Jak být ambiciózní

Spoluautor Paul Chernyak, LPC

Elvis Presley řekl: „Ambice je sen s motorem V8.“[1] Mít sen je pro dosažení úspěchu velmi důležité, ale když půjde jen o sen, nikam se nedostanete. Ambicióznost je dovednost, která vyžaduje spoustu času a tvrdé práce, odhodlání a zejména dobrou strategii. V tomto článku se dozvíte, jak se vydat na cestu za dosažení svých snů.

Část 1 ze 2: Správné myšlení

  1. 1
    Opakujte si pozitivní afirmace. Pozitivní afirmace jsou tvrzení, která fungují v podstatě jako komplimenty. Neslouží pouze ke zvýšení sebevědomí, ale mohou vám pomoci také zlepšit vaši schopnost řešit problémy ve stresu.[2]
    • Zamyslete se nad svými nejlepšími vlastnostmi. Považujete se za kreativního člověka? Jste inteligentní? Talentovaní? Vaše pozitivní afirmace by se měly zakládat na vašich nejlepších vlastnostech.
    • Desetkrát si každý den zopakujte: „Jsem inteligentní. Díky své inteligenci dosáhnu svých cílů. Jsem kreativní. Můžu svoji nápaditost využít při řešení problémů. Jsem nadaný člověk.“
    • Opakujte si pozitivní afirmace, které jsou realistické a které se točí okolo vás. Neříkejte si: „Umím se soustředit na úkoly, které mám před sebou,“ pokud s tím ve skutečnosti máte problém. Mohlo by to mít negativní vliv a mohlo by vám to dokonce snížit sebevědomí. [3] Říkejte si místo toho například: „Jsem schopný pracovat na tom, abych zlepšil své soustředění,“ nebo „V budoucnu jistě zlepším své soustředění.“
  2. 2
    Zaměřte se na to, co můžete získat a nemyslete na to, co můžete ztratit. Když budete obsesivně myslet jen na to, co by se mohlo pokazit, budete úzkostliví a budete se soustředit pouze na to, co byste neměli dělat, místo toho abyste mysleli na to, co je potřeba udělat. [4]
    • Říkejte si: „Když budu pravidelně cvičit, budu vypadat skvěle.“ Uvidíte, že díky tomu budete optimističtější a budete se na cvičení těšit. Když si budete neustále opakovat: „Když dnes nepůjdu běhat, budu tlustý a nepřitažlivý,“ budete mít strach se do cvičení pustit a budete cvičit uspěchaně.
    • Když budete plní pochybností a úzkostí, může se stát, že neuděláte vůbec nic. Protože se budete bát neúspěchu, nebudete raději dělat nic, abyste zůstali v bezpečí. Když ale nic neuděláte, nikdy nedosáhnete svého cíle.
  3. 3
    Odstraňte ze svého slovníku frázi „Mně se nechce.“ Když si budete myslet, že byste něco měli dělat jen když se vám do toho bude chtít, nikdy nedosáhnete úspěchu. Inspirace sice může přijít v neočekávanou dobu, ale nesmíte na ni spoléhat a musíte tvrdě pracovat.
    • Když si budete říkat: „Nemůžu vylézt z postele, abych šel cvičit,“ ve skutečnosti si říkáte: „Nemůžu se přinutit, aby se mi chtělo cvičit.“ K posteli vás nikdo nepřivázal a nikdo vám nebrání se zvednout a jít si zaběhat. Skutečnou překážkou je váš nedostatek motivace, který pochází zevnitř, ne rutinní fyzická snaha.
    • Nejslavnější umělci a spisovatelé jsou slavní proto, že se spoléhali na pevný režim, který je nutil pracovat určitou dobu denně, bez ohledu na to, zda měli dostatek inspirace. [5]
    • Berte motivaci jako sloveso, ne jako podstatné jméno. Motivace je něco, s čím nesmíte nikdy přestat – ne něco, na co musíte pokorně čekat.
  4. 4
    Plánujte si věci, které musíte udělat. Stanovte si konkrétní parametry pro každý svůj úkol, jinak budete mít sklony všechny úkoly odkládat až na poslední chvíli.
    • Neříkejte si: „K psaní eseje do angličtiny se dostanu později,“ ale řekněte si raději: „Až budou dvě hodiny, začnu psát esej do angličtiny.“ Když se dopředu rozhodnete, že něco uděláte a určíte si, kdy přesně to uděláte, budete mít větší motivaci. [6]
    • Protože jste se rozhodli dopředu, ve dvě hodiny nebudete mít tendence se ptát sami sebe, zda se vám chce začít pracovat, nebo zda úkol nemůžete ještě odložit.
    • Tento způsob plánování prokazatelně zvyšuje dosažení cílů průměrně o 200-300 procent.[7]
  5. 5
    Neúspěch berte jako proces eliminace. Neberte nezdary jako výsledek svých snah, ale spíše jako vylučovací metodu dosažení vašeho cíle.
    • Když Thomas Edison konečně vynalezl žárovku, řekl: „Nebyl to neúspěch – jen jsem našel 2000 způsobů, jak nevyrobit žárovku.“[8]
    • Michael Jordan a Kobe Bryant jsou basketbalisté, kteří pokořili mnoho rekordů. Možná o nich ale nevíte, že jsou to také hráči, kteří mají na kontě nejvíce minutých střel v NBA. [9] Když zkoušíte nové věci, neúspěchu se nevyhnete. Nebojte se dělat chyby a učit se. Neúspěchy s vámi zůstanou pouze když se přestanete snažit.
  6. 6
    Užívejte si své úspěchy, ale nelpěte na nich. Neměli byste usínat na vavřínech – mohlo by vám to způsobit pocit falešné spokojenosti a zapomněli byste na to, že se musíte soustředit na svůj další cíl. [10]
    • Je důležité užívat si své úspěchy, ale když se jich budete příliš držet, nebudete mít dostatečnou touhu pustit se do dalšího cíle. Protože je úspěch jistý, příjemný a obohacující, často se po jeho dosažení začneme opět bát pustit se do dalšího projektu, protože se chceme vyhnout neúspěchu.
    • Nejlepší je užívat si své úspěchy v době, kdy jste si ještě nestanovili konkrétní cíl. Až budete pracovat na nějakém cíli, neměli byste si své úspěchy vychutnávat příliš dlouho, jinak by se mohlo stát, že vám budou bránit v tvrdé práci a pokrocích. [11]
    Reklama

Část 2 ze 2: Stanovte si cíle

  1. 1
    Stanovte si konkrétní měřitelné cíle. Podobně jako v případě plánování je důležité si stanovit měřitelné cíle, které vám poskytnou konkrétní plán.
    • Je vždy důležité se snažit ze všech sil, ale „udělám, co bude v mých silách“ rozhodně není vhodný způsob, jak měřit úspěch. Místo abyste si říkali: „Dnes se budu snažit uběhnout míli co nejrychleji,“ si řekněte: „Dnes se pokusím uběhnout míli pod deset minut.“[12]
    • Protože „snažit se ze všech sil“ je subjektivní pojem, budete moci říct, že jste „udělali co bylo ve vašich silách,“ kdykoli se vám už nebude chtít s nějakým úkolem pokračovat. Když se například při běhání trochu unavíte, budete si říkat: „Dobře, už mám hotovo. Snažil jsem se ze všech sil.“ Když ale budete mít konkrétní cíl, kterého budete muset dosáhnout, pomůže vám to udržet si motivaci.
  2. 2
    Vytvořte si konkrétní strategii pro dosažení svého cíle. Až budete mít konkrétní cíl, vymyslete si detailní pokyny pro jeho dosažení.
    • Příklad: „Pokud chci uběhnout míli pod deset minut, budu dva týdny každý den běhat deset koleček kolem tenisového kurtu u mého domu. Potom začnu běhat 20 koleček kolem místního rybníka, který je mnohem větší.“
    • I lidé, kteří si stanoví konkrétní cíle, jich nemusejí dosáhnout, když nemají konkrétní plán. Když nebudete mít přesný plán pro dosažení vašeho cíle, nebudete vědět, zda pracujete dostatečně tvrdě na tom, abyste ho dosáhli.
  3. 3
    Stanovujte si obtížné, ale realistické cíle. Je rozumné snažit se uběhnout míli pod deset minut, pokud jste zdraví a máte nějaké zkušenosti s běháním. Není ovšem realistické dosáhnout takového cíle, pokud trpíte astmatem, nebo pokud jste nikdy necvičili.
    • Vaše cíle by neměly být tak jednoduché, abyste na nich nemuseli tvrdě pracovat. Až se vám podaří uběhnout míli pod deset minut, zkuste ji uběhnout pod 8:30. Když si stanovíte cíle, kterých velmi snadno dosáhnete, budete mít sice lepší sebevědomí, ale nezlepšíte své výkony. [13]
    • Vaše cíle by ovšem neměly být tak těžké, že je téměř nemožné jich dosáhnout. Například uběhnout míli pod čtyři minuty je pro mnoho olympijských sportovců rozumným cílem, ale pro běžného rekreačního běžce je to v podstatě nemožné. Když si budete stanovovat příliš obtížné cíle, budete frustrovaní a rozzlobení, nebo nebudete schopni své cíle brát dostatečně vážně.
  4. 4
    Mějte krátkodobé i dlouhodobé cíle. Když si stanovíte pouze dlouhodobé cíle, za nějakou dobu na ně zapomenete a bude vám chybět odhodlání a motivace. Krátkodobé cíle vám připomenou, proč děláte to, co děláte.
    • Úspěch vám posílí sebevědomí a dodá vám pocit schopnosti. Když si stanovíte několik krátkodobých cílů a dosáhnete jich v rychlém časovém sledu, zaznamenáte okamžité zlepšení svých výkonů a získáte novou dávku motivace.
    • Zkuste například během měsíce uběhnout míli pod deset minut a během dalšího měsíce se snažte uběhnout ji za osm a půl minuty. Vaším dlouhodobým cílem může být uběhnout do konce roku míli pod sedm minut. Úspěchů dosáhnete mnohem snadněji, když budete mít dostatečnou hybnou sílu.
  5. 5
    Po dosažení cíle si ihned naplánujte další cíl. Mezi vlastnosti ambiciózních lidí patří to, že se neustále snaží na sobě pracovat a zlepšovat se. [14]
    • Tato strategie se hodí zejména k tomu, abyste se vyhnuli spokojenosti (jak jsme uvedli v předchozí sekci). Když si ihned stanovíte nový cíl, budete mít něco, na co se budete soustředit, místo abyste si jen užívali svůj úspěch. Je sice důležité mezi dosahováním cílů také odpočívat, ale měli byste si co nejdříve naplánovat další projekt.
    • Až se vám podaří uběhnout míli pod sedm minut, přihlaste se v následujících měsících na nějaký závod. Zbývající týdny využijte k odpočinku, ale naplánujte si během nich strategii dosažení svého dalšího cíle.
  6. 6
    Za každý splněný cíl si dejte nějakou odměnu. Když se vám například podaří uběhnout míli pod sedm minut, zajděte si na steak. Odpočinek a odměna jsou nedílnými součástmi úspěchu, tvrdé práce a vytrvalosti.
    • Stres je v malém množství zdravý, protože vám pomáhá soustředit se a stimuluje mozek. Příliš mnoho stresu může ovšem ovlivnit výkonnost, což zase ovlivňuje sebevědomí. Když budete mít nízké sebevědomí, bude vám chybět motivaci a nepodaří se vám dosáhnout svých cílů.
    • Být neustále ve stresu není špatné jen pro vaši pracovní morálku, ale může to mít také vážný vliv na vaše fyzické zdraví. Chronický stres zatěžuje srdce a způsobuje cukrovku a astma. Kromě toho ovlivňuje i imunitu, takže vám hrozí častější nákaza nachlazením. [15]
    • Odměňovat se za dosažené úspěchy je něco jiného, než usínat na vavřínech. Když se budete odměňovat věcmi, které vám pomohou získat větší motivaci, bude to na vaši práci mít dobrý vliv. Nejde o to, že byste chtěli obdivovat svůj úspěch, ale spíše o to, že chcete ocenit svoji tvrdou práci a získat motivaci, která vám pomůže udržet krok. Stanovte si za cíl, že budete častěji říkat „ano.“ Zní to sice velmi jednoduše, ale posílí to vaše sebevědomí a dodá vám to motivaci.
    Reklama

Tipy

  • Buďte organizovaní. Když budete mít uklizeno v pokoji a nebudete kolem sebe mít nepořádek, bude pro vás mnohem jednodušší soustředit se na vaše cíle.
  • Pište si seznamy úkolů a lepte si je vedle postele, nebo na zrcadlo v koupelně – najděte si místo, kde je budete mít stále na očích.
Reklama

Varování

  • Někteří lidé si možná budou myslet, že jste workoholik. Nevěřte jim! Udržujte si společenský život, ale pracujte na svých snech a nedělejte si starosti s poznámkami ostatních lidí.
Reklama

O tomto wikiHow

Licencovaný profesionální poradce
Spoluautorem tohoto článku je Paul Chernyak, LPC. Paul Chernyak je licencovaný profesionální poradce v Chicagu. V roce 2011 vystudoval American School of Professional Psychology.
Kategorie: Citové zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama