatně. Nemusíte je úplně vyškrtnout ze svého života, ale neměli byste se s nimi stýkat příliš často. Měli byste vědět, že si zasloužíte lásku a lidé by se k vám měli chovat s úctou. Pokud je na vás někdo zlý, pravděpodobně si nezaslouží být součástí vašeho života.
  6. 6
    Hledejte si pozitivní vzory. Vzory a idolové jsou silní, sebejistí lidé, kteří vám pomohou dosáhnout v životě úspěchu a být silnější. Pokud máte za vzor někoho, koho znáte, můžete se ho zeptat na to, jak se vypořádává s negativními emocemi. Jistě vám bude moci poradit a poskytnout tipy, které vám pomohou být emocionálně silnější.
    • Pokud je vaším vzorem někdo, koho neznáte osobně (celebrita nebo například nějaká postava z knihy nebo filmu), zamyslete se nad tím, co se vám na tomto člověku líbí a snažte se tyto aspekty přenést na svoji vlastní osobnost. Pokud je vaším vzorem například Dalajláma, snažte se vidět ve světě jen to dobré a trénujte si schopnost odpouštět a akceptovat to, co nemůžete změnit.
  7. 7
    Pečujte o své fyzické zdraví. Vaše zdraví ovlivňuje váš emocionální stav. Když jsme příliš unavení, často ztrácíme schopnost ovládat své emoce. To samé platí také pro hlad (jistě znáte případy, kdy jsou lidé naštvaní na celý svět, protože mají hlad). Je nutné pečovat o fyzické zdraví, abychom měli sílu pečovat i o své emocionální zdraví.
    • Cvičení je skvělým způsobem, jak si udržet emocionální zdraví. Při cvičení vaše tělo vylučuje endorfiny, díky kterým se cítíte šťastní. Až budete příště naštvaní nebo smutní, jděte si zaběhat, nebo jděte do posilovny. Cvičení vám pomůže pročistit si hlavu a také se po něm budete cítit mnohem lépe.
    Reklama

Část 2 ze 2: Vypořádejte se s negativními emocemi

  1. 1
    Postavte se svému strachu. Součástí emocionální síly je uvědomění si emocí, akceptování emocí a schopnost nechat věci jít. Strach hraje v emocionální slabosti důležitou roli. Každý se něčeho bojí – samoty, pavouků atd., ale ne každý je schopen svým strachům čelit. Dělejte věci, které vás děsí. Začněte zvolna (například si chytněte pavouka do sklenice, místo abyste vykřikli a hodili po něm botu) a postupně se vypracovávejte k tomu, abyste se strachu zbavili (například zkuste být několik dní o samotě a naučte se vyjít sami se sebou).
  2. 2
    Naučte se zvládat stres. Když jsme ve stresu, nejsme schopni ovládat své emoce. Je téměř nemožné stres z našich životů odstranit, ale můžete se naučit řešit stresující situace. Zde jsou způsoby, jak se zklidnit, když jste ve stresu: [4]:
    • Pětkrát se zhluboka nadechněte. Vdechněte nosem, zadržte na chvíli dech a potom pomalu vydechněte ústy. Když budete soustředěně dýchat, zklidníte si nervy a budete myslet jasněji.
    • Počítejte do desíti. Když se vám stane něco stresujícího, dopřejte si 10 vteřin na to, abyste se dali dohromady. Počítejte co nejpomaleji, abyste získali více času.
    • Odejděte. Nemusí to znamenat, že situaci nedokážete vyřešit. Jednoduše si dejte chvíli pauzu, nadechněte se a zvažte možnosti. Pokud jednáte s někým, kdo vás stresuje. řekněte mu, že potřebujete chvíli na to, abyste si uspořádali své myšlenky a že se jdete projít.
  3. 3
    Ovládejte své mentální zlozvyky. Mezi ně patří zejména přehnaná starostlivost, sebekritika a další. Když se budete neustále něčeho obávat, tyto negativní myšlenky budou vysávat vaši energii a vy budete nešťastní. Je sice přirozené mít obavy, ale měli byste se snažit tyto obavy nějak omezovat. Když vás přepadnou negativní myšlenky, zkuste následující: [5]:
    • Je zdrojem vašich negativních myšlenek něco, co můžete změnit? Pokud ano, rozmyslete se, co s tím uděláte. Pokud je to něco, co lze v budoucnu vyřešit, připravte si plán. Když se budete strachovat, aniž byste byli produktivní, budete tím jen ztrácet čas. Musíte k problému přistoupit a najít řešení.
    • Pokud nemůžete výsledek situace nijak ovlivnit, snažte se na ni alespoň nemyslet. Dělejte vše, co je ve vašich silách a snažte se nestrachovat se. Rozptylte se jinými činnostmi nebo myšlenkami. Pokud máte například strach z nějaké zkoušky, učte se! Po dokončení zkoušky si místo obav z výsledků řekněte, že jste se na ni dobře připravili a soustřeďte se na jiné věci (zajděte si do kina, popovídat s přáteli atd.).
  4. 4
    Nedělejte ze sebe oběť. To znamená, že když se vám stane něco špatného, neměli byste se litovat, ale zjistit, jak můžete celou situaci zlepšit. Nedovolte, aby vás negativní události srážely k zemi. Pokud nemůžete najít žádné řešení, promluvte si s někým, kdo by vám mohl pomoci, například s terapeutem, nebo s někým z rodiny.
  5. 5
    Uvědomte si, že když uděláte chybu, svět se nezboří. Každý dělá chyby (a pokud někdo tvrdí, že nedělá, lže). Akceptujte to, že během života budete dělat chyby a berte je jako lekce, ze kterých byste se měli poučit a ne jako důvody k pláči nebo vzteku. Uvědomte si, co jste udělali špatně a příště se tomu vyhněte.
    • Nebojte se požádat o pomoc. Pokud nevíte, jak svoji chybu napravit, zeptejte se někoho, kdo to ví. Může to znamenat například požádat o radu kolegu, když se vám povedlo rozbít kopírku, nebo se zeptat své mámy, co byste měli dělat, když jste se pohádali s nějakým kamarádem. I když vám ten druhý neřekne přesně, co máte dělat, jistě vám pomůže najít vhodné řešení.
  6. 6
    Uvědomte si, že je v pořádku mít emoce. Existují chvíle, kdy byste měli být emocionálně silní, ale je důležité si uvědomit, že emoce jsou přirozené. Někdy vám pomůže si dlouze zaplakat. Když v sobě budete emoce dusit, nebudete spokojení. Klíčem je rozpoznat chvíle, kdy jste emocionální až příliš a naučit se své emoce ovládat.
    • Ptejte se sami sebe, zda náhodou nereagujete přehnaně, nezaměřujete se pouze na negativní aspekty situace a zjišťujte, zda stále hledáte vhodná řešení. Když vám to nepůjde, zastavte se, zklidněte se a zkuste myslet zase pozitivně.
    Reklama

Tipy

  • Častěji se usmívejte.
  • Stůjte rovně a mějte zvednutou hlavu.
  • Nepodceňujte své schopnosti. Každý den se učte. Neúspěch je jen mezikrokem k úspěchu. Jak se říká, Řím nepostavili přes noc!
  • Nebojte se požádat o pomoc.
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 56 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.
Kategorie: Citové zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama